nificant and permanent way. Studies conducted in the area of education indicate the environment and the experiences of children apart from developmental fac- tors to be influential on learning as well. Turkish activities, which constitute an important part of daily program applications in preschool education institu- tions, are helpful for children to improve their vocabulary, to use words cor- rectly and appropriately, to be able to express their feelings through language, and to develop a love for books and the habit of reading. One of the convenient environments for the advancement of language development skills is Children’s Libraries. Constitution of services, materials, books, publications and special library programs, which can combine all these in a proper way and present to the child, confront us as an important necessity for raising individuals, who have a liking and a responsibility of reading with a positive library perception. The library program named “A Day in the Library...”, which was prepared on the basis of this necessity, was organized as monthly topics considering the social and emotional stages children experience in the kindergarten environ- ment within a year. Activities prepared inclusive of the topics were planned to be applied and evaluated within the context of the kindergarten’s curriculum
Erken çocukluk dönemi öğrenmenin belirgin ve kalıcı şekilde oluşmaya başladığı bir dönemdir. Eğitim alanında yapılan çalışmalar gelişimsel faktörler dışında çevrenin ve çocukların yaşadığı deneyimlerin de öğrenme üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Okul öncesi eğitim kurumlarında günlükprogram uygulamalarının önemli bir kısmını oluşturan Türkçe etkinlikleri,çocukların sözcük dağarcıklarını geliştirmelerine, sözcükleri doğru ve yerindekullanabilmelerine, dil aracılığıyla düşüncelerini ifade edebilmelerine ve kitapsevgisi ile kitap okuma alışkanlığı kazanabilmelerine yardımcı olmaktadır. Dilgelişimi becerilerinin geliştirilmesi için en uygun ortamlardan biri ÇocukKütüphaneleridir. Kütüphanelerde sunulan materyallerin, kitapların ve tümbunları uygun şekilde bir araya getirip çocuğa sunabilen özel kütüphane programlarının oluşturulması; okuma sevgisi ve sorumluluğu bulunan olumlukütüphane algısına sahip bireylerin yetiştirilmesi için önemli bir gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu gereklilikten yola çıkılarak hazırlanan“Kütüphanede Bir Gün…” adlı kütüphane programı çocukların anaokuluortamında bir yıl içinde geçtikleri sosyal ve duygusal aşamaları da göz önünealarak aylık konular halinde bir ön çalışma olarak hazırlanmıştır. Konular dahilinde hazırlanan etkinliklerin, anaokulunun eğitim programı kapsamında uygulanması ve değerlendirilmesi planlanmıştır
Diğer ID | JA52NJ64HP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 45 Sayı: 208 |