Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 83 - 95, 30.06.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin ve şiirlerin öğrencilere aktardığı değerleri içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Milli Eğitim Bakan- lığı (MEB) ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki temalarda yer alan 29 metin ve 11 şiir oluşturmakta- dır. Bu kategorilerin oluşturulmasında Türkçe ders kitabının öğrencilere kazandırması gereken değerlere ve kategorilerin oluşturulmasında uyulması gereken teknik özelliklere dikkat edilmiştir. Bu araştırmada analiz tekniği olarak duygusal yön ve anlamsal (semantik) içerik analizi kullanılmıştır. Yüzdeler esas alındığında metinlerde ele alınan değer kategorilerinin içerisinde ele alınan 2173 cümlede vatanseverlik değerini içeren cümlelerin birinci sırada olduğu, bunu sırasıyla denetim ve duyarlılık, bilimsel bilgi, yaratıcılık, bilimsellik, eğlence, sevgi, çalışkanlık, sorumluluk, saygı, estetik, sağlık, bağımsızlık ve din- sellik değerini içeren cümlelerin izlediği sonucuna ulaşılmıştır. Her bir cümle bu ölçütlere göre ince- lendikten sonra frekans ve yüzdeleri bulunmuş ve içerdiği değerler bazında tablolaştırılmıştır. Duygusal yön analizi sonuçlarına göre ele alınan 15 kategoride de pozitif anlam yüklü cümlelerin çoğunlukta ol- duğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akdeniz, A., R., Karamustafaoğlu, M., & Tekin, S. (2011). “Konu Alanı Ders Müfredatı Dersinin Yürütülmesi”. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aydın, Z. (2004). Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baymur, F. (1996). Genel Psikoloji. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1996). Türkçe Programı ve Öğretimi. Ankara: Usem Yayınları, Ankara.
  • Erden, A. (2003). Kısa Öykü ve Dilbilimsel Eleştiri. İstanbul: Gendaş Kültür Yayınları.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi: Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Fayda, M. (2005). Karakter Eğitimi. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Turk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Harris, E. L. (1991). Identifying Integrated Values Education Approaches in Secondary Schools. Yayım- lanmamış Doktora Tezi, Office of Graduate Studies of Texas A & M University, Texas, USA.
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kılıç, A., & Seven, S. (2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kılınç, A., & Tunçbilek G. (2012). “Türkçe Ders Kitaplarındaki “Hak ve Özgürlükler” Temasının
  • Demokrasi Eğitimi Açısından İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 9, Sayı 17, 259- 270
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülçin Uzun

Bahar Şahin

Elif Bengi Özberk Bu kişi benim

Hayriye Merve Eriş Hasırcı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzun, G., Şahin, B., Özberk, E. B., Eriş Hasırcı, H. M. (2014). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(1), 83-95.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr