Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adolescence and Family Relationships: The Role of Religious Education in Conflict Management

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 91 - 97, 31.12.2024

Öz

Adolescence, which is one of the important periods affecting religious development, has been a period in which the individual's search for identity intensifies, friendship relationships become important, conflicts with the family may occur, academic problems arise, addiction and some social problems may arise. However, processes such as questioning religious beliefs and experiencing social roles help young people to recognize and mature their selves. In this period of intense search for independence and autonomy, religious education may include rules and expectations that may conflict with adolescents' need for autonomy. The aim of this study is to understand the causes of conflicts in adolescence and to explore how religious education can be aligned with adolescents' autonomy needs. It also aims to examine how adolescents' conflicts with their parents affect their religious education and how these experiences are reflected in their religious beliefs and values. In this study, the effects of religious education experiences and family conflicts on the search for autonomy were evaluated by conducting a literature review. In order for religious education to be successful during adolescence, approaches that respect the autonomy and critical thinking needs of young people and take into account their individual characteristics and social environment should be adopted. Acting with this awareness by families and educators will help adolescents develop a healthy identity and belief system and contribute to social peace.

Kaynakça

  • Aybey, Salih. “Gençlik Dönemi Problemleri Karşısında Din Eğitimi”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (31 Aralık 2022), 932-963. https://doi.org/10.17859/pauifd.1187261
  • Ayhan, Halis. Eğitime Giriş ve İslamiyet’in Eğitime Getirdiği Değerler. Damla Yayınevi, 1986.
  • Ayten, Ali - Vural, M. Enes. Ah Bu Gençler. İstanbul: İz Yayıncılık, 1. Basım, 2023.
  • Çamdibi, H. Mahmut. Din Eğitimine Giriş. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1989.
  • (EBSAD), Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Derneği. “Ergenlik Dönemi Din Eğitimi”. Erişim 05 Mayıs 2023. https://www.ebsad.org/img/20140407__8648187518.pdf
  • Ege, Remziye. “Ailede Din Eğitimi”. Din Eğitimi El Kitabı. ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 353-367. Ankara: Grafiker Yayınları, 8. Basım, 2012.
  • Geçgin, Ercan. Ergenlik Dönemi Din Eğitiminde Sosyal Çevrenin Etkisi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2019. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/656550/yokAcikBilim_10262042.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
  • Hökelekli, Hayati. Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Kara, Seyfullah. “Modern Din Hizmetlerinde İhmal Edilmemesi Gereken Kitle: Gençlik”. 1. Din Hizmetleri Sempozyumu (3-4 Kasım 2007). ed. Mehmet Bulut. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Psikolojisi. Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık (kdy), 2022.
  • Şener, Sami. Türkiye’de Gençlik Olayı. İstanbul: Timaş Yayınları, 1991.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 11. Basım, 2021.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi, 2003.
  • Yavuzer, Haluk. Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi, 11. Basım, 2019.
  • Yılmaz, Hüseyin. Din Eğitimi ve Sosyal Barış. İstanbul: Dem Yayınları, 2019.

Ergenlik ve Aile İlişkileri: Din Eğitiminin Çatışma Yönetimindeki Rolü

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 91 - 97, 31.12.2024

Öz

Dini gelişimi etkileyen önemli dönemeçlerden biri olan ergenlik dönemi, bireyin kimlik arayışının yoğunlaştığı, arkadaşlık ilişkilerinin önemli hale geldiği, aileyle çatışmaların yaşanabildiği, akademik sorunların ortaya çıktığı, bağımlılık ve bir takım toplumsal problemlerle karşı karşıya kalabildiği bir süreç olmuştur. Bununla beraber dini inançlarını sorgulama, toplumsal rollerin deneyimlenmesi gibi süreçler, gençlerin benliklerini tanımalarına ve olgunlaşmalarına yardımcı olur. Bağımsızlık ve özerklik arayışının yoğun olduğu bu dönemde din eğitimi, ergenlerin özerklik ihtiyaçlarıyla çatışabilecek kurallar ve beklentiler içerebilir. Bu çalışmanın amacı, ergenlikteki çatışmaların sebeplerini anlamak ve din eğitiminin ergenlerin özerklik ihtiyaçlarıyla nasıl uyumlu hale getirilebileceğini araştırmaktır. Ayrıca, ergenlerin ebeveynleriyle yaşadıkları çatışmaların din eğitimini nasıl etkilediğini ve bu deneyimlerin dini inanç ve değerlerine yansımasını incelemeyi hedeflemektedir. Bu çalışmada, literatür taraması yapılarak, din eğitimi deneyimlerinin ve aile içi çatışmaların özerklik arayışı üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir. Ergenlik döneminde din eğitiminin başarıya ulaşması için gençlerin özerklik ve eleştirel düşünme ihtiyaçlarına saygı duyan, onların bireysel özelliklerini ve sosyal çevrelerini dikkate alan yaklaşımların benimsenmesi gerekmektedir. Ailelerin ve eğitimcilerin bu bilinçle hareket etmeleri, ergenlerin sağlıklı bir kimlik ve inanç sistemi geliştirmelerine yardımcı olacak ve toplumsal barışa katkıda bulunacaktır.

Kaynakça

  • Aybey, Salih. “Gençlik Dönemi Problemleri Karşısında Din Eğitimi”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (31 Aralık 2022), 932-963. https://doi.org/10.17859/pauifd.1187261
  • Ayhan, Halis. Eğitime Giriş ve İslamiyet’in Eğitime Getirdiği Değerler. Damla Yayınevi, 1986.
  • Ayten, Ali - Vural, M. Enes. Ah Bu Gençler. İstanbul: İz Yayıncılık, 1. Basım, 2023.
  • Çamdibi, H. Mahmut. Din Eğitimine Giriş. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1989.
  • (EBSAD), Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Derneği. “Ergenlik Dönemi Din Eğitimi”. Erişim 05 Mayıs 2023. https://www.ebsad.org/img/20140407__8648187518.pdf
  • Ege, Remziye. “Ailede Din Eğitimi”. Din Eğitimi El Kitabı. ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 353-367. Ankara: Grafiker Yayınları, 8. Basım, 2012.
  • Geçgin, Ercan. Ergenlik Dönemi Din Eğitiminde Sosyal Çevrenin Etkisi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2019. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/656550/yokAcikBilim_10262042.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
  • Hökelekli, Hayati. Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Kara, Seyfullah. “Modern Din Hizmetlerinde İhmal Edilmemesi Gereken Kitle: Gençlik”. 1. Din Hizmetleri Sempozyumu (3-4 Kasım 2007). ed. Mehmet Bulut. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Psikolojisi. Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık (kdy), 2022.
  • Şener, Sami. Türkiye’de Gençlik Olayı. İstanbul: Timaş Yayınları, 1991.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 11. Basım, 2021.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi, 2003.
  • Yavuzer, Haluk. Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi, 11. Basım, 2019.
  • Yılmaz, Hüseyin. Din Eğitimi ve Sosyal Barış. İstanbul: Dem Yayınları, 2019.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurgül Çepni 0000-0001-9146-7359

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Çepni, Nurgül. “Ergenlik Ve Aile İlişkileri: Din Eğitiminin Çatışma Yönetimindeki Rolü”. MANAS Journal of Religious Sciences 3/2 (Aralık 2024), 91-97.