Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yasak Aşkın Gölgesinde Bir Kadın: Unamuno'nun Fedra'sı

Yıl 2022, , 431 - 440, 29.07.2022
https://doi.org/10.33406/molesto.1099989

Öz

İspanyol Edebiyatı’nın insanı incelikle ele alıp sunan en değerli yazarlarından ve düşünürlerinden olan Miguel de Unamuno’nun Fedra adlı eseri Yunan mitolojisindeki oğluna âşık olan prenses Fedra’nın öyküsünden esinlenilerek yazılmış ve İspanyol toplumu içerisine yerleştirilerek tekrardan yaratılmıştır. Eserde, kocası Pedro’nun oğlu Hipólita’ya âşık olan genç kadın Fedra, delikanlıya karşı duyduğu tutkunun esiri olarak ve melankolik bir ruh haliyle hareket ederek kendisine ve çevresine zarar verir bir hale gelecektir. Çalışmada Fedra karakterinin geçmiş yaşamından gelen kederli ruh hali, melankolik yapısı irdelenirken, bu durumu önceleyen etkenler ve sonrasında yaşanan olayların genç kadını aşk konusunda hangi boyuta taşıdığı sorgulanacaktır. XX. yüzyılın başlarındaki geleneksel İspanyol toplumu içinde Fedra imkânsız, yasak bir aşkı göze alırken ve de kendisiyle birlikte karşı tarafı da ateşe atarken, hangi etmenlerin tetikleyici rolde olacağı ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Meleği. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 87-100
  • Borgna, E. (2014). Melankoli. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Borgna, E. (2015). Ruhun Yalnızlığı. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Butler, J. (2007). Melankoli ve Toplumsal Cinsiyet – Reddedilmiş Özdeşleşme. Cogito: Melankoli. No: 51, 275-291
  • Çavuş, R. (2004). Shakespeare’de Aşkın Farklı Kimlikleri. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 175-190
  • Fagan, K. (2009). La Libertad de Conciencia en Miguel de Unamuno. Alpha. No: 29, 291, 301
  • Freud, S. (2000). Yas ve Melankoli. Tra. A. Yardımlı. İstanbul: Idea
  • Göle, M. (2007). Aşk Melankolisi Diye. Cogito: Melankoli. No: 51, 2007, 163-169
  • Leitáo, I. M. S. (2005). Tragedia y Desnudez Extrema en Fedra de Miguel de Unamuno. Cuad. Cát. M. de Unamuno: 40, 45-59. Salamanca: Ediciones de Universidad de Salamanca
  • Losada Goya, J. M. (2011). Fedra y los Dioses (Eurípides, Racine, Unamuno). Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. Vol. 26, 217-224
  • Montaigne, M. (2007). Melankoli Üzerine Denemeler. Cogito: Melankoli. No: 51, 159-162
  • Nasio, J.D. (2007). Aşk Acısı. Tra. H. Bakanlar. İstanbul: İmge
  • Ortega y Gasset, J. (2018). Quijote Üzerine Düşünceler. Çev. M. S. Şener. İstanbul: YKY
  • Rougemont, D. (1983). Love in the Western World. New Jersey: Princeton University Press
  • Toledo, H. (2006a). Unamuno Tiyatrosu. Littera Edebiyat Dergisi. No: 19, 115-120
  • Toledo, H. (2006b). Unamuno Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut
  • Unamuno, M. (1964). Teatro: Fedra, Soledad, El Otro. Buenos Aires: Losada

Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno

Yıl 2022, , 431 - 440, 29.07.2022
https://doi.org/10.33406/molesto.1099989

Öz

La obra titulada Fedra de Miguel de Unamuno— uno de los autores y filósofos más eminentes de la literatura española que trata el ser humano y lo describe delicadamente— se inspiró en la historia de Fedra, una princesa que se enamora de su hijo en la mitología griega. Unamuno recrea este mito dentro de la sociedad española de la primera mitad del siglo XX. En la obra, Fedra es una joven que está enamorada de Hipólito, el hijo de su marido Pedro, y por ello empieza a dañarse a sí misma y a las personas que la rodean, comportándose de manera melancólica como esclava de su pasión hacia dicho muchacho. Este trabajo tratará del estado de ánimo agraviado de Fedra, su carácter melancólico formados por su pasado, analizando hasta qué punto este estado de ánimo dirige a la joven en su sentimiento de amor. Asimismo se enfocará en los factores que conllevan el riesgo de un amor imposible dentro de una sociedad tradicional de la dicha época, su propio sacrificio y el del muchacho.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Meleği. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 87-100
  • Borgna, E. (2014). Melankoli. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Borgna, E. (2015). Ruhun Yalnızlığı. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Butler, J. (2007). Melankoli ve Toplumsal Cinsiyet – Reddedilmiş Özdeşleşme. Cogito: Melankoli. No: 51, 275-291
  • Çavuş, R. (2004). Shakespeare’de Aşkın Farklı Kimlikleri. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 175-190
  • Fagan, K. (2009). La Libertad de Conciencia en Miguel de Unamuno. Alpha. No: 29, 291, 301
  • Freud, S. (2000). Yas ve Melankoli. Tra. A. Yardımlı. İstanbul: Idea
  • Göle, M. (2007). Aşk Melankolisi Diye. Cogito: Melankoli. No: 51, 2007, 163-169
  • Leitáo, I. M. S. (2005). Tragedia y Desnudez Extrema en Fedra de Miguel de Unamuno. Cuad. Cát. M. de Unamuno: 40, 45-59. Salamanca: Ediciones de Universidad de Salamanca
  • Losada Goya, J. M. (2011). Fedra y los Dioses (Eurípides, Racine, Unamuno). Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. Vol. 26, 217-224
  • Montaigne, M. (2007). Melankoli Üzerine Denemeler. Cogito: Melankoli. No: 51, 159-162
  • Nasio, J.D. (2007). Aşk Acısı. Tra. H. Bakanlar. İstanbul: İmge
  • Ortega y Gasset, J. (2018). Quijote Üzerine Düşünceler. Çev. M. S. Şener. İstanbul: YKY
  • Rougemont, D. (1983). Love in the Western World. New Jersey: Princeton University Press
  • Toledo, H. (2006a). Unamuno Tiyatrosu. Littera Edebiyat Dergisi. No: 19, 115-120
  • Toledo, H. (2006b). Unamuno Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut
  • Unamuno, M. (1964). Teatro: Fedra, Soledad, El Otro. Buenos Aires: Losada

A Woman in the Face of a Forbidden Love: “Fedra” of Unamuno

Yıl 2022, , 431 - 440, 29.07.2022
https://doi.org/10.33406/molesto.1099989

Öz

The work entitled Fedra by Miguel de Unamuno—one of the most eminent authors and philosophers of Spanish literature who deals with the human being and delicately describes it—was inspired by the story of Fedra, a princess who falls in love with her son in the Greek mythology. Unamuno recreates this myth within Spanish society of the first half of the 19th century. In the play, Fedra is a young woman who is in love with Hipólito, the son of her husband Pedro, and for this reason she begins to harm herself and the people around her, behaving in a melancholic way as a slave of her passion towards Hipólito. This work will deal with Phaedra's injured state of mind, her melancholic character formed by her past, analyzing to what extent this state of mind leads the young woman in her feeling of love. The work will also focus on the factors that carry the risk of an impossible love within a traditional society and social norms, her own sacrifice and that of the young man.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Meleği. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 87-100
  • Borgna, E. (2014). Melankoli. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Borgna, E. (2015). Ruhun Yalnızlığı. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Butler, J. (2007). Melankoli ve Toplumsal Cinsiyet – Reddedilmiş Özdeşleşme. Cogito: Melankoli. No: 51, 275-291
  • Çavuş, R. (2004). Shakespeare’de Aşkın Farklı Kimlikleri. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 175-190
  • Fagan, K. (2009). La Libertad de Conciencia en Miguel de Unamuno. Alpha. No: 29, 291, 301
  • Freud, S. (2000). Yas ve Melankoli. Tra. A. Yardımlı. İstanbul: Idea
  • Göle, M. (2007). Aşk Melankolisi Diye. Cogito: Melankoli. No: 51, 2007, 163-169
  • Leitáo, I. M. S. (2005). Tragedia y Desnudez Extrema en Fedra de Miguel de Unamuno. Cuad. Cát. M. de Unamuno: 40, 45-59. Salamanca: Ediciones de Universidad de Salamanca
  • Losada Goya, J. M. (2011). Fedra y los Dioses (Eurípides, Racine, Unamuno). Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. Vol. 26, 217-224
  • Montaigne, M. (2007). Melankoli Üzerine Denemeler. Cogito: Melankoli. No: 51, 159-162
  • Nasio, J.D. (2007). Aşk Acısı. Tra. H. Bakanlar. İstanbul: İmge
  • Ortega y Gasset, J. (2018). Quijote Üzerine Düşünceler. Çev. M. S. Şener. İstanbul: YKY
  • Rougemont, D. (1983). Love in the Western World. New Jersey: Princeton University Press
  • Toledo, H. (2006a). Unamuno Tiyatrosu. Littera Edebiyat Dergisi. No: 19, 115-120
  • Toledo, H. (2006b). Unamuno Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut
  • Unamuno, M. (1964). Teatro: Fedra, Soledad, El Otro. Buenos Aires: Losada
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İspanyolca
Konular Edebi Çalışmalar, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Gülümser İlker 0000-0002-2151-2289

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA İlker, N. G. (2022). Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 5(2), 431-440. https://doi.org/10.33406/molesto.1099989
AMA İlker NG. Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno. Molesto. Temmuz 2022;5(2):431-440. doi:10.33406/molesto.1099989
Chicago İlker, Nur Gülümser. “Una Mujer Ante El Amor Prohibido: ‘Fedra’ De Unamuno”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2022): 431-40. https://doi.org/10.33406/molesto.1099989.
EndNote İlker NG (01 Temmuz 2022) Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5 2 431–440.
IEEE N. G. İlker, “Una Mujer Ante el Amor Prohibido: ‘Fedra’ de Unamuno”, Molesto, c. 5, sy. 2, ss. 431–440, 2022, doi: 10.33406/molesto.1099989.
ISNAD İlker, Nur Gülümser. “Una Mujer Ante El Amor Prohibido: ‘Fedra’ De Unamuno”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5/2 (Temmuz 2022), 431-440. https://doi.org/10.33406/molesto.1099989.
JAMA İlker NG. Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno. Molesto. 2022;5:431–440.
MLA İlker, Nur Gülümser. “Una Mujer Ante El Amor Prohibido: ‘Fedra’ De Unamuno”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, 2022, ss. 431-40, doi:10.33406/molesto.1099989.
Vancouver İlker NG. Una Mujer Ante el Amor Prohibido: “Fedra” de Unamuno. Molesto. 2022;5(2):431-40.