The aim of this study is to evaluate and examine the undergraduate curricula of biology departments through the concept of biopiracy. The population of the study consists of undergraduate biology departments in Turkey. The sample consists of 57 biology departments and 9 biology teaching departments determined by using purposive sampling method in accordance with the purpose of the study. In the study, while collecting the data, document analysis technique, one of the qualitative research data collection methods, was used to obtain the courses and contents related to the concept of biopiracy and related coded concepts in the curricula of biology and biology teaching departments through course information packages. Conceptual content analysis method, which is a type of content analysis, was used to analyze the data obtained. Conceptual content analysis method, which is a type of content analysis, was used to analyze the data obtained. In the analysis of the research, the findings related to the coding were presented in tables and graphs through MAXQDA 24 qualitative research program. As a result of the study, it was determined that there was no course directly related to biopiracy in both departments examined, and only one university with a biology department had a course on biopiracy. In general, it can be stated that while the undergraduate curricula of biology departments include many elective or compulsory courses in terms of flora, fauna and ecosystem, traditional knowledge and environmental problems, it would be beneficial to include courses on the protection of living species through intellectual property and law, taking into account the developments in biotechnology, in order to increase awareness.
Bu araştırmanın amacı, biyoloji bölümü lisans müfredatlarının biyokorsanlık kavramı üzerinden incelenmesini ve değerlendirilmesini ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de biyoloji eğitimi veren lisans bölümleri oluşturmaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak amaçsal örnekleme yöntemi kullanılarak, 57 biyoloji bölümü ve 9 biyoloji öğretmenliği bölümü araştırmanın örneklemini kapsamaktadır. Araştırmada, veriler toplanırken nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ile biyoloji ve biyoloji öğretmenliği bölümlerinin müfredatlarında yer alan biyokorsanlık kavramı ve buna ilişkin kodlanan kavramlarla ilgili ders ve içerikleri ders bilgi paketleri üzerinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analiz türü olan kavramsal içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde MAXQDA 24 nitel araştırma programı aracılığıyla kodlamalara ilişkin bulgular tablolar ve grafikler halinde sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda incelenen her iki bölümde doğrudan biyokorsanlıkla ilgili dersin olmadığı sadece biyoloji bölümünün bulunduğu bir üniversitede biyokaçakçılıkla ilgili dersin yer aldığı tespit edilmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde, biyoloji bölümü lisans müfredatlarının flora, fauna ve ekosistem ile birlikte geleneksel bilgi ve çevre sorunları bakımından birçok seçmeli veya zorunlu derslere yer verilirken biyoteknolojideki gelişmeler göz önünde bulundurularak canlı türlerinin fikri mülkiyet ve hukuk aracılığıyla korunmasına dair derslerin ve farkındalığın artırılması açısından yararlı olacağı ifade edilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Biyoloji Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 245 |