Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Herakles Hermelerinin Anlamı ve Kullanımı

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 229 - 237, 30.06.2012

Öz

Tanrı Hermes ile doğrudan bağlantılı olarak yorumlanan Hermelerin, antikçağda farklı tanrıları betimlemek için de kullanıldığı artık bilinmektedir. Ancak Hermes Hermelerinin sınır taşı ya da mezar işaretçisi olarak kullanıldıkları düşüncesi, Herme biçiminde betimlenen diğer tanrıların, kimlikleri ve özellikleri göz önüne alındığında genelleme yapmaya olanak vermemektedir. Söz konusu bilgiler ışığında bu çalışma, Herme biçimindeki Herakles betimlemelerinin, kullanım alanları ve anlamları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Araştırmada, hem gymnasium gibi sosyal yapılarda hem de steller ya da lahitler gibi mezar sanatı ile doğrudan ilişkili alanlarda karşımıza çıkan Herakles Hermeleri değerlendirilmiş olup, bu örneklerin kullanım amaçları hakkında öne sürülen farklı düşünceler de ele alınarak, Herakles Hermelerinin anlamları bir kez daha sorgulanmıştır.

Kaynakça

  • Bammer, A. (1988). Ephesos. Stadt an Fluß und Meer. Graz.
  • Baratte, F. & Metzger, C. (1985). Musée du Louvre, Sapkophages en pierre d’époques romaine et paléochretienne. Paris.
  • Bonnefoy, Y. (1992). Greek and Egyptian Mythologies. Chicago.
  • Çakıcı, M. (2007). “Milas İsmetpaşa Mahallesi 284 Ada 23-3 Parsellerde Kurtarma Kazısı”. Müze Kurtarma Kazıları Sonuçları, 15, 83-94.
  • Curtius, L. Die Antike Herme: eine mythologisch-kunstgeschichtliche Studie (1903). Munich.
  • Cicero, M. Tullius, Letters to Atticus. Trans. E. S. Shuckburgh (1908). London, New York: Loeb.
  • Erhat, A. (2000). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul.
  • Farnell, L. R. (1921). Greek Hero Cults and Ideas of Immortality. Oxford.
  • Frickenhaus, A. (1911). “Hageladas”. Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts, 26, 24-34.
  • Goldman, H. (1942). “The Origin of the Greek Herm”. American Journal of Archaeology, 46, 58-68.
  • Harrison, E. B. (1965). “Archaic and Archaistic Sculpture. Agora XI”. The American School of Classical Studies at Athens.
  • Harrison, J. E. (1912). “Themis”: A Study of the Social Origins of Greek Religion. Cambridge.
  • Heintze, von H. (1965). “Herakles Alexikakos”. Mitteilungen des Deutschen Archäeologischen Instituts Römische Abteilung, 72, 14-40.
  • Işık, F. (2007). Girlanden- Sarkophage aus Aphrodisias. Sarkophag-Studien 5. Mainz.
  • Işın, G. (2007). Patara Terrakottaları. Hellenistik ve Erken Roma Dönemleri, Patara V. 1. İzmir.
  • Koch, G. (1975). Die Mythologischen Sarkophage: Meleager. Die antiken Sarkophagreliefs XII 6. Berlin.
  • Kreikenbom, D. (1990). Bildwerke Nach Polyklet. Kopienkritische Untersuchungen zu den männlichen statuarischen Typen nach polykletischen Vorbildern. Berlin.
  • LIMC Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae IV I. Artemis Verlag Zürich und München. 1988.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arkeoloji Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazlı Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, N. (2012). Herakles Hermelerinin Anlamı ve Kullanımı. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2(1), 229-237.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr