Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretmen Okullarında Okul İklimi 1970’li Yıllarda Aksu İlköğretmen Okulu Eğitim Şefi Öğrenci Takip Defteri Örneği

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 213 - 227, 30.06.2012

Öz

Öğretmen eğitimi veren bazı kurumlarda en önemli yönetim görevlerinden biri “Eğitim Şefliği”dir. Eğitim Şefi’nin görevi, eğitim ve yönetimin organizasyonunu sağlamaktır. Okul iklimini oluşturan disiplinin sağlanmasından eğitim şefi sorumludur. Bu araştırmada Aksu Anadolu Öğretmen Lisesi’nin Müze’sinde yer alan “Eğitim Şefi Öğrenci Takip Defteri” incelenerek bir dönem öğretmen eğitimi veren bu kurumların değerleri ve karşılaşılan disiplin sorunları anlatılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın temel verilerini oluşturan defter, 1970’li yıllarda tutulmuştur. Okulda disiplin sorunları başta olmak üzere öğrenciler hakkında değerlendirmeleri içeren bu defter, okul iklimi konusunda önemli bilgiler vermektedir. Defterde yer alan veriler “içerik analizi”ne tabi tutulup değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, öğretmen yetiştiren bir kurumun niteliği ve değerleri konularında ipucu sağladığı için önemlidir.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M. S. 2010). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Aytuna, H. A. (1974). Orta Dereceli Okullarda Öğretmenlik ve Problemleri. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Çalık, T., Kurt, T., Çalık, C. (2011). “Güvenli Okulun Oluşturulmasında Okul İklimi: Kavramsal Bir Çözümleme”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 74-85.
  • Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayınları.
  • Çelik, V. (1997). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ertürk, S. (1981). Diktacı Tutum ve Demokrasi. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fındıkçı, İ. (1991). “Öğretmenlerin Disiplin Konusundaki Tutumları”. Eğitimde Nitelik Geliştirme Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu. İstanbul.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan yetiştirme Düzenimiz (Politika, Eğitim, Kalkınma). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Tesisleri.
  • Kocabaş, K. (2012). “Kalbim Adabelen’de Kaldı”. www.gazeteguneyege.com (22.03.2012).
  • Okutan, M. (2010). “Türk Eğitim Sisteminde Demokrasi Eğitimi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 938-946.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye’de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sarpkaya, P. (2007). “Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilere Göre Resmi Liselerdeki Öğrenci Disiplin Sorunlarının Nedenleri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 110-122.
  • Stockard, J., & Mayberry, M. (1996). Effective Educational Environments. California: Corwin Press.
  • Şahin F. N. (2010). “Okul Kültürü ve İklimi”. Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ed. F., Silman, & Ş. Ada. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Şişman, M., Güleş, H., & Dönmez, A. (2010). “Demokratik Bir Okul Kültürü için Yeterlilikler Çerçevesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 167-182.
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Uygun S. (2010, Nisan 30). “Eğitim Alanındaki Tabularımız ve Sivilleşme”. Kemer Gözcü Gazetesi. (http://www.kemergozcu.com/?page=yhaberdetay&yhaberid=1462).
  • Uygun, S. (2004). “Sözlü Tanıkların Dilinden Köy Enstitülerinde Okul Atmosferi”. Çukurova
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (26), 8-16.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selçuk Uygun

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uygun, S. (2012). İlköğretmen Okullarında Okul İklimi 1970’li Yıllarda Aksu İlköğretmen Okulu Eğitim Şefi Öğrenci Takip Defteri Örneği. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2(1), 213-227.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr