Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Sosyal Kaygı Puanlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 61 - 70, 30.12.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının sosyal kaygı puanlarını bazı değişkenlere göre (cinsiyet, aile tipi, anne-babanın birliktelik durumu, algılanan anne-baba tutumu, kardeş durumu) incelemektir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubunu 2014-2015 öğretim yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin farklı lisans programlarında öğrenim gören ve basit seçkisiz olarak belirlenen 382 öğretmen adayı oluşturmuştur. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak Sosyal Kaygı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklemler için ttesti kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının sosyal kaygı puanlarının aile tipine, anne-baba birliktelik durumuna, algılanan anne-baba tutumuna ve kardeş durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; cinsiyete göre ise anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Bu bulgular araştırma kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (1968). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSMII). Washington, DC 1968.
  • American Psychiatric Association. (1987). Diagnosic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSMIII- R). Washington, DC 1987.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (20014). Psikiyatride Hastalıkların Tanımlanması ve Sınıflandırılması Elkitabı (DSM-IV-TR). Çev. E. Köroğlu. Washington DC, Ankara 2001.
  • Ateş B. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Fobi ile Başa Çıkmalarında Çözüm Odaklı Grupla Psikolojik Danışmanın Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2014.
  • Auna T. & Stiles T. C. (2009). “The Effects of Depression and Stressful Life Events on the Development and Maintenance of Syndromal Social Anxiety: Sex and Age Differences”. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 38/4 (2009) 501-512.
  • Aybay L. E. (2009). 8-12 Yaş Grubu Kekeme Çocukların Kaygı, Sosyal Fobi ve Zeka Yönünden Tetkiki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • Baltacı Ö. & Hamarta E. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı, Sosyal Destek ve Problem Çözme Yaklaşımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Eğitim ve Bilim 38/167 (2013) 226-240.
  • Baptista C. A., Loureiro S. R., Zuardi A. W., Magalhaes P. V., Kapczinski F., Filho A. S. et al. (2012). “Social Phobia in Brazilian University Students: Prevalence, Under-Recognition and Academic Impairment in Women”. Journal of Affective Disorders 136/3 (2012) 857-861.
  • Binbay Z. & Koyuncu A. (2012). “Sosyal Anksiyete Bozukluğu ve Duygudurum Bozuklukları Birlikteliği”. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 4/1 (2012) 1-13.
  • Büyüköztürk Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2011.
  • Caballo V. E., Salazar I. C., Irurtia M. J. Arias B. & Hofmann S. G. (2008). “Social Anxiety in 18 Nations: Sex and Age Differences”. Behavioral Psychology 16/2 (2008) 163-187.
  • Can A. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara 2013.
  • Dilbaz N. (1997). “Sosyal Fobi”. Psikiyatri Dünyası 1 (1997) 18-24.
  • Dilbaz N. & Güz H. (2002). “Sosyal Kaygı Bozukluğunda Cinsiyet Farklılıkları”. Nöropsikiyatri Arşivi 39/3-4 (2002) 79-86.
  • Eren-Gümüş A. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 1997.
  • Erkan Z. (2002). Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyleri, Ana-Baba Tutumları ve Ailede Görülen Risk Faktörleri Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2002.
  • Festa C. C. & Ginsburg G. S. (2011). “Parental and Peer Predictors of Social Anxiety in Youth”. Child Psychiatry & Human Development 42 (2011) 291-306.
  • Göktürk G. Y. (2011). Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Özgüven ve Bazı Kişisel Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Bolu 2011.
  • Gültekin B. K. & Dereboy İ. F. (2011). “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Fobinin Yaygınlığı ve Sosyal Fobinin Yaşam Kalitesi, Akademik Başarı ve Kimlik Oluşumu Üzerine Etkileri”. Türk Psikiyatri Dergisi 22/3 (2011) 150-158.
  • Hampel S., Weis S., Hiller W. & Witthöft M. (2011). “The Relations Between Social Anxiety and Social Intelligence: A Latent Variable Analysis”. Journal of Anxiety Disorders 25/4 (2011) 545- 553.
  • Hofmann S. G., Anu A. M. A. & Hinton D. E. (2010). “Cultural Aspects in Social Anxiety and Social Anxiety Disorder”. Depression and Anxiety 27 (2010) 1117-1127.
  • Iancu L. & Ram E. (2011). “Shyness and Social Phobia in Israeli Jewish Versus Arab Students”. European Psychiatry 26/1 (2011) 459-466.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çalışma Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bünyamin Ateş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ateş, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Kaygı Puanlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(2), 61-70.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr