Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DANTE'NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 19, 09.07.2018
https://doi.org/10.33406/molesto.429155

Öz

Yaşamının önemli bir kısmını siyasi nedenlerden dolayı sürgünde geçiren, İtalyan edebiyatının babası Dante Alighieri üzerine
ara
ştırmalar yapmak ve İlahi Komedya’yı “okumak,”
eserin yazıldı
ğı dönemin
kültürel ö
ğelerine
hâkimiyeti zorunlu kılan bir "
şünme biçimi"
(forma mentis) aracılı
ğıyla, geçmişte
oldu
ğu kadar günümüzde de,
felsefe ve
şiirle
ilgilenmenin en üst seviyedeki göstergesi olarak kabul edilmektedir (Petrocchi
23). Tıpkı Aeneas[1] ve Aziz
Paulus’ta[2]
gerçekle
ştiği gibi mistik bir düşün ürünü olan İlahi Komedya'nın Cennet kitabının XVII.
kantosunda Dante'nin çarptırıldı
ğı sürgün cezasının tüm gerekçeleri ve "hak edilmeyen bu sürgünün" (exul immeritus) yıkıcı ve yapıcı sonuçları ozanın gururu, nefreti
ve acısıyla harmanlanarak gün yüzüne çıkarılmı
ştır. Geleceğin yıkıcı görüntüleri, geçmişin pişmanlıkları ve
içinde bulunulan zamanın acı kehanetleri aracılı
ğıyla Dante, insanoğluna aynı kantoda üç farklı zaman dilimi
sunmaktadır. Pasquini, XVII. kantoyu Cennet'in
yapıta
şını oluşturan kanto olarak değerlendirir (271): Bu kanto sürgün dramına ilişkin Dante'yle ilgili dile getirilmiş tüm kehanetlerin kesişme noktası ve aynı zamanda Dante'nin bu acı karşısındaki derin hüznünü insanlara tüm açıklığıyla iletme çabasının en açık göstergesidir. Bu bağlamda, acı ve talihsizliklerle örülü sürgün
döneminin dramatik gerçekli
ğini nedenleri ve sonuçlarıyla ilk kez net bir biçimde ortaya koyan XVII.
kantonun incelenmesi, günümüzde evrensel edebiyatın ba
şyapıtlarından biri olarak kabul edilen İlahi Komedya'nın felsefesini ve özünü aydınlatması bakımından
büyük önem ta
şımaktadır.  


























[1] Kral Ankhises ile Apfrodite’nin oğlu ve Troya kahramanlarından biridir.







[2] Hristiyanlığın
yayılmasına öncülük eden on iki havariden biridir.





Kaynakça

  • Alighieri, Dante. İlahi Komedya. Çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Oğlak, 1998.
  • Balaci, Alexandru. Dante Alighieri. Bucarest: Pentru Literatura, 1969.
  • Baldi, Guido ve ark. Dal Testo alla Storia dalla Storia al Testo. Torino: Paravia, 1994.
  • Bosco, Umberto, ve Reggio, Giovanni. La Divina Commedia, Paradiso. Firenze: Le Monnier, 1982.
  • Branca, Vittore. Ricordi nella Firenze tra Medioevo e Rinascimento. Milano: Rusconi, 1986.
  • Dèdèyan, Charles. Dante e Virgilio. Roma: Atti Acc. Agiati, 1982.
  • Durmaz, Sayime. Yüksek Ortaçağ'da Papa-İmparator Çatışması: Kılıç ile Âsâ'nın Savaşı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.1(2010): 93-120.
  • Heers, Jacques. Partiti e Vita Politica nell'Occidente Medievale. Milano: Mondadori, 1983.
  • Öncel, Süheyla. İtalyan Edebiyatı Tarihi. Ankara: İtalyan Kültür Heyeti, 1997.
  • Pasquini, Emilio, ve Quaglio, Antonio Enzo. Commedia Paradiso. Italy: Garzanti, 1982.
  • Petrocchi, Giorgio. Il Paradiso di Dante. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli, 1989.
  • Rossi, Vittorio. Saggi e Discorsi su Dante. Firenze: Sansoni, 1930.
  • Vianello, Nereo. II Canto XVII del Paradiso. Firenze: Lectura Dantis Scaligera, 1966.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Parlak Temel 0000-0002-4172-9741

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Parlak Temel, Ö. (2018). DANTE’NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-19. https://doi.org/10.33406/molesto.429155
AMA Parlak Temel Ö. DANTE’NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO. Molesto. Temmuz 2018;1(2):1-19. doi:10.33406/molesto.429155
Chicago Parlak Temel, Özge. “DANTE’NİN ‘CENNET’İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1, sy. 2 (Temmuz 2018): 1-19. https://doi.org/10.33406/molesto.429155.
EndNote Parlak Temel Ö (01 Temmuz 2018) DANTE’NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1 2 1–19.
IEEE Ö. Parlak Temel, “DANTE’NİN ‘CENNET’İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO”, Molesto, c. 1, sy. 2, ss. 1–19, 2018, doi: 10.33406/molesto.429155.
ISNAD Parlak Temel, Özge. “DANTE’NİN ‘CENNET’İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 1/2 (Temmuz 2018), 1-19. https://doi.org/10.33406/molesto.429155.
JAMA Parlak Temel Ö. DANTE’NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO. Molesto. 2018;1:1–19.
MLA Parlak Temel, Özge. “DANTE’NİN ‘CENNET’İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2018, ss. 1-19, doi:10.33406/molesto.429155.
Vancouver Parlak Temel Ö. DANTE’NİN "CENNET"İNDE FLORANSA SÜRGÜNÜNÜN İZDÜŞÜMÜ: XVII. KANTO. Molesto. 2018;1(2):1-19.