Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sevgili Okulum….: Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okulları için Yazdıkları Minnettarlık Mektuplarının Analizi

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 469 - 488, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1052488

Öz

COVİD-19 salgını nedeniyle öğretmenler meslekleri boyunca ilk kez okul ortamlarından uzak kalarak çevirimiçi eğitim sürecine katıldı. Bu zorunlu uzak kalışın öğretmenlerin okula ilişkin algılarında değişim yarattığı düşünülmektedir. Bu çalışmada uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin okula ilişkin olumlu algılarını ve okulun yaşamlarındaki işlevini ortaya çıkarmak amaç edinilmiştir. Bu nitel çalışmada uzaktan eğitim sürecinde olan 20 gönüllü öğretmenden okulları için teşekkür (minnettarlık) mektupları yazmaları istenmiştir. Veriler, minnettarlık mektup formu aracılığıyla toplanmış ve beş aşamada içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretmenlerin minnettarlık mektupları çözümlemelerinden beş temaya ve bu temalara ait 22 koda ulaşılmıştır. Minnettarlık mektuplarından elde edilen temalar; mesleki doyum, motivasyon kaynağı olarak okul, ait olma duygusu, yaşantı zenginliği, diğerleriyle ilişkiler ve temas ihtiyacı olmuştur. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, öğretmenlerin uzaktan eğitime devam ettikleri salgın döneminde okulun hayatlarındaki faydalı yönleri için şükranlarını tanımlayabildiklerini ve ifade edebildiklerini göstermiştir. Araştırma bulgularının literatüre katkıları ayrıntılı olarak tartışılmıştır

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akbal, H., & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim İle İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi İle İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 533-546.
  • Alam, A.(2020). Challenges and Possibilities of Online Education during Covid-19 . Preprints, 2020060013, https://doi: 10.20944/preprints202006.0013.v1
  • Aydoğdu, E., 2008, ‘İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi’, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aytaç, T. (2000). Okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baker P.J. (1991). Metaphors of mindful engagement and a vision of beter schools. Educational Leadership, 48(6), 32-35.
  • Balcı, A., (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools (in Ankara), Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Balci, F. A. (2011). Metaphorical Images of School: School Perceptions of Primary Education Supervisors. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (44).
  • Başaran, M. Doğan, E. Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (17. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669-699.
  • Chakraborty, P., Mittal, P., Gupta, M. S., Yadav, S., & Arora, A. (2021). Opinion of students on online education during the COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(3), 357-365. https://doi.org/10.1002/hbe2.240
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). Sage Publications, Inc.
  • Çakın, K. M. & Akyavuz, E. (2020). The covid-19 process and its reflection on education: an analysis on teachers’ Opinions. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 6(2), 165-186.
  • Doğan, S., & Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14), 110-124.
  • Duran, N. O., & Şeref, T. A. N. (2013). Minnettarlık ve yaşam amaçları yazma çalışmalarının öznel iyi oluşa etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(40), 154-166.
  • Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An empirical investigation of gratitude and subjective wellbeing in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84,377–389.
  • Fırat, M., Kılınç, H., & Yüzer, T. V. (2018). Level of intrinsic motivation of distance education students in e‐learning environments. Journal of Computer Assisted Learning, 34(1), 63-70. https://doi.org/10.1111/jcal.12214
  • Fidan, M. (2021). Pandemide uzaktan öğretimin yönetsel inovasyonu: çevirimiçi plazma sınıf metaforu. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(I), 61-75.
  • Hennink, M. M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2017). Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough?. Qualitative Health Research, 27(4), 591-608. https://doi.org/10.1177/1049732316665344 Herbland, A., Goldberg, M., Garric, N., & Lesieur, O. (2017). Thank you letters from patients in an intensive care unit: From the expression of gratitude to an applied ethic of care. Intensive and critical care nursing, 43, 47-54.
  • Hobson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the Distance: Online Course Performance and Motivation of Distance Learning Students. Online Learning, 22(4), 129-140. https://doi:10.24059/olj.v22i4.1516
  • Johnson, R. B., & Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (4th. ed.). Sage publications.
  • Karatepe, F. Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? bir anket çalışması. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 7(53), 1262- 1274.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation (pp. 21-39). John Wiley & Sons.
  • Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Oğuz-Duran, N. & Şeref, Tan. (2013). Minnettarlık ve yaşam amaçları yazma çalışmalarının öznel iyi oluşa etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(40), 154-166.
  • Özdemir, T. Y., & Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 701-726. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.453716
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Ruini, C., & Vescovelli, F. (2013). The role of gratitude in breast cancer: Its relationships with post-traumatic growth, psychological well-being and distress. Journal of Happiness Studies, 14(1), 263-274.
  • Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24(6), 617-635.
  • Sarı, T., & Nayır, F. (2020). Pandemi Dönemi Eğitim: Sorunlar ve Fırsatlar. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Sarıçam, İ., Özdoğan, Ü., & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim bünyesindeki Türkçe dersinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish Studies - Education, 15(4), 2943-2959.
  • Sheldon, K.M. & Lyubomirsky, S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves. Journal of Positive Psychology, 1, 73–82.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Timmons, L., Ekas, N. V., & Johnson, P. (2017). Thankful thinking: A thematic analysis of gratitude letters by mothers of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 34, 19-27.
  • Toepfer, S. M., Cichy, K., & Peters, P. (2012). Letters of gratitude: Further evidence for author benefits. Journal of Happiness Studies, 13(1), 187-201.
  • Turan, S. (2007). İşini bil okuluna sahip ol (Açıkalın, A., Şişman, M. ve Turan, S.). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Watkins, P. C., Woodward, K., Stone, T., & Kolts, R. L. (2003). Gratitude and happiness: Development of a measure of gratitude, and relationships with subjective well-being. Social Behavior and Personality: an international journal, 31(5), 431-451.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E., & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Çiğdem Keven Akliman 0000-0003-4837-9972

Fatma Altınsoy 0000-0003-4910-2510

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237

Kaynak Göster

APA Keven Akliman, Ç., & Altınsoy, F. (2023). Sevgili Okulum….: Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okulları için Yazdıkları Minnettarlık Mektuplarının Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 469-488. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1052488