Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKULLARDA TAŞIMALI EĞİTİM UYGULAMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLER (DENİZLİ İLİ BULDAN İLÇESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 228, 437 - 461, 12.11.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.824922

Öz

Araştırmanın amacı; Denizli ili Buldan ilçesinde, taşıma merkezi kapsamındaki ilkokullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerin, yaşadığı sorunları tespit etmek ve elde edilen bulguları analiz ederek çözüm önerilerinde bulunmaktır. Araştırmanın evreni; 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı, Denizli ili Buldan ilçesindeki Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı taşımalı eğitim uygulaması yapan ilkokullardır. Araştırmanın örneklemi de, Denizli iline bağlı Buldan ilçesindeki taşımalı eğitim uygulaması yapan dört ilkokulda görev yapan yönetici ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmaya Buldan ilçesinde bulunan taşıma merkezinde çalışan 25 öğretmen ve 7 yönetici katılmıştır. Bu araştırmada, taşıma merkezlerinde çalışan yönetici ve öğretmenlerin, taşımalı eğitimde karşılaştığı sorunlara yönelik olarak yaş, cinsiyet, çalışma yılı, konumu, eğitim durumu gibi değişkenler dikkate alınmış; “Betimsel Tarama Modeli” uygulanmıştır. Araştırmada yöntem olarak ” Küme Örnekleme Yöntemi” kullanılmıştır. Veriler Şan (2012) tarafından geliştirilen “Taşımalı Eğitim Uygulamasına Yönelik Yönetici ve Öğretmen Görüşleri Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Genel olarak taşımalı eğitime yönelik çalışmalarda Taşıma Merkezlerinin Fiziksel İmkânlarının Yetersiz Olması, Öğrencilerin Uyum ve Davranış Sorunları, Beslenme, Ulaşım vb. sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre, taşımalı eğitim uygulanan taşıma merkezlerinin araç-gereç ve donanım açısından yeterli olduğu ve burada eğitim gören öğrencilerin okul arkadaşları ile öğretmenleriyle ilişkilerinin gayet başarılı olduğu; disiplin sorunlarının görülmediği ve okul başarı durumunun bu durumdan olumsuz etkilenmediği görülmüştür.

Kaynakça

  • ALTUNSARAY, A. (1996). Taşımalı İlköğretim Uygulamasının Değerlendirilmesi Balıkesir Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BÜYÜKKARAGÖZ, S., & Şahin, H. (1995). Taşımalı İlköğretim Uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 19, 16-39.
  • CHAMP, J. (2002). The Cold and Bumpy Ride: Busing to School in Rural Saskatchewan du­ring the 1950s. Prepared for Saskatchewan Western Development Mudium’s “Winning the Prairie Gamble” 2005 Exhibit.
  • ENSARİ, H. (2003). 21. yy. Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi. İstanbul: Sistem Ya­yıncılık.
  • ERDEN, F. T., & Altun, D. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Ve İlköğretime Geçiş Süreci Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Onli­ne, 13(2),481-502.
  • HENDERSON, B. B. (2009). The School Bus: A Neglected Children’s Environment.Jour­nal of Rural Community Psychology, 12(1),1-11.
  • HOWLEY, A., Ramage, R. (2005). Parent’s Perceptions of Rural School Bus Ride.Rural Educator. Journal of Research in Rural Education, 16(1), 51-58.
  • KARAKÜTÜK, M. (1996). Taşımalı İlköğretim ve Sorunları: Sincan İlçesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KÜÇÜKOĞLU, A. (2001). İlköğretimde Taşımalı İlköğretim Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI (2000). Taşımalı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • MEYDAN, A. (2004). Taşımalı İlköğretim Uygulaması. S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, (16- 17-18), 255-266.
  • YANGIN, E. (1991). Taşımalı İlköğretim Uygulaması. Millî Eğitim Dergisi, (107).
  • YEŞİLYURT, M., & Salim, O. R. A. K. (2007). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması Van İl Merkezi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 197-213.
  • YILDIRIM, İ. (1991). İlköğretim Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması ve Taşımalı İlköğretim Uygulamasında Diyarbakır Örneği. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri. İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ŞAN, A. (2012). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • ZARS, B. (1998). Long Rides, Tough Hides: Enduring Long School Bus Rides. Rural Challenge Policy Program, Randolph, VT: 1999, ERIC, ED 432419.

SCHOOL TRANSPORTATION IN PRIMARY SCHOOLS THE BULDAN SAMPLE

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 228, 437 - 461, 12.11.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.824922

Öz

The students living in the villages and neighborhood where the number of students is small cannot continue their education because their schools are closed, and they continue their education in transportation center through bussed education. The purpose of this study is to identify the problems of the managers and teachers working in the primary schools within transportation center and to offer some solutions through analyzing the obtained data in Buldan. The participants of the research consists of 7 managers and 25 teachers who work in four-bussed education primary schools in Buldan, a town of Denizli. This is a descriptive study and the cluster sampling technique has been used. The data were collected in 2016-2017 academic year through a scale developed by Şan (2012). The findings revealed that in the transportation centers education was sufficient in terms of equipment and materials and the students who were studying here were very successful in their relationships with their schoolmates and teachers; It was seen that disciplinary problems were not observed and the school success status was not adversely affected.

Kaynakça

  • ALTUNSARAY, A. (1996). Taşımalı İlköğretim Uygulamasının Değerlendirilmesi Balıkesir Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BÜYÜKKARAGÖZ, S., & Şahin, H. (1995). Taşımalı İlköğretim Uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 19, 16-39.
  • CHAMP, J. (2002). The Cold and Bumpy Ride: Busing to School in Rural Saskatchewan du­ring the 1950s. Prepared for Saskatchewan Western Development Mudium’s “Winning the Prairie Gamble” 2005 Exhibit.
  • ENSARİ, H. (2003). 21. yy. Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi. İstanbul: Sistem Ya­yıncılık.
  • ERDEN, F. T., & Altun, D. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Ve İlköğretime Geçiş Süreci Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Onli­ne, 13(2),481-502.
  • HENDERSON, B. B. (2009). The School Bus: A Neglected Children’s Environment.Jour­nal of Rural Community Psychology, 12(1),1-11.
  • HOWLEY, A., Ramage, R. (2005). Parent’s Perceptions of Rural School Bus Ride.Rural Educator. Journal of Research in Rural Education, 16(1), 51-58.
  • KARAKÜTÜK, M. (1996). Taşımalı İlköğretim ve Sorunları: Sincan İlçesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KÜÇÜKOĞLU, A. (2001). İlköğretimde Taşımalı İlköğretim Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI (2000). Taşımalı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • MEYDAN, A. (2004). Taşımalı İlköğretim Uygulaması. S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, (16- 17-18), 255-266.
  • YANGIN, E. (1991). Taşımalı İlköğretim Uygulaması. Millî Eğitim Dergisi, (107).
  • YEŞİLYURT, M., & Salim, O. R. A. K. (2007). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması Van İl Merkezi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 197-213.
  • YILDIRIM, İ. (1991). İlköğretim Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması ve Taşımalı İlköğretim Uygulamasında Diyarbakır Örneği. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri. İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ŞAN, A. (2012). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • ZARS, B. (1998). Long Rides, Tough Hides: Enduring Long School Bus Rides. Rural Challenge Policy Program, Randolph, VT: 1999, ERIC, ED 432419.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erol Gülmez Bu kişi benim 0000-0002-7750-8975

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 228

Kaynak Göster

APA Gülmez, E. (2020). İLKOKULLARDA TAŞIMALI EĞİTİM UYGULAMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLER (DENİZLİ İLİ BULDAN İLÇESİ ÖRNEĞİ). Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 437-461. https://doi.org/10.37669/milliegitim.824922