Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİME YENİ BAKIŞLAR VE ALTERNATİF DÜŞÜNCELER

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 223, 341 - 360, 15.08.2019

Öz

Eğitim ve eğitimin temelleri konuları, üzerinde topyekûn bir uzlaşmanın zor
olduğu tartışmalı hususları barındırmaktadır. Eğitim düşüncesinin tarihi bu ifadeyi
açık bir şekilde gözler önüne sermektedir. Eğitime ilişkin son yüzyılda ortaya
çıkan tartışmalar da bunun açık örneğini vermektedir. Bu çalışmanın konusu
daha çok son yüzyılda ortaya çıkan bu tartışmalara odaklıdır. Bilhassa çalışmada
ileri sürülen savların daha anlaşılır hale gelebilmesi için, eleştirel eğitim bilimi,
anti-pedagoji, eğitime cesaret (neokonservatizm) hareketi gibi eğitim akımları
ayrı başlıklar halinde incelenmek üzere seçilmiştir. Elbette bunlar dışında, birbiriyle
iç içe geçmiş görüşlere veya ince ayrılıklara sahip olan başka eğitim kuram
ve hareketleri de söz konusudur. Yer yer alt başlıklar dışındaki bu akımlara da
değinilmektedir. Bu akımlardan hareketle günümüz eğitim düşüncesine nasıl
yön verildiği ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu yolla, günümüz Türk Eğitim Düşüncesinin
pratikteki durumunu anlaşılır hale getirmeye çalışmak amaçlanırken
Milli Eğitim Sistemimiz için birtakım önerilerle çalışma sonlandırılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan,C.; (1983) Eğitim Felsefesi. Uludağ Üniversitesi Yayını.
  • Bayraktar, O. (2015) Türk Eğitim Sistemi İçerisinde Yapılandırmacılığın Kuramsal Çözümlemesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Berner,H. (2013) Pedagojide Güncel Akımlar, (Çev. Z.Uludağ,Ç.Uğursal,N.Bakır,), Ankara, Nobel Yayınları,.
  • Carpenter, E. (2008). Batı Uygarlığının Krizi (O. Düz, Çev.). İstanbul: Külliyat Yayınları. Carrel, A. (1965). İnsan Bu Meçhul (V. B. Nazikoğlu, Çev.). İstanbul: Arif Bolat
  • Kitabevi. Chalmers, A. (1997) Bilim Dedikleri.(H. Arslan, Çev.) Ankara,Vadi Yayınları,
  • Egemen, B. Z. (1965). Terbiye İlminin Problemleri ve Terbiye Felsefesi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ergil, D. (1986), Muhafazakar düşüncenin temelleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, (41)1, s. 269- 292. Erişim Adresi; https://dergipark.org.tr/download/article-file/38332 Guénon, R. (1991). Modern Dünyanın Bunalımı (N. Avcı, Çev.). İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Gutek, G.L.; (1997) Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar,(Ç. Nesrin Kale), Ankara. Pegem Yayınları.
  • Güven, İ. (2000). Türkiye’de Devlet Eğitim ve İdeoloji. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Horkheimer, M.,Adorno, T. W. (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği I. (O.Özügül, Çev.), İstanbul: Ka-balcı Yayınevi.
  • İzzetbegovic, A. (2011). Doğu ve Batı Arasında İslam, (Ç. S. Şaban, Çev.).İstanbul: Yarın. Kafadar,
  • O. (1997). Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Ankara: Vadi Yayınları. Kaplan, İ. (1999). Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (1974). İnsan Yetiştirme Düzenimiz Politika/Eğitim/Kalkınma. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Koçer, H. A. (1992). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (2014). Kant ve Scheler’de İnsan Problemi. Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Naisbitt, J.,Aburdene, P. (1990). Değişen Dünyada 1990’ların On Yeni Hedefi Megatrends 2000 Büyük Yönelimler. (E. Güven, Çev.). İstanbul: Form Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2011). Şen Bilim (Ana Metin I). (A. İnam, Çev.) İstanbul: Say Yayınları
  • Özipek, B. B. Muhafazakârlık Nedir? Muhafazakar Düşünce Dergisi. Erişim Adresi: https:// www.muhafazakar.com/blog/muhafazakarlik-nedir_592acf
  • Reboul, O.(1991). Eğitim Felsefesi. (I. Gürbüz, Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları. Selçuk, Z. (1996). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem.
  • Solzhenitsyn, A. (1999). Yirmi Birinci Yüzyıl Şafağında Önceki Gecenin Düşünceleri. N. Gardels (Ed.), Yüzyılın Sonu, (B. Çorakçı Dişbudak, Çev.). içinde (s. 17-28). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Spring, J. (1991). Özgür Eğitim. (A. Ekinci, Çev.).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Syberberg, H. J. (1999). Almanya’nın Ruhu: Modern Tabu. N. Gardels (Ed.), Yüzyılın Sonu, (B. Çorakçı Dişbudak, Çev.). içinde (s. 135-144). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Topçu, N. (1997). Türkiye’nin Maarif Davası. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Türkdoğan, O. (1989). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Uludağ, Z. (1997). Aydınlanmanın Eleştirisinden Postmoderne, Akademik Açı, 77-102. Samsun: Furkan Kitabevi.
  • Uludağ, Z. (2004). Modernizm Sürecinde Antipedagoji ve Kritik. İstanbul: Değişim Yayınları. Uludağ, Z. (2016). Batı medeniyet içinde kaybolan varlık insan. VI. Uluslararası Canik Sempozyumu, Hedefe Doğru İnsan Psikolojik Danışma ve Rehberlik, 210-218.
  • Uludağ, Z. (2019-Baskıda). Eğitim Felsefesi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yeşil, R.(2011). 21.Yüzyıl Eğitiminde Yeni Yönelimler ve Uygulamalar. R. Y. Kıncal (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş,içinde (s. 247-272). Ankara: Grafiker Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zekeriyya Uludağ Bu kişi benim 0000-0002-9567-6104

Ali Yılmaz 0000-0002-3763-2779

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 223

Kaynak Göster

APA Uludağ, Z., & Yılmaz, A. (2019). EĞİTİME YENİ BAKIŞLAR VE ALTERNATİF DÜŞÜNCELER. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 341-360.