Bu araştırmanın amacı, ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyetle ile ilişkili olduğu düşünülen sosyo-demografik değişkenlerin (yaş, cinsiyet, okul, vb.), internet kullanımı ile ilişkili değişkenlerin, öfke ve öfke ifade tarzları, stres ile başa çıkma tarzları ve boyun eğme değişkenlerinin etkisini incelemektir. Çalışma, İstanbul ili Nesrin Uçmaklıoğlu Teknik Meslek Lisesi, Atatürk Endüstri Meslek Lisesi ve Güç Kardeşler Anadolu Lisesi kurumlarına devam eden 506 öğrenci üzerinde kolayda örnekleme yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini 213 erkek (%42.1) ve 293 (%57.9) kız öğrenci oluşturmakta-dır. Araştırma da Kişisel Bilgi Formu, Siber Zorbalık Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ve Boyun Eğici Davranışlar ölçeği kullanıl-mıştır. Elde edilen bulgular kapsamında cinsiyete, öğrencinin kaçıncı sınıfta okuduğuna, babanın eğitim durumuna, bilgisayar oynama değişkenine göre siber zorbalık puanları açısından anlamlı bir fark vardır. Siber mağduriyet puanları açısından bakıldığında kaçıncı sınıfta okuduğuna, okul başarısına göre anlamlı bir fark bulunmaktadır. Boyun Eğici Davranış Ölçeği Puanı ile Siber Mağduriyet Ölçeği Puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır, benzer şekilde Boyun Eğici Davranış Ölçeği Puanı ile Siber Zorbalık Ölçeği Puanı arasında da istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |