The purpose of this study is to investigate the opinions of hotel photographers working in 5-star hotels’ photography agencies regarding their professional competencies (technical, linguistic, educational, artistic and communication) and working conditions. Mixed methods research was used in the study. Data were collected using a convergent parallel design (QUAN+QUAL). The quantitative part of the study was conducted with one hundred and twelve participants and the qualitative part with seven participants. Quantitative data were analyzed statistically, and qualitative data were analyzed through descriptive analysis. According to the findings of the study, hotel photographers have a high level of financial satisfaction with the work, there is a lack of graduates from the photography departments of universities employed in the industry, the profession is perceived to be male-dominated, communication with the customers and fluency in foreign languages is considered to be of higher importance than mastering photography techniques, it is difficult to attract newly trained professionals to the industry, and the average age of employees is increasing.
Akoğlan Kozak M. & Güçlü Nergi̇s H. 2008. Turizm İşletmelerinde Duygusal Çaba Faktörlerinin İşe Alma Sürecinde Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), Article 2.
Bourdieu P. 2016. Sosyoloji Meseleleri (2nd ed.). Heretik.
Büyüköztürk Ş., Akgün E. Ö., Karadeniz Ş., Demirel F., & Çakmak K. E. 2024. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri Bilimsel Araştırma (35th ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
Chalfen M. Ri̇. 1979. Photography’s Role in Tourism: Some Unexplored Relationships. Annals of Tourism Research, 4(6).
Chu K. H.-L. & Murrmann S. K. 2006. Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tourism Management, 27(6), 1181–1191. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.12.011
Coşkun Y. D. & Demirel M. 2012. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), Article 42.
Creswell J. W. 2016. Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (G. Hacıömeroğlu, Trans.). Eğiten Kitap.
Creswell J. W. & Clark V. L. P. 2018. Designing and Conducting Mixed Methods Research (3rd ed.). CA: Sage Publications, Thousand Oaks.
Crouch D. 2010. Places around us: Embodied lay geographies in leisure and tourism: Leisure Studies: Vol:19. 19. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/026143600374752
Glomb T. M. & Tews M. J. (2004). Emotional labor: A conceptualization and scale development. Journal of Vocational Behavior, 64(1), 1–23. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00038-1
Hochschild A. R. 2012. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. University of California Press, Berkeley. https://www.abebooks.com/9780520239333/Managed-Heart-Commercialization-Human-Feeling-0520239334/plp
İslamoğlu A. H. & Alnıaçık Ü. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6th ed.). Beta Basım Yayım.
Kalfagil S. 2012. Fotoğrafça 1000 Soru 1001 Cevap. İlke Basın Yayım.
Karahan A. & Kav S. 2018. Hemşirelikte Mesleki Yetkinlik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
Kart E. 2011. Bir Duygu Yönetimi Süreci Olarak Duygusal Emeğin Çalışanlar Üzerindeki Etkisi. Çalışma ve Toplum, 3(30), Article 30.
Marazzi C. 2010. Sermaye ve Dil (A. Ergenç, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
PhotoHotel—Hotel Photography. (n.d.). Retrieved August 18, 2023, from https://www.photohotel.com/en/about/our-story
Robinson M., & Picard D. 2009. Moments, Magic and Memories: Photographing Tourists, Tourist. In The Framed World. Routledge.
Urry J. & Larsen J. 2011. The Tourist Gaze 3.0 (3rd ed.). Sage Publications.
Yıldırım A. & Şimşek H. 2013. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9th ed.). Seçkin Yayıncılık.
Otel Fotoğrafçılarının Mesleki Yeterlilik ve Çalışma Koşulları : Karma Bir Araştırma
Bu çalışma, 5 yıldızlı oteller bünyesindeki fotoğraf işletmelerinde çalışan otel fotoğrafçılarının, mesleki becerileri (teknik, dil, eğitim, sanat ve iletişim) ve çalışma koşullarıyla ilgili görüşlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Veriler yakınsak paralel desen (NİC+NİT) kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel aşaması 112 kişiyle nitel aşaması ise 7 kişiyle yürütülmüştür. Çalışmanın nicel verileri istatiksel olarak, nitel verileriyse betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Elde edilen verilerden otel fotoğrafçılarının ekonomik anlamda işlerinden tatmin oldukları, üniversitelerin fotoğraf bölümü mezunlarının bu sektörde istihdam edilmediği, bu mesleğin erkek ağırlıklı bir meslek olarak görüldüğü, müşteri iletişiminin ve dil yeterliliğinin, fotoğraf tekniğine hakim olmaktan daha önemli bulunduğu, meslekte yeni yetişmiş eleman bulmanın zorlaştığı ve çalışanların yaş ortalamasının giderek arttığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Akoğlan Kozak M. & Güçlü Nergi̇s H. 2008. Turizm İşletmelerinde Duygusal Çaba Faktörlerinin İşe Alma Sürecinde Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), Article 2.
Bourdieu P. 2016. Sosyoloji Meseleleri (2nd ed.). Heretik.
Büyüköztürk Ş., Akgün E. Ö., Karadeniz Ş., Demirel F., & Çakmak K. E. 2024. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri Bilimsel Araştırma (35th ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
Chalfen M. Ri̇. 1979. Photography’s Role in Tourism: Some Unexplored Relationships. Annals of Tourism Research, 4(6).
Chu K. H.-L. & Murrmann S. K. 2006. Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tourism Management, 27(6), 1181–1191. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.12.011
Coşkun Y. D. & Demirel M. 2012. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), Article 42.
Creswell J. W. 2016. Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (G. Hacıömeroğlu, Trans.). Eğiten Kitap.
Creswell J. W. & Clark V. L. P. 2018. Designing and Conducting Mixed Methods Research (3rd ed.). CA: Sage Publications, Thousand Oaks.
Crouch D. 2010. Places around us: Embodied lay geographies in leisure and tourism: Leisure Studies: Vol:19. 19. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/026143600374752
Glomb T. M. & Tews M. J. (2004). Emotional labor: A conceptualization and scale development. Journal of Vocational Behavior, 64(1), 1–23. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00038-1
Hochschild A. R. 2012. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. University of California Press, Berkeley. https://www.abebooks.com/9780520239333/Managed-Heart-Commercialization-Human-Feeling-0520239334/plp
İslamoğlu A. H. & Alnıaçık Ü. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6th ed.). Beta Basım Yayım.
Kalfagil S. 2012. Fotoğrafça 1000 Soru 1001 Cevap. İlke Basın Yayım.
Karahan A. & Kav S. 2018. Hemşirelikte Mesleki Yetkinlik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
Kart E. 2011. Bir Duygu Yönetimi Süreci Olarak Duygusal Emeğin Çalışanlar Üzerindeki Etkisi. Çalışma ve Toplum, 3(30), Article 30.
Marazzi C. 2010. Sermaye ve Dil (A. Ergenç, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
PhotoHotel—Hotel Photography. (n.d.). Retrieved August 18, 2023, from https://www.photohotel.com/en/about/our-story
Robinson M., & Picard D. 2009. Moments, Magic and Memories: Photographing Tourists, Tourist. In The Framed World. Routledge.
Urry J. & Larsen J. 2011. The Tourist Gaze 3.0 (3rd ed.). Sage Publications.
Yıldırım A. & Şimşek H. 2013. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9th ed.). Seçkin Yayıncılık.
Dayı, H. (2024). Professional Competencies and Working Conditions of Hotel Photographers: A Mixed Methods Study. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 14(2), 149-169. https://doi.org/10.13114/mjh.1570788