Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarının Kültürel Yaşam Üzerindeki Etkilerine İlişkin Öğretmen Algıları

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 191 - 205, 30.12.2014

Öz

İlk insanın yaradılışına kadar uzun bir geçmişe sahip olan kültür, bireyin yaşadığı ortamda geçirdiği yaşamsal evrelerle beraber sürekli bir değişim halindedir. Bu değişim kültürünü oluşturan maddi ve manevi unsurların farklılaşmasını beraberinde getirmektedir. Farklılaşan bu unsurlara ayak uydurmak gayreti içerisinde olan birey, bir takım yaşamsal tercihlerini yeniden gözden geçirmek zorunda kalmaktadır. Bireyin kültürel yaşamının belirleyiciliği üzerinde etkili olan birçok disiplin ve bu disiplinlere ait kazanımlar vardır. Bu çalışma alanlarından biri de sosyal bilgilerdir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan kazanımların kültürel yaşam üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırma grubunu Diyarbakır, Mardin, Muş ve Erzu- rum da ortaokullarda görev yapan 100 sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler öğret- menlerinin görüşleri, açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış anket formu ile alınmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi tekniğinden yararlanılara çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, sosyal bil- giler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kazanımların kültürel yaşam üzerindeki etkilerine ilişkin farklı algılara sahip olduklarını, bu durumu birbirinden farklı şekilde gerekçelendirdiklerini göstermektedir.

Kaynakça

  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkleler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Becker, G. (2001). Unterricht Planen Handlungsorientierte Didaktik. Weinheimund Basel: Beltz Paedagogik.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Deveci, H., & Bayır, G. Ö. (2011). “Hayallerdeki Sosyal Bilgiler: İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Algıları”. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2/4, 9-28.
  • Doğanay, A. (2003). “Sosyal Bilgiler Öğretimi”. Eds.: C. Öztürk, & D. Dilek. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duplass, J. A. (2007). “Elementary Social Studies: Trite, Disjointed, and in Need of Reform?”. The Social Studies, 98/4, 137-144.
  • Engle, S., & Ochoa, A. (1988). Education for Democratic Citizenship: Decision Making in the Social Studies. New York: Theachers Collage Press.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde “Program” Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2007). Social Psychology. New York: Prentice Hall.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Koçoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, E. (2014). Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarının Kültürel Yaşam Üzerindeki Etkilerine İlişkin Öğretmen Algıları. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(2), 191-205.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr