Özellikle gelecekteki eğitim ve çalışma hayatı üzerine son yıllarda yapılan çalışmalarda kompleks problem çözme önemli yer edinmektedir. Dünya Ekonomik Forumu raporuna göre önümüzdeki beş yıl içinde talep edilecek beceriler listesinde kompleks problem çözme dikkat çekmektedir. Türkiye'nin liste- sinde ise kompleks problem çözme beşinci sırada değerlendirilmektedir. Rapora göre önümüzdeki dönemde hem akademik alanda hem de çalışma yaşamında bu konunun gündemde olacağı belirtilmekte- dir. Sistematik yazın taramaları araştırma alanı ya da konusu ile ilgili önemli değişkenleri keşfetmek, yapılması gerekenleri yapılanlardan ayırt etmek ve dahası araştırmacılar için önerilerin belirlenmesinde önemli fayda sağlayan yöntemlerdendir. Bu bağlamda bu çalışmada sistematik yazın tarama yöntemlerin- den birisi olan bibliyometri kullanılarak kompleks problem çözme üzerine bir sistematik yazın taraması gerçekleştirilmiştir. Çalışma, Scopus veri tabanında yer alan dergilerde 1999-2018 yılları arasında yayın- lan “complex problem solving” anahtar kelimelerini içeren 166 makalenin R programlama dilini kullana- rak bibliyometrik analizini yapmaktadır. Aynı zamanda kompleks problem çözme alt alanları ile zamanda gelişimi arasındaki ilişkileri göstermek için içerik analizi kullanılmaktadır. Çalışma daha çok kaynak etkileri, eşdizimlilik ağı, ortak atıf, yazar iş birliği üzerine odaklanmaktadır. Araştırma sonuçlarının kompleks problem çözme ile ilgili gelecekteki çalışmalara ışık tutacağı öngörülmektedir.
Aria M. & Cuccurullo C. (2017). “Bibliometrix: An R-Tool for Comprehensive Science Mapping
Analysis”. Journal of Informetrics 11/4 (2017) 959-975. doi:10.1016/j.joi.2017.08.007
Baggen Y., Mainert J., Lans T., Biemans H. J. A., Greiff S. & Mulder M. (2015). “Linking Complex Problem Solving to Opportunity Identification Competence Within the Context of Entrepreneurship”.
International Journal of Lifelong Education 34/4 (2015) 412-429. doi:10.1080/02601370.2015.1060029
Beckmann J. F., Birney D. P. & Goode N. (2017). “Beyond Psychometrics: The Difference Between
Difficult Problem Solving and Complex Problem Solving”. Frontiers in Psychology 8 (2017) 1739-
1751. doi:10.3389/fpsyg.2017.01739
Beckmann J. F. & Guthke J. (1995). “Complex Problem Solving, Intelligence and Learning Ability”. Ed. P.
A. Frensch & J. Funke. Complex problem solving: the European perspective (1995) 177-200. New York.
Börner K., Chen C. & Boyack K. W. (2005). “Visualizing Knowledge Domains”. Annual Review of
Information Science and Technology 37/1 (2005) 179-255. doi: 10.1002/aris.1440370106
Caner T., Cohen S. K. & Pil F. (2017). “Firm Heterogeneity in Complex Problem Solving: A Knowledge-Based Look at Invention”. Strategic Management Journal 38/9 (2017) 1791-1811. doi:10.1002/smj.2615
Care E., Scoular C. & Griffin P. (2016). “Assessment of Collaborative Problem Solving in Education
Environments”. Applied Measurement in Education 29/4 (2016) 250-264. doi:10.1080/
08957347.2016.1209204
Cobo M. J., López-Herrera A. G. Herrera-Viedma E. & Herrera F. (2011). “Science Mapping Software Tools: Review, Analysis and Cooperative Study Among Tools”. Journal of the American Society for
Information Science and Technology 62/7 (2011) 1382-1402. doi: 10.1002/asi.21525
Conley S. N., Foley R. W., Gorman M. E., Denham J. & Coleman K. (2017). “Acquisition of T-shaped Expertise: An Exploratory Study”. Social Epistemology 31/2 (2017) 165-183. doi:10.1080/
02691728.2016.1249435
Crane D. (1972). Invisible Colleges: Diffusion of Knowledge in Scientific Communities. Chicago 1972.
Danner D., Hagemann D., Schankin A., Hager M. & Funke J. (2011). “Beyond IQ: A Latent State-Trait Analysis of General Intelligence, Dynamic Decision Making and Implicit Learning”. Intelligence
39/5 (2011) 323-334. doi:10.1016/J.INTELL.2011.06.004
de Bellis N. (2014). “History and Evolution of Biblio (metrics)”. Ed. B. Cronin & C. R. Sugimoto. Beyond Bibliometrics :Harnessing Multidimensional Indicators of Scholarly Impact (2014) 23-44.
Dörner D. & Kreuzig H. W. (1983). “Problem Solving Ability and Intelligence”. Psychologische Rundschau 34/4 (1983) 185-192.
Dörner D. & Güss C. D. (2013). “PSI: A Computational Architecture of Cognition, Motivation, and Emotion”. Review of General Psychology 17/3 (2013) 297-317. doi:10.1037/a0032947
Dörner D. & Reither, F. (1978). “Über das Problemlösen in Sehr Komplexen Realitätsbereichen”. Zeitschrift Für Experimentelle Und Angewandte Psychologie : Organ Der Deutschen Gesellschaft
Für Psychologie 4 (1978) 527-551.
Ederer P., Nedelkoska L., Patt A. & Castellazzi S. (2015). “What Do Employers Pay For Employees’ Complex Problem Solving Skills?”. International Journal of Lifelong Education 34/4 (2015) 430-
447. doi:10.1080/02601370.2015.1060026
Fischer A., Greiff S. & Funke J. (2012). “The Process of Solving Complex Problems”. The Journal of Problem Solving 4/1 (2012) 19-42. doi:10.7771/1932-6246.1118
Fischer A., Greiff S., Wüstenberg S., Fleischer J., Buchwald F. & Funke J. (2015). “Assessing Analytic and Interactive Aspects of Problem Solving Competency”. Learning and Individual Differences 39
(2015) 172-179. doi:10.1016/J.LINDIF.2015.02.008
Fischer A., Holt D. V. & Funke J. (2015). “Promoting the Growing Field of Dynamic Decision Making”. Journal of Dynamic Decision Making 1/1 (2015) 1-3. doi:10.11588/jddm.2015.1.23807
Frischkorn G. T., Greiff S. & Wüstenberg S. (2014). “The Development of Complex Problem Solving in Adolescence: A Latent Growth Curve Analysis”. Journal of Educational Psychology 106/4 (2014)
1007-1020. doi:10.1037/a0037114