The aim of this study was to determine the factors effecting the reading literacy of 15 year old age-group students in Turkey, within the context of the Programme for International Student's Achievment (PISA) 2009. The study involved 4996 students. To determine the factors effecting reading literacy, analysis based on sub-problems was conducted. In this analysis, firstly an exploratory factor analysis by questionnaire was conducted concerning questions relating to interest and learning strategies. Then the defined factors were analyzed based upon confirmatory factor analysis and, finally, linear regression analysis was conducted to establish the reading literacy explanation ratio of the defined factors. Based upon these results, a 7-factor stucture related to reading literacy was derived and confirmatory factor analysis of the 7-factored structure was confirmed. This defined 7-factor structure explained 59.71 percent of the total variation. As a result of multiple linear regression analysis, it was found that the determined variables identified the 14.1 portion of reading.
PISA 2009 Reading Literacy Exploratory and Confirmatory Factor Analysis Multiple Linear Regression
Bu çalışma, 2009 yılı Uluslararası Öğrenci Başarı Programı (PISA) uygulaması kapsamında Tür-kiye’deki 15 yaş grubu öğrencilerin okuma becerisini etkileyen faktörleri saptamayı amaçlamaktadır. Çalışma 4996 öğrenci ile yürütülmüştür. Okuma becerisini etkileyen faktörleri saptamak amacıyla alt problemlere dayalı analizler yapılmıştır. Bu analizlerde ilkin, açıklayıcı faktör analizi anketteki ilgi ve öğrenme stratejilerine ilişkin sorularla yürütülmüştür; ardından tanımlanan faktörler doğrulayıcı faktör analizine bağlı olarak analiz edilmiş ve son olarak doğrusal regresyon analizi belirlenen faktörlerin açıklama oranını - okuma becerisini saptamak için yapılmıştır. Sonuçlara göre, okuma becerisine ilişkin 7 faktörlü yapı elde edilmiş ve 7 faktörlü yapı, doğrulayıcı faktör analizi teyit edilmiştir. Belirlenen bu 7 faktörlü yapı toplam değişikliğin %59.71’ni açıklamaktadır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda, belirlenen değişkenlerin 14.1 okuma payını tespit ettiği bulunmuştur.
PISA 2009 Okuma Becerisi Açıklayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |