BibTex RIS Kaynak Göster

VOCABULARY IN SEVIM AK’S CHILDREN STORIES IN TERMS OF READING TRAINING

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 210, 539 - 562, 01.05.2016

Öz

Children’s literature products that have an active function in native language
education process is important in the development of active and passive vocabulary
of children with vocabulary elements contained. This study is made in order
to determine the asset of vocabulary in two long stories of Sevim Ak, who is one
of the draws attention authors in the recent children’s literature, named Yıldızlar
Nereye? and Duvarlar Resim Olsa which were published by Doğan Egmont
Publishing in 2015. Elements of asset of vocabulary in investigated stories was
determined separately under headings of idioms, proverbs, mold (no relation)
words, repeated phrases, compound words, compound verbs, proper names, paradoxes,
reflections words. In the study that document analyze model adopted
content analysis was used. Simple Concordance 4.09 program was used to determine
the frequency of words. Vocabulary elements that are used frequently in
the investigated history are presented quantitatively as the tables. As a result it is
shown among the works that can contribute 7-10 years old children’s linguistic
development with the vocabularies which exceeding of ten thousand.

OKUMA EĞİTİMİ AÇISINDAN SEVİM AK’IN ÇOCUK ÖYKÜLERİNDE SÖZ VARLIĞI

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 210, 539 - 562, 01.05.2016

Öz

Ana dili öğretimi sürecinde etkin bir işlevi olan çocuk edebiyatı ürünleri, içerdiği söz varlığı unsurları ile çocukların aktif ve pasif kelime dağarcığının gelişiminde önem taşır. Bu çalışma, son dönem çocuk edebiyatının dikkat çeken yazarlarından Sevim Ak’ın 2015 yılında Doğan Egmont Yayıncılık’tan çıkan Yıldızlar Nereye? ile Duvarlar Resim Olsa adlı iki uzun öyküsünün söz varlığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İncelenen öykülerdeki söz varlığı unsurları; kelimeler, deyimler, atasözleri, tekerlemeler, kalıp sözler (ilişki sözleri), kalıplaşmış sözler, ünlemler, özel isimler, ikilemeler, yansıma sözcükler başlıkları altında ayrı ayrı tespit edilmiştir. Nitel yaklaşıma uygun olarak desenlenen araştırmada, doküman inceleme yoluyla toplanan verilerin yorumlanmasında içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Kelime sıklığını belirlemek için Simple Concordance 4.09 programı kullanılmıştır. İncelenen öykülerdeki sık kullanılan söz varlığı unsurları, nicel olarak tablolar hâlinde sunulmuştur. Sonuç olarak yazarın iki uzun öyküsü toplamda on bir bini aşan söz varlığı barındırmaktadır. Ayrıca iki kitapta da söz varlığı unsurlarından atasözleri ve deyimlerin çok az kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu yönüyle incelenen kitaplar, 7-10 yaş arası çocukların dilsel gelişimine katkıda bulunabilecek eserler arasında gösterilmektedir

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA45ZY69EZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Aktaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 45 Sayı: 210

Kaynak Göster

APA Aktaş, E. (2016). OKUMA EĞİTİMİ AÇISINDAN SEVİM AK’IN ÇOCUK ÖYKÜLERİNDE SÖZ VARLIĞI. Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 539-562.