Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı)

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 878 - 900, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.774848

Öz

Bu araştırmanın amacı, 21. yüzyıl becerileri konusunda 2000 ve 2020 (Ocak ayı) yılları arasında yapılan araştırmaların farklı değişkenler açısından eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Tez, bildiri veya makalelerin 21. yüzyıl becerileri, 21. yy becerileri veya 21st century skills kelimelerini içermesi, öğrenme-öğretme ortamlarında öğretmen veya öğrencileri kapsaması ya da ders müfredatları üzerine gerçekleştirilen çalışmalar olması, yayınların erişilebilir olması ve 2000-2020 (Ocak ayı) yılları arasında yayınlanması araştırmanın ölçütü olarak belirlenmiş ve bu kapsamda 115 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırmaların çoğunluğuna erişim sağlanmış, ulaşılamayanlar araştırmaya dâhil edilmemiştir. Araştırma sonucunda, incelenen araştırmaların çoğunlukla 2019 yılında yayınlandığı, araştırmaların çoğunlukla nicel yöntem ve tarama modeli kullanılarak yürütüldüğü belirlenmiştir. Bunun yanı sıra araştırmaların çoğunlukla makale olarak gerçekleştirildiği, araştırma konusunu öğrenen ve öğretenlerin 21. yüzyıl becerilerinin oluşturduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaların örneklem grubunu ve örneklem sayısını çoğunlukla öğretmen adaylarının oluşturduğu söylenebilir. Gelecekte konu ile ilgili yapılacak araştırmaların ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri üzerinde yoğunlaşması gerektiği ve öğrenme/öğretme süreçlerinde kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin gelişimine etkisinin araştırılması yeni bir araştırma konusu olarak önerilebilir.

Kaynakça

  • Acun, İ., Demir, M., ve Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Aksoy, B. (2012), Bilgi Teknolojileri ve Yeni Çalışma İlişkileri, Ege Academic Review, 12(3), 401-414.
  • Akkoyunlu, B. (1995), Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 105-109.
  • Akça-Üstündağ, D. (2009). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin içerik ve yöntem açısından değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alper, A., ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160-175.
  • ATC21S. (2010). Assessment & Teaching of 21st Century Skills, 12.12.2019 tarihinde Cisco sitesi:https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/ATC21S_Exec_Summary.pdf adresinden alınmıştır.
  • AB. (2007). Key competences for lifelong learning. European reference framework. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2007, Belgium.
  • Bozkurt, Ş. B., ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69-82.
  • Castells, M. (2010), End of Mılennıum (The Information Age: Economy, Society, and Culture) (2nd Ed., Vol. 1), Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
  • Dearing, R. (1997), The National Committee of Inquiry into Higher Education, Norwich, HMSO: Higher Education in the Learning Society.
  • EnGauge. (2003), enGauge21st Century Skills, 15.12.2019 tarihinde Chetek-Weyerhaeuser Area School District sitesi: https://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf adresinden alındı.
  • Genç, S. ve Eryaman, Y. M. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Janis, I. L. (1949), The Problem of Validating Content Analysis, Editors: H.D. LASSWELL ve ark, The Language of Politics: Studies in Quantitative Semantics, George Stewart, New York, (s. 55-82).
  • Karakaş, M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurbanoğlu, S., ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Koenıg, J. A. (2011), Assessing 21st Century skills: Summary of a workshop, Washington, DC: National Research Council.
  • Lai, E. R., Viering, M. (2012), Assessing 21st century skills: Integrating research findings, Vancouver, B.C.: National Council on Measurement in Education.
  • Larson, L. C., ve Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lemke, C. (2010). Innovation through technology. J. Bellanca, & R. Brandt, 21st century skills: Rethinking how students learn içinde(s. 243-274). Indiana: Solution Tree.
  • ISTE. (2019), The ISTE (International Society for Technology in Education) National Educational Technology Standards (NETS-S) and Performance Indicators for Students, 05.12.2019 tarihinde ISTE sitesi: http://www.iste.org/standards/nets-for-students adresinden alındı.
  • MEB. (2011), MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Medel-Añonuevo, C., Ohsako, T., ve Mauch, W. (2001), Revisiting Lifelong Learning, Hamburg: UNESCO Institute for Education.
  • NRC. (2006), Systems for state science assessment. Washington, DC: The National Academies Press.
  • NRC. (2012), Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century, Editors: J. W. Pellegrıno and M. L. Hilton, Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills (s. 1-242), Washington, DC: The National Academies Press.
  • P21. (2009), P21 framework definitions. Retrieved, 02.12.2019 tarihinde Battelle for Kids sitesi: http://www.p21.org/storage/documents/P21_Framework_Definitions.pdf. adresinden alındı.
  • Phoenix University. (2011), Postsecondary education in the 21st century: Students & Institutions, 13.12.2019 tarihinde Learning Change sitesi: https://gfbertini.com/2011/06/20/postsecondary-education-in-the-21st-century-students-institutions/ adresinden alındı.
  • Polat, C. (2006). Bilgi çağında üniversite eğitimi için bir açılım: Bilgi okuryazarlığı öğretimi. A.Ü.Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,30, 249-266.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37 (1), 5-14.
  • Şimşek, H. (2009), Methodical Problem In The Researches of Educational History, Journal of Faculty of Educational Sciences, (42), 1, 33-51.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Trilling, B., Fadel, C. (2009), 21st century skills: Learning for life in our times. Francisco: Jossey-Bass.
  • WEF. (2016), The future of jobs. Global Challenge Insight Report. 10.12.2019 tarihinde World Economic Forum sitesi: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf adresinden alındı.
  • Wilmarth, S. (2010). Five socio-technology trends that change everything in learning and teaching. In Curriculum 21: Essential education for a changing world, ed. Heidi Hayes Jacobs, 80–96. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Zeybek, G. (2015). Lise öğrencilerinin 21. Yüzyıl öğrenme becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 142-156.

Research Trends of the 21th Century Skills: 2000-2020 (January)

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 878 - 900, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.774848

Öz

The aim of this study is to determine the trends of the researches conducted in the 21st century skills between 2000 and 2020 (January) in terms of different variables. The content analysis of this study was carried out using document analysis, one of the qualitative research methods. Research criteria have been defined as: theses, papers or articles that include the words “21st century skills”, include teachers or students in the teaching and learning environment, or study the course curriculum, make publications available and publish them between 2000 and 2020 ( January). In this context, 115 studies have been conducted. Access to the majority of the research has been provided, and those who cannot be reached are not included in the research. As a result of the research, it was determined that the investigated studies were mostly published in 2019, and the researches were mostly carried out by using the quantitative method and survey model. In addition, it has been determined that researches are mainly conducted in the form of articles, and the skills of the 21st century of those who study and teach the subject of research were found. In addition, it can be said that the research sample consists mainly of candidate teachers. The impact of teaching / learning methods and techniques on the development of 21st century skills in students can be proposed as a topic for new research in order to focus future research on secondary, primary and high school students.

Kaynakça

  • Acun, İ., Demir, M., ve Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Aksoy, B. (2012), Bilgi Teknolojileri ve Yeni Çalışma İlişkileri, Ege Academic Review, 12(3), 401-414.
  • Akkoyunlu, B. (1995), Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 105-109.
  • Akça-Üstündağ, D. (2009). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin içerik ve yöntem açısından değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alper, A., ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160-175.
  • ATC21S. (2010). Assessment & Teaching of 21st Century Skills, 12.12.2019 tarihinde Cisco sitesi:https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/ATC21S_Exec_Summary.pdf adresinden alınmıştır.
  • AB. (2007). Key competences for lifelong learning. European reference framework. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2007, Belgium.
  • Bozkurt, Ş. B., ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69-82.
  • Castells, M. (2010), End of Mılennıum (The Information Age: Economy, Society, and Culture) (2nd Ed., Vol. 1), Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
  • Dearing, R. (1997), The National Committee of Inquiry into Higher Education, Norwich, HMSO: Higher Education in the Learning Society.
  • EnGauge. (2003), enGauge21st Century Skills, 15.12.2019 tarihinde Chetek-Weyerhaeuser Area School District sitesi: https://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf adresinden alındı.
  • Genç, S. ve Eryaman, Y. M. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Janis, I. L. (1949), The Problem of Validating Content Analysis, Editors: H.D. LASSWELL ve ark, The Language of Politics: Studies in Quantitative Semantics, George Stewart, New York, (s. 55-82).
  • Karakaş, M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurbanoğlu, S., ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Koenıg, J. A. (2011), Assessing 21st Century skills: Summary of a workshop, Washington, DC: National Research Council.
  • Lai, E. R., Viering, M. (2012), Assessing 21st century skills: Integrating research findings, Vancouver, B.C.: National Council on Measurement in Education.
  • Larson, L. C., ve Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lemke, C. (2010). Innovation through technology. J. Bellanca, & R. Brandt, 21st century skills: Rethinking how students learn içinde(s. 243-274). Indiana: Solution Tree.
  • ISTE. (2019), The ISTE (International Society for Technology in Education) National Educational Technology Standards (NETS-S) and Performance Indicators for Students, 05.12.2019 tarihinde ISTE sitesi: http://www.iste.org/standards/nets-for-students adresinden alındı.
  • MEB. (2011), MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Medel-Añonuevo, C., Ohsako, T., ve Mauch, W. (2001), Revisiting Lifelong Learning, Hamburg: UNESCO Institute for Education.
  • NRC. (2006), Systems for state science assessment. Washington, DC: The National Academies Press.
  • NRC. (2012), Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century, Editors: J. W. Pellegrıno and M. L. Hilton, Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills (s. 1-242), Washington, DC: The National Academies Press.
  • P21. (2009), P21 framework definitions. Retrieved, 02.12.2019 tarihinde Battelle for Kids sitesi: http://www.p21.org/storage/documents/P21_Framework_Definitions.pdf. adresinden alındı.
  • Phoenix University. (2011), Postsecondary education in the 21st century: Students & Institutions, 13.12.2019 tarihinde Learning Change sitesi: https://gfbertini.com/2011/06/20/postsecondary-education-in-the-21st-century-students-institutions/ adresinden alındı.
  • Polat, C. (2006). Bilgi çağında üniversite eğitimi için bir açılım: Bilgi okuryazarlığı öğretimi. A.Ü.Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,30, 249-266.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37 (1), 5-14.
  • Şimşek, H. (2009), Methodical Problem In The Researches of Educational History, Journal of Faculty of Educational Sciences, (42), 1, 33-51.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Trilling, B., Fadel, C. (2009), 21st century skills: Learning for life in our times. Francisco: Jossey-Bass.
  • WEF. (2016), The future of jobs. Global Challenge Insight Report. 10.12.2019 tarihinde World Economic Forum sitesi: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf adresinden alındı.
  • Wilmarth, S. (2010). Five socio-technology trends that change everything in learning and teaching. In Curriculum 21: Essential education for a changing world, ed. Heidi Hayes Jacobs, 80–96. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Zeybek, G. (2015). Lise öğrencilerinin 21. Yüzyıl öğrenme becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 142-156.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Kalemkuş 0000-0001-7218-955X

Muzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalemkuş, F., & Bulut Özek, M. (2021). 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900. https://doi.org/10.33206/mjss.774848
AMA Kalemkuş F, Bulut Özek M. 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MJSS. Nisan 2021;10(2):878-900. doi:10.33206/mjss.774848
Chicago Kalemkuş, Fatih, ve Muzeyyen Bulut Özek. “21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. 2 (Nisan 2021): 878-900. https://doi.org/10.33206/mjss.774848.
EndNote Kalemkuş F, Bulut Özek M (01 Nisan 2021) 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 2 878–900.
IEEE F. Kalemkuş ve M. Bulut Özek, “21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı)”, MJSS, c. 10, sy. 2, ss. 878–900, 2021, doi: 10.33206/mjss.774848.
ISNAD Kalemkuş, Fatih - Bulut Özek, Muzeyyen. “21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/2 (Nisan 2021), 878-900. https://doi.org/10.33206/mjss.774848.
JAMA Kalemkuş F, Bulut Özek M. 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MJSS. 2021;10:878–900.
MLA Kalemkuş, Fatih ve Muzeyyen Bulut Özek. “21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. 2, 2021, ss. 878-00, doi:10.33206/mjss.774848.
Vancouver Kalemkuş F, Bulut Özek M. 21. Yüzyıl Becerileri Konusunda Araştırma Eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MJSS. 2021;10(2):878-900.

Cited By













MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155