Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Sosyal Çevre Konusunda Uygulanan Proje Yaklaşımlı Eğitim

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 109 - 123, 30.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim döneminde proje yaklaşımlı eğitim uygulamasının çocuk-ların sosyal çevreye yönelik bilgi düzeylerindeki değişimini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 güz yarıyılında İzmir Küçükyalı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi‟nin uygulama sınıfında eğitim görmekte olan dört yaş grubundaki 6 çocuktan oluşmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Ülkemizde proje yaklaşımlı eğitimin genellikle 5-6 yaş grubundaki çocuklarla çalışıldığı dört yaş grubunda çocuklarla yapılan yok denecek kadar az çalışma bulunduğu belirlenmiştir. Bu nedenle bu çalışmada önceden belirlenmiş ölçüt, proje yaklaşımının dört yaş grubundaki çocuklarla çalışılması olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırmadır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bu çalışmada durum çalışmalarından “Öncesi-Sonrası Durum Çalışması” kullanılmıştır. Araştırmada veriler görüşme yöntemi ve çocukların çizdikleri resimler yoluyla toplanmıştır. Bulgularda çocukların görüşme verileri ana temalar-alt temalar halinde tablolaştırılmış ve ön-son değerlendirmeler şeklinde yorumlanmıştır. Benzer bir biçimde resimler de sosyal çevre kavramla-rına yönelik ilk-son çizimler olarak değerlendirilmiştir. Her iki yolla elde edilen sonuçlarda proje yaklaşımının uygulanmasından sonra ana ve alt temalarda sosyal çevre kavramlarına yönelik artış olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktın K. (2014). “Okul Öncesi Dönemde Sosyal Bilgiler Eğitimi: Mesleklerin Öğretimine Yönelik Bir Durum Çalışması”. Turkish Studies 9/5 (2014) 139-155.
  • Angın D. E., (2013). Proje Temelli Eğitim Programının 60-71 Aylık Çocukların Kavram Gelişimine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya 2013.
  • Anlak Ş. & Yılmaz H. (2004). “Kuramsal Bakış Açısıyla Proje Yaklaşımı”. Eurasian Journal of Educational Research 17 (2004) 17.
  • Aral N., Kandır A., Ayhan A. & Can-Yaşar M. (2010). “The Influence of Project-Based Curricula on Six-Year-Old Preschoolers‟ Conceptual Development”. Social Behavior and Personality: An International Journal 38/8 (2010) 1073-1080.
  • Bedir D., Aktan-Kerem E. & Alyüz S. (2006). “Çok Kültürlülük Temasının Erken Çocukluk Döneminde Kazandırılmasına Yönelik Bir Proje Çalışması”. 3. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi & 3. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivali-Kongresi Bildirileri, 6-8 Kasım 2006 (2006) 157-162.
  • Berg B. (2009). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Boston 2009.
  • Bıçakçı M. Y., (2009). Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitimin Altı Yaş Çocuklarının Gelişim Alanlarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara 2009.
  • Elizondo L. & Valencia L. (2006). “The Birds and Their Nests Project”. Early Childhood Research and Practice 8/1 (2006) 1-10.
  • Can-Yaşar M., İnal G., Uyanık Ö. & Yazıcı H. (2012). “Okul Öncesi Dönemde Coğrafya Eğitimi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 11/30 (2012) 75-87.
  • Canoğlu M. (2007). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 6 Yaş Grubu Çocuklarda Proje Tabanlı Öğrenmenin Sezgisel Matematik Becerilerine Etkisi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu 2007.
  • Çoşkun M. (2004). “Coğrafya Öğretiminde Proje Yaklaşımı”. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 5/2 (2004) 99-107.
  • Gallick B. & Lee L. (2009). “Cheesy Pizza: The Pizza Project”. Early Childhood Research and Practice 11/2 (2009) 1-10.
  • Gizgir E. (2013). Proje Yaklaşımının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Yaratıcılıklarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara 2013.
  • Güven Y., Zembat R. & Şahin F. (2004). “Proje Temelli Eğitimle Kavram Kazanımı”. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildirileri (5-11 Ekim 2003). Cilt 2 (2004) 483-493.
  • Hamurcu H. (2003). “Okul Öncesi Eğitimde Fen Bilgisi Öğretimi: Proje yaklaşımı”. Eğitim Araştırmaları 13 (2003) 66-72.
  • Harden D. L. & Verdeyen T. B. (2007). “The Baby Project”. Early Childhood Research and Practice 9/2 (2007) 1-7.
  • Harkema R. (999). “The School Bus Project”. Early Childhood Research and Practice 1/2 (1999) 1-5.
  • Jensen J. & Rodgers R. (2001). “Cumulating the Intellectual Gold of Case Study Research”. Public Administration Reviev 61/2 (2001) 236-246.
  • Katz L. G. & Chard S. C. (2000). “The Project Approach: An Overview. Roopnarine”. Ed. L. R. Jaipaul, & E. J. Johson, Approaches to Early Childhood Education (2000) 175-189. New Jersey.
  • Kılıç-Özkan Ö., Güleç H. & Genç S. Z. (2014). “Okul Öncesi Dönem Resimli Öykü Kitaplarının Coğrafi Kavramları İçermesi Yönünden İncelenmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 15/1 (2014) 35-52.
  • Kostelnik M. J., Gregory K. M., Soderman A. K. & Whiren A. P. (2012). Guiding Childeren’s Social Development and Learning. United Kingdom 2012.
  • Kurt F. (2007). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Beş-Altı Yaş Çocuklarının Sosyal Uyum Becerilerine Proje Yaklaşımlı Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara 2007.
  • McMillan J. H. (20044). Educational Research: Fundamentals for the Consumer. Boston 2004.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Duygu Çetingöz

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetingöz, D. (2017). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Çevre Konusunda Uygulanan Proje Yaklaşımlı Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(2), 109-123.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr