The purpose of this study is to give examples about the importance and the application of
multiple intelligence theory for the unit of “Change in the Matter and the Energy” in 8th
grade of the Science Program. It is important to give place to modern approaches
regarding meaningful and stable learning in science teaching programs. The Theory of
Multiple Intelligence is one of these modern approaches. According to this theory, the
intelligence domains actively used by each student is different. Therefore, multiple
intelligence is important for finding out the differences among students and making them
actively participate into the science courses as individuals having different intelligence
domains. In this study, the lesson plans were considered to initialize the different
intelligence domains of the students. The lesson plans consisted of the name of the unit,
subject, duration, equipments, materials used, objects, introduction, development and
results of the lesson and the theory of multiple-intelligence. Moreover, the importance of
multiple intelligence applications and some suggestions about this also take place in this
study
Multiple intelligence theory science teaching acids and bases
Bu çalışmada, ilköğretim 8. sınıf Fen Öğretim Programında yer alan “Maddedeki Değişim ve Enerji” ünitesinin “Asitler ve Bazlar” konusu ve bununla ilgili olarak çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ve önemine yönelik örnekler verilmesi amaçlanmıştır. Fen öğretim programlarında öğrenmenin anlamlı ve kalıcı olması açısından çağdaş yaklaşımlara yer verilmesi önemlidir. Bu çağdaş yaklaşımlardan biri de çoklu zekâ kuramıdır. Bu kurama göre her öğrencinin aktif olarak kullandığı zekâ alanları farklılık göstermektedir. Bu nedenle de çoklu zekâ kuramı öğrencilerin bireysel farklılıklarını ortaya çıkarmada ve farklı zekâ alanlarına sahip bireylerin fen derslerine aktif katılımlarını sağlamada önem taşımaktadır. Yapılan bu çalışmada ders planları hazırlanırken öğrencilerin farklı zekâ alanlarını harekete geçirmeye özen gösterilmiştir. Hazırlanan planlarda, ünite adı, konu, süre, araç–gereç ve kullanılan materyaller, kazanımlar, dersin giriş, geliştirme, sonuç aşaması ve çoklu zekâ kuramı alanlarına yer verilmektedir. Ayrıca çalışmada çoklu zekâ uygulamalarının öneminden söz edilmekte ve bununla ilgili öneriler de yer almaktadır
Diğer ID | JA74EA99KT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 34 Sayı: 170 |