Osmanlı İmparatorluğu Avrupa Kıtası’ndaki topraklarının yaklaşık 175.000 km2’sini Balkan Savaş- ları sonunda ve I. Dünya Savaşı’nın hemen öncesinde kaybetmiştir. Bu kaybın halk üzerindeki olumsuz etkisinin giderilmesi için İstanbul’dan Kahire’ye kadar sürecek uzun mesafeli bir uçuş yapılması planlanır. Kısa bir süre önce, Fransa’nın tamamladığı Paris-İstanbul-Kahire hattı uçuşundaki başarısı dolayısı ile Fransız havacılığına duyulan hayranlığın, Türk pilotlarına ve Türk devletine yönlendirilmesi düşünülür. Bu gelişmeler sonucunda; Osmanlı Devleti vatandaşlarının çoğunluğunu oluşturan Türklerin ve diğer müslümanların, moral-motivasyonunu geliştirmek, Türk Havacılığı’nın gücünü dünyaya göster- mek amacıyla İstanbul-Kahire yolculuğuna karar verilir. Bu görev için dönemin en iyi Türk pilotları ve uçakları görevlendirilmiştir. Ancak havacılığın henüz gelişmekte olması ve uzun uçuş tecrübesi olmaması nedeniyle 3 pilot şehit olmuş, en iyi uçaklar kaybedilmiştir. Osmanlı Devleti idarecileri, seferin başarılma- sını devletin ve milletin onuru olarak gördüklerinden, üç kıtayı içeren ve İstanbul’dan Kahire’ya kadar bir mesafeyi öngören hava seferi tamamlanmıştır. Türk Havacılığı için tarihe intikal etmiş bir hatıranın yanında Türk Devleti’nin en zor şartlarda bile kararlılığından asla vazgeçmeyeciğinin belgesi olmuştur.
Nuri Bey Sadık Bey Fethi Bey İstanbul-Kahire Seferi Havacılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yakınçağ Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |