Bu araştırmanın amacı, Mehmet Atâ Bey’in Galatasaray Sultânîsi içinhazırladığı ve bir mecmûa-i intihâb olarak tanımladığı ders kitabı İktitâf’ı, döneminin Türk dili ve edebiyatı eğitimi anlayışı açısından değerlendirmektir. Buamaçla çalışmada, İktitâf’ın 1902 basımındaki metin seçiminin nasıl yapıldığı vebu doğrultuda Türk edebiyatı dersinin nasıl örgütlendiği tespit edilmiştir.Dönemindeki diğer Türk dili ve edebiyatı ders kitaplarından farklı olarak İktitâfile hem okuma hem de yazma eğitimi verilmiştir. Ayrıca Mehmet Atâ Bey,İktitâf’a kelimelerin gramer kurallarını da içeren parçalar eklemiş, Türkçenineğitiminin Arapça ve Farsçadan bağımsız olarak yapılması gerektiğini bu yollaortaya koymuştur.Araştırmada yöntem olarak doküman analizi kullanılmıştır.Araştırmanın esere dönük yapılması bu yöntemin kullanılmasını öngörmüştür.Bu bağlamda İktitâf’ın 1902 basımından yola çıkılarak II. Abdülhamîd döneminde Türk dili ve edebiyatı derslerinin nasıl işlendiği yolunda bilgilere ulaşılmıştır
Anahtar Sözcükler: İktitâf Mehmet Atâ Bey Türk dili ve edebiyatı eğitimi
Diğer ID | JA63RA42TZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 45 Sayı: 205 |