Bu çalışmanın amacı; doğa yürüyüşü yapan bireylerin cinsiyet, medeni durum, yaş ve eğitim düzeylerine göre Yaşam Doyumunun (YD) farklılaşıp farklılaşmadığının ve Duygusal Zeka (DZ) ile YD arasındaki ilişkinin sorgulanmasıdır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de sayıları kesin olarak belirlenemeyen doğa yürüyüşü yapan bireyler oluşturmaktadır. Araştırmada Türkiye Dağcılık Federasyonu ve ona bağlı kulüplerin tüm üyelerine araştırmanın amacına uygun soruların olduğu elektronik anket gönderilmiştir. Çalışma evrenini, 280 erkek ve 102 kadın toplam 382 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada; Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985) tarafından geliştirilen YD Ölçeği ve Chan’in (2004; 2006) yıllarında kullandığı DZ Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ve non-parametrik testlerden Kruskal Wallis Test ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Sonuçlar 0.01 ve 0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; YD ve DZ dört boyutu olan; Duyguların Olumlu Kullanımı (P=0.211, p<0.01), Pozitif Duygusal Yönetim (P=0.141, p<0.01), Empatik Duyarlılık (P=0.278, p<0.01) ve Duygusal Değerlendirme (P=0.111, p<0.05) arasında pozitif ilişki bulunmuştur. Bunlara ilaveten; YD’deki bu artışın cinsiyet, medeni durum ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermediği, sadece eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulgulanmıştır. Bunun yanında duygusal zeka düzeyi arttıkça bireylerin YD düzeyleri de artmaktadır. Özellikle bu durum; erkeklerde, bekarlarda, yaşı 24 ve altı olan bireylerde ve üniversite eğitimi alan veya almış olan katılımcılarda daha belirgindir.
Doğa Sporları Açık Alan Rekreasyonu Doğa Yürüyüşü Duygusal Zeka
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |