Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HANIF KUREISHI'NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE 'ÖTEKİ' KAVRAMI

Yıl 2018, , 24 - 37, 31.03.2018
https://doi.org/10.33406/molesto.397305

Öz

Aydınlanmacı fikirlerin ön ayak olduğu öz güvenle Elizabeth döneminden başlayarak 19. Yüzyılda doruk noktasına ulaşan sömürgecilik faaliyetleriyle Birleşik Krallık ‘güneş batmayan krallık’ olarak yirminci yüzyılın ikinci yarısına dek hem ekonomik hem de siyasal anlamda dünyaya yön vermiştir. Elde ettiği hegemonik merkezini kaybetmesi sonucunda  “İkinci Dünya Savaşını takip eden yıllarda eski sömürge bölgelerinden, Güneydoğu Asya, Afrika ve Karayiplerden, birçok topluluk imparatorluğun kalbi olan başta Londra olmak üzere,  ülkenin büyük kısmına göç ederek, Britanya toplumunu ve kültürel yapısını büyük oranda değişikliğe uğratmıştır. Bu süreçle birlikte, İngiltere artık çok kültürlü bir yapıya bürünmüş. Söz konusu duruma rağmen, özellikle sömürgecilik sürecinde ve yazınında Batı ideolojisinin ideolojik algısı tarafından üretilen ‘Doğu’ ve ‘Öteki’ gibi kavramlar ulus ötesi uzamda da önemini korumuş ve ev sahibi İngiliz toplumu tarafından yüzyıllardır süre gelen hiyerarşik (sömüren-sömürülen) ilişkinin devamı olarak üretilmeye devam etmiştir. Hanif Kureishi’nin Varoşların Budası (1990) adlı romanı ırkçı ve ötekileştirici politikaların hâkim kılındığı 1970’li yılların İngiltere’sini konu alan, sömürgecilik sonrası yazının en önemli eserlerinden biri olarak gösterilmektedir. Bu roman Batı medeniyetinin merkezi sayılabilecek bir uzamda göç, kimlik, ötekilik, sterotip ve Doğu gibi çağdaş toplumsal düzenin gerçekliğini yansıtan kavramlar üzerinde durmaktadır. Bu bağlamda ele alınan çalışmada, söz konusu romanda ele alınan olay örgüsü içerisinde göç deneyimini yaşayan birinci kuşak göçmenler ve onların ikinci kuşak temsilcileri tarafından deneyimlenen ayrımcı, ötekileştirici ve ırkçı tutumların savaş sonrası İngiliz toplumunda çok kültürlülük kavramını nasıl sorunsallaştırdığını yansıtmaktadır. Çalışmada,  öncelikle Zygmunt Bauman, Edward Said, Homi K. Bhabha, Gayatri Chakravorty Spivak, Stuart Hall gibi önemli toplumsal kuramcıların ‘öteki’ kavramı üzerine görüşlerine yer verilmiştir. Daha sonra, Kureishi’nin Varoşların Budası eserinde, söz konusu kavram üzerine yapılan açıklamalar ışığında, birinci ve ikinci kuşak göçmen kimliklerin maruz bırakıldıkları ötekileştirici ve ırkçı tutumlar örneklerle tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth and Tiffin, Helen. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. London and New York: Routledge, 2002.
  • Bauman, Zygmunt. Sosyolojik Düşünmek. Çev. Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999.
  • Bentley, Nick. Contemporary British Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008.
  • Bhabha, Homi. The Location of Culture. New York: Routledge, 1994.
  • Fanon, Frantz. Black Skin, White Masks. London: Pluto Press, 2008.
  • Gandhi, Leela. Postcolonial Theory: A Critical Introduction. Australia: Allen &Unwin, 1998.
  • Giroy, Paul. “Birleşik Krallık Bayrağında Siyaha Yer Yok”. Sosyoloji, Başlangıç Okumaları. Çev. Günseli Altaylar. İstanbul: Say Yayınları, 2009.
  • _____. Postcolonial Melancholia. New York: Columbia University Press, 2005.
  • Hadley, Louisa, and Elizabeth Ho. Thatcher and After: Margaret Thatcher and HerAfterlife in Contemporary Culture. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2010.
  • Hall, Stuart. “Cultural Identity and Diaspora.” Identity: Community, Culture,Difference. Ed. Jonathan Rutherford. London: Lawrence & Wishart, 1990. 222- 37.
  • ______. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage, 2003.
  • Kureishi, Hanif. The Rainbow Sign. London, Faber and Faber Limited, 1996
  • ______. The Buddha of Suburbia. London: Faber and Faber Limited, 1990
  • Powell, Enoch. “Speech at Birmingham”. Freedom and Reality. Kingswood, Surrey: Elliot Right Way Books, 1969. 283-289.
  • Rushdie, Salman. Imaginary Homelands: Essays and Criticism 1981-1991. London: Vintage, 2010.
  • Said, Edward. Orientalism. London: Penguin Classics, 2003.
  • Spivak, Gayatri Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?” Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. Williams, Patrick ve Chrisman, Laura. New York: Columbia University Press, 1994. 66-111.
  • Ünlü, Barış. “Frantz Fanon: Ezilenlerin ve Mülksüzlerin Düşünürü”. Ankara Üniversitesi Afrika Çalışmaları Dergisi. Cilt 1, Sayı 1, 2011. 9-41.
  • http://tdkterim.gov.tr.16.12.2011.
  • http://www.hanifkureishi.com/time.html.17.12.2011.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Işık

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Işık, E. (2018). HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 1(1), 24-37. https://doi.org/10.33406/molesto.397305
AMA Işık E. HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI. Molesto. Mart 2018;1(1):24-37. doi:10.33406/molesto.397305
Chicago Işık, Emrah. “HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1 (Mart 2018): 24-37. https://doi.org/10.33406/molesto.397305.
EndNote Işık E (01 Mart 2018) HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1 1 24–37.
IEEE E. Işık, “HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI”, Molesto, c. 1, sy. 1, ss. 24–37, 2018, doi: 10.33406/molesto.397305.
ISNAD Işık, Emrah. “HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1/1 (Mart 2018), 24-37. https://doi.org/10.33406/molesto.397305.
JAMA Işık E. HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI. Molesto. 2018;1:24–37.
MLA Işık, Emrah. “HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 24-37, doi:10.33406/molesto.397305.
Vancouver Işık E. HANIF KUREISHI’NİN VAROŞLARIN BUDASI ADLI ESERİNDE ’ÖTEKİ’ KAVRAMI. Molesto. 2018;1(1):24-37.