Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullarda Psikolojik Sağlamlık ve İnovasyon: Yenilikçi Psikolojik Danışmanlık Uygulamaları

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 261 - 275, 28.12.2024
https://doi.org/10.13114/mjh.1575107

Öz

Bu çalışmada, öğrencilerin duygusal ve psikolojik sağlamlığını desteklemek amacıyla okullarda uygulanan yenilikçi danışmanlık yöntemlerini incelemektedir. Makalede, çağdaş psikolojik danışmanlık yaklaşımlarının, öğrencilerin hızlı değişen dünyaya uyum sağlamaları ve stresle başa çıkma becerilerini geliştirmeleri üzerindeki etkisi ele alınmaktadır. Psikolojik sağlamlık, bireyin stresli yaşam olayları karşısında esneklik gösterip toparlanma gücünü ifade eder. Okullarda bu beceriyi geliştirmek için inovatif danışmanlık uygulamaları giderek önem kazanmaktadır. Makale, mindfulness, bilişsel davranışçı terapiler (BDT) ve teknoloji temelli müdahaleler gibi yeni yaklaşımların psikolojik sağlamlığa katkısını vurgulamaktadır. Özellikle sanal gerçeklik ve mobil uygulamaların kullanımı, öğrencilerin duygusal farkındalığını artırmak ve anksiyete, depresyon gibi sorunlarla başa çıkmak için etkili araçlar olarak sunulmaktadır. Bu çalışmada ele alınan yenilikçi psikolojik danışmanlık uygulamaları, öğrencilere duygusal dayanıklılık kazandırarak zorlu yaşam olaylarıyla başa çıkmalarını kolaylaştırır. Okullarda psikolojik sağlamlığı desteklemek için dijital ve yaratıcı terapi tekniklerinin kullanılması ve bireysel ihtiyaçlarına yönelik çözümler sunmayı sağlar. İnovasyon odaklı psikolojik danışmanlık, öğrencilere problem çözme becerileri kazandırarak, onları hızlı değişen dünyaya uyum sağlamaya hazır hale getirir. Sonuç olarak, yenilikçi psikolojik danışmanlık uygulamaları, öğrencilerin duygusal dayanıklılığını güçlendirmekte ve akademik başarılarına da olumlu etkilerde bulunmaktadır. Bu uygulamaların eğitim sistemine entegre edilmesi, öğrencilerin hem bireysel gelişimlerine hem de toplumsal uyuma katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akkaya S., Tan Z., Kapıdere M. & Şahin S. (2021). Investigation of the relationship between parents' awareness of digital parenting and the effects of digital games on their children. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 889-917. https://doi.org/10.17679/inuefd.905569
  • Akyay M. & Yıldızhan B. S. (2022). Uzaktan eğitim döneminde rehberlik hizmetlerinin öğrenci deneyimleri açısından değerlendirilmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 40-52. https://doi.org/10.51119/ereegf.2022.21
  • Amrale A. Y., Pawshe N. D., Sartepe N. B. & Munde K. S. (2022). Student career prediction using machine learning. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science, 4(3), 158–161. https://doi.org/10.1109/ıcacctech61146.2023.0008
  • Atıc M. & Ulusoy Y. (2010). Psikolojik danışman adaylarının grup rehberliği etkinliğini yürütürken kullandıkları psikolojik danışma becerilerinin, bu becerileri kullanmaya ilişkin yeterlik algılarının ve grup yönetimini sağlama yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 62-81.
  • Attwell G. & Hughes D. (2019). Learning about careers: Open data and labour market intelligence. RIED, 22(1), 81–106. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22289.
  • Bacıoğlu S. D. & Kocabıyık O. O. (2019). Counseling trainees’ views towards usage of online counseling in psychological services. European Journal of Education Studies, 5(12), 46-60. https://doi.org/10.5281/zenodo.2597546
  • Balasaheb B., Keshervani S. J., Kumar P. T., Metkari R. S & Prajapati A. K. (2019). Career guidance using data analytics. ISJART, 5(2), 432–434.
  • Barnett J. E. & Johnson W. B. (2015). Integrating technology into counseling practice. Ethics Desk Reference for Counselors, 2(5), 209–213. https://doi.org/10.1002/9781119221555.ch19
  • Bastemur S. & Bastemur E. (2015). Technology based counseling: Perspectives of Turkish Counselors. Procedia Social and Behavioral Sciences, 176, 431-438. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.493
  • Canpolat M. (2021). Psikolojik danışmanlık ve rehberlikte yapay zeka kullanılabilirliği üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1(1), 1–25.
  • Carter S. M., Shih P., William J., Degeling C. & Mooney Somers, J. (2021). Conducting qualitative research online: challenges and solutions. The Patient-Patient-Centered Outcomes Research, 14(6), 711-718. https://doi.org/10.1007/s40271-021-00528-w
  • Cipolletta S. & Damiano M. (2018). Online counseling: An exploratory survey of Italian Psychologist attitudes towards new ways of interaction. Psychotherapy Research, 28(6), 909-924. https://doi.org/10.1080/10503307.2016.1259533
  • Eken E., Koç I. & Esen E. (2022). Psikolojik danışman adaylarının çevrimiçi psikolojik danışma danışma deneyimlerine ilişkin görüşleri: bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16(40), 74-104. https://doi.org/10.29329/mjer.2022.481.5
  • Erdoğan İ. & Bolat Y. (2023). Çevrimiçi psikoeğitim programları: Sistematik bir inceleme. International Journal (IJOESS), 14(52), 766-786. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3268
  • Ese E. (2014). Küreselleşme süreci ve eğitime etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 211-224.
  • Forbes K. (2021). Opening the path to ethics in artificial intelligence. AI and Ethics, 1(3), 297–300. https://doi.org/10.1007/s43681-020-00031-2
  • Frank M. R., Autor D., Bessen J. E., Brynjolfsson E., Cebrian M., Deming D. J., Feldman M., Groh M., Lobo J., Moro E., Wang D., Youn H. & Rahwan I. (2019). Toward understanding the impact of artificial intelligence on labor. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(14), 6531–6539. https://doi.org/10.1073/pnas.1900949116
  • Fulmer R. (2019). Artificial intelligence and counseling: Four levels of implementation. Theory & Psychology, 29(6), 807-819. https://doi.org/10.1177/0959354319853045
  • Goodrich K. M., Kingsley K. V. & Sands H. C. (2020). Digitally responsive school counseling across the ASCA national model. International Journal for the Advancement of Counselling, 42, 147-158. https://doi.org/10.1007/s10447-020-093969
  • Güney E. & Yalçın S. B. (2023). Okul Psikolojik Danışmanlarının/Rehber Öğretmenlerin COVID-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüş ve önerileri. Nitel Sosyal Bilimler, 5(1), 49-67. https://doi.org/10.47105/nsb.1177120
  • Güven M. (2009). Millî eğitim bakanlığı müfettişlerinin okul rehberlik hizmetleri ve denetimiyle ilgili görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(9), 171-179.
  • Haberstroh S., Duffey T., Evans M., Gee R. & Trepal H. (2007). The experience of online counseling. Journal of Mental Health Counseling, 29(3), 269-282.
  • Hayden L., Poynton T. A. & Sabella R. A. (2008). School counselors’ use of technology within the ASCA national model’s delivery system. Journal of Technology in Counseling, 5(1), 6-18.
  • Hohenshil T. H. (2000). High tech counseling. Journal of Counseling & Development, 78(3), 365-368. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2000.tb01919.x
  • Inkster B., Sarda S. & Subramanian V. (2018). An empathy-driven, conversation artificial intelligence agent (Wysa) for digital mental well-being: real-world data evaluation mixed methods study. JMIR Health and Health, 6(11), 121-135. https://doi.org/10.2196/12106
  • İkiz F. E. (2016). Psikolojik danışma ve psikoterapide kuramlar ve yenilikçi Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaplan E. & Şentürk Ş. (2022). Uzaktan eğitim sürecindeki okul rehberlik ve psikolojik danışma programlarının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 436-460. https://doi.org/10.57135/jier.1169210
  • Kayalar M. (2023). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimini destekleyici çevrimiçi karar verme becerileri programının web tabanlı olarak etkililiğinin sınanması. Yayımlanmamış doktora tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi. Samsun.
  • Kesici S. (2008). A sample for guidance application of distance education technologies: A case study on graduate students’ opinions about web-assisted career guidance systems. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(1), 139-156.
  • Kiselev P., Kiselev B., Matsuta V., Feshchenko A., Bogdanovskaya I. & Kosheleva A. (2020). Career guidance based on machine learning: Social networks in Professional identity construction. Procedia Computer Science, 169, 158–163. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.02.128
  • Koç S. & Kaçdi R. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri: Okul yöneticilerinin ve psikolojik danışmanların deneyimleri. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 63-82. https://doi.org/10.29329/ijiape.2022.437.6
  • Lattie E. G., Lipson S. K. & Eisenberg D. (2019). Technology and college student mental health: Challenge and opportunities. Frontiersin psychiatry, 10, 246–257. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00246
  • Lent R. W. (2018). Future of work in the digital world: Preparing for instability and opportunity. The Career Development Quarterly, 66(3), 205–219. https://doi.org/10.1002/cdq.12143
  • Leung S. A. (2022). New frontiers in computer-assisted career guidance systems (CACGS): Implications from career construction theory. Frontiers in Psychology 13, 786-798. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.786232
  • Luxton D. D. (2014). Artificial intelligence in psychological practice: Current and future applications and implications. Professional Psychology: Research and Practice, 45(5), 332-339. https://doi.org/10.1037/a0034559
  • Maheu M. M. & Gordon B. L. (2000). Counseling and therapy on the Internet. Professional Psychology: Research and Practice, 31, 484–489.
  • Mallen M. J., Vogel D. L., Rochlen A. B., & Day S. X. (2005). Online counseling: Reviewing the literature from a counseling psychology framework. The Counseling Psychologist, 33, 819–871. https://doi.org/10.1177/0011000005278624
  • Manhal-Baugus M. (2001). E-therapy: Practical, ethical, and legal issues. Cyber Psychology & Behavior, 4(5), 551-563. https://doi.org/10.1089/109493101753235142
  • Mason E. C., Griffith C. & Belser C. T. (2019). School counselors’ use of technology for program management. Professional School Counseling, 22 (1), 154-171. https://doi.org/10.1177/2156759X19870794
  • McIntosh M. J. & Morse J. M. (2015). Situating and constructing diversity in semi-structured interviews. Global Qualitative Nursing Research, 2, 1-12. https://doi.org/10.1177/23333936155976
  • Meydan A. & Göksu A. (2015). The use of artificial intelligence in vocational guidance. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 6(2), 95-107. https://doi.org/10.9734/bjesbs/2015/15011
  • Monnier M. (2015). Difficulties in defining social-emotional intelligence, competences and skills. A theoretical analysis and structural suggestion. International Journal of Research for Vocational Education and Training, 2(1), 59–84.
  • Niles S. G. (2003). Career counselors confront a critical crossroad: A vision of the future. The Career Development Quarterly, 52(1), 70–77. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2003.tb00629.x
  • Öztürk F., Zümbül D. & Akça F. (2022). Online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutum
  • ların incelenmesi: Psikolojik danışmanlık öğrencileri örneği. Eğitim ve Bilim, 47(212), 185-204. https://doi.org/10.15390/eb.2022.10712
  • Şahin İ. (2021). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde dijitalleşme: Pandemi süreci deneyimleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 819-836. https://doi.org/10.17152/gefad.877179
  • Şahin B. (2023). The Role of career counseling in enhancing self-efficacy among high school students. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 184–193. https://doi.org/10.5281/zenodo.7582648
  • Yavaş E. & Şahin S. (2018). Eğitimin dijital dönüşümü: Rehberlik hizmetleri üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(1), 63-79. https://doi.org/10.17984/maruaebd.390297
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Ali Rıza Yavrutürk 0000-0002-6724-6019

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavrutürk, A. R. (2024). Okullarda Psikolojik Sağlamlık ve İnovasyon: Yenilikçi Psikolojik Danışmanlık Uygulamaları. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 14(2), 261-275. https://doi.org/10.13114/mjh.1575107
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr