Öz
Eğitim ve eğitimin temelleri konuları, üzerinde topyekûn bir uzlaşmanın zor
olduğu tartışmalı hususları barındırmaktadır. Eğitim düşüncesinin tarihi bu ifadeyi
açık bir şekilde gözler önüne sermektedir. Eğitime ilişkin son yüzyılda ortaya
çıkan tartışmalar da bunun açık örneğini vermektedir. Bu çalışmanın konusu
daha çok son yüzyılda ortaya çıkan bu tartışmalara odaklıdır. Bilhassa çalışmada
ileri sürülen savların daha anlaşılır hale gelebilmesi için, eleştirel eğitim bilimi,
anti-pedagoji, eğitime cesaret (neokonservatizm) hareketi gibi eğitim akımları
ayrı başlıklar halinde incelenmek üzere seçilmiştir. Elbette bunlar dışında, birbiriyle
iç içe geçmiş görüşlere veya ince ayrılıklara sahip olan başka eğitim kuram
ve hareketleri de söz konusudur. Yer yer alt başlıklar dışındaki bu akımlara da
değinilmektedir. Bu akımlardan hareketle günümüz eğitim düşüncesine nasıl
yön verildiği ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu yolla, günümüz Türk Eğitim Düşüncesinin
pratikteki durumunu anlaşılır hale getirmeye çalışmak amaçlanırken
Milli Eğitim Sistemimiz için birtakım önerilerle çalışma sonlandırılmıştır.