Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKLİ MELEKE RAPORU KONUSUNDA BİLGİ DÜZEYLERİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 113 - 122, 31.10.2022
https://doi.org/10.55517/mrr.1159629

Öz

Amaç: Bu çalışmada Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerin akli meleke raporu konusunda bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlandı. Yöntem: Bu çalışma prospektif ve kesitsel bir çalışmadır. Bu çalışmada 21-25 Ekim 2021 tarihleri arasında Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim gören 235 son sınıf öğrencisi yer aldı. Öğrencilere sosyodemografik özelliklerini ve akli meleke raporu konusunda bilgi düzeyini sorgulayan anket uygulandı. Öğrencilerin bilgi düzeyi sorulan 20 soru için, 20 puan üzerinden değerlendirildi. Bulgular: Çalışmada yer alan öğrencilerin 124’ü (%52,8) erkek, 111’i (%47,2) kadın idi. Öğrencilerin yaş ortalaması 24,93±1,91 (min=23, max=39) olarak belirlendi. Katılımcıların 24’ü (%10,2) akli meleke raporu düzenleme konusunda eğitim aldığını, 164’ü (%69,8) eğitim almak istediğini ifade etti. Akli meleke raporu düzenleme konusunda bilgi düzeyini; öğrencilerin 22’si (%9,4) yeterli hissettiğini, 213’ü (%90,6) ise yeterli hissetmediğini belirtti. Katılımcıların 65’i (%27,7) akli meleke raporu düzenlemekten korktuğunu, 164’ü (%69,8) ise düzenlediği raporun kötü amaçla kullanılmasından endişe duyacağını belirtti. Katılımcıların bilgi puanı 3-19 aralığında olup, puan ortalaması 10,64±3,57 olarak saptandı. Akli meleke raporu konusunda bilgi puanı erkeklerde 10,93±3.58, kadınlarda 10,32±3,55 olarak belirlendi. Kadın ve erkeklerin bilgi puanı benzer olarak saptandı (p=0,192). Akli meleke raporu düzenleme konusunda eğitim alanların bilgi puanı, almayanlarla benzerdi (p=0,086). Akli meleke raporu konusunda bilgi puanı; akli meleke raporu düzenleme konusunda eğitim almak isteyenlerde (p<0,001) ve akli meleke raporu düzenlediğinde raporun kötü amaçla kullanılmasından endişe duyacağını belirtenlerde anlamlı seviyede yüksek olarak saptandı (p<0,001). Sonuç: Bu çalışmada tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin akli meleke raporu konusunda ciddi bilgi yanlışlıkları ve eksiklikleri olduğu tespit edildi. Bu durum öğrencilerin akli meleke raporu konusunda yeterli eğitim almamasından kaynaklanmış olabilir. Tıp fakültesindeki eğitimlerde akli meleke raporu konusunda etkin eğitimin verilmesi ve Tıp Fakültesi müfredatlarının bu yönde düzenlemesi büyük öneme sahiptir.

Destekleyen Kurum

yok

Kaynakça

  • Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun. Sayısı:1219 R.G. Tarihi:04.04.1928 R.G. Sayısı:863. https://www.saglik.gov.tr/TR,10385/sayisi121 9--rg-tarihi04041928--rg-sayisi863-tababet-vesuabati-sanatlarinin-tarzi-icrasina-dairkanun.html (Erişim Tarihi:24.09.2019)
  • Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünce, Sağlık Raporları Usul ve Esasları Hakkında Yönerge. 20.10.2020 tarih ve 54567092-010.04-4959 sayılı. https://shgmsgudb.saglik.gov.tr/TR-85392/saglik-raporlari-usul-ve-esaslari-hakkinda-yonerge--ve-hakem-hastane-listeleri.html (Erişim Tarihi:22.01.2022)
  • Noterlik Kanunu Yönetmeliği. http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.5040&MevzuatIliski=0&sourceX mlSearch= (Erişim Tarihi:24.09.2019)
  • Keten HS. Geriatrik Yaş Grubunda Hukuki İşlemlerde Sağlık Raporu Alınması Zorunlu mu? Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care 2020;14(2): 312-315
  • Vural R, Yaman H. Aile Hekimliği ve Bazı Rapor Verme Uygulamaları. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care 2017;11(1): 43-49.
  • Norris DR, Clark MS, Shipley S. The Mental Status Examination. American Family Physician 2016; 94 (8):635-641.
  • Wilber ST, Ondrejka JE. Altered Mental Status and Delirium. Emerg Med Clin N Am 2016; 34: 649-665.
  • Mansoor D, Erten-Lyons D. I Haveto Pay toUsethe Montreal Cognitive Assessment: What Should I Do? Journal of the Academy of Consultation-Liaison Psychiatry 2021:62:253–255.
  • Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. Mini mental state: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975; 12(3):189–98.
  • Güngen C, Ertan T, Eker E, Yaşar R, Engin F. Standardize Mini Mental Test’in Türk Toplumunda Hafif Demans Tanısında Geçerlik ve Güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 2002; 13(4):273-281.
  • Babacan-Yıldız G, Ur-Özçelik E, Kolukısa M, Işık AT, Gürsoy E, Kocaman G et al. Eğitimsizler İçin Modifiye Edilen Mini Mental Testin (MMSE-E) Türk Toplumunda Alzheimer Hastalığı Tanısında Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 2016;27(1):41-46.
  • Han G, Maruta M, Ikeda Y, Ishikawa T, Tanaka H, Koyama A, et al. Relationship between Performance on the Mini-Mental State Examination Sub-Itemsand Activities of Daily Living in Patients with Alzheimer’s Disease. J Clin Med 2020; 9(5):1537.
  • Trivedi D. Cochrane Review Summary: Mini-Mental State Examination (MMSE) for the detection of dementia in clinicallyun evaluated people aged 65 and over in community and primary care populations. Prim Health Care Res Dev 2017; 18(6): 527-528.
  • Mazzi MC, Iavarone A, Russo G, Musella C, Milan G, D’Anna F et al. Mini‑Mental State Examination: new normative values on subjects in Southern Italy. Aging Clinical and Experimental Research volüme 2020; 32: 699–702.
  • Lia H, Jiaa J, Yanga Z. Mini-Mental State Examination in Elderly Chinese: A Population-Based Normative Study. Journal of Alzheimer’s Disease 2016; 53: 487–496.
  • Pinto TCC, Machado L, Bulgacov TM, Rodrigues-Júnior AL, Costa MLG, Ximenes RCC et al. Is the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) screening superior to the Mini-Mental State Examination (MMSE) in the detection of mild cognitive impairment (MCI) and Alzheimer’s Disease (AD) in the elderly? Int Psychogeriatr 2019;31(4):491-504.
  • Finney GR, Minagar A, Heilman KM. Assessment of Mental Status. Neurol Clin 2016; 34: 1-16.
  • Yüksek Sağlık Şurası Kararı (10642 sayı). https://noterlikrehberi.net/rehber/idh_topic479 40.html (Erişim Tarihi:24.09.2019)

THE KNOWLEDGE STATUS OF MEDICAL INTERNS ON MENTAL STATUS REPORTS

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 113 - 122, 31.10.2022
https://doi.org/10.55517/mrr.1159629

Öz

Aim: This study aims to evaluate the knowledge levels of medical interns on mental status examination reports (MSER). Methods: This is a prospective cross-sectional study. This study included a total of 235 medical interns from the Gaziantep University School of Medicine between 21-25 October 2021. A questionnaire on sociodemographic characteristics and the knowledge regarding mental status examination reports were performed to all participants. A total of 20 questions were scored on 20 points. Results: Of the students in this study, 124 (52.8%) were men and 111 (47.2%) were women. The mean age was 24.93±1.91 (min=23, max=39) years. Of the interns, 24 (10.2%) stated they had received training on preparing mental status examination reports and 164 (69.8%) told they willed to. Twentytwo (9.4%) of the participants reported that they felt confident in mental status examination reports while 213 (90.6%) stated they lacked competency. Sixtyfive (27.7%) of the interns told they were fear ful to prepare mental status examination reports and 164 (69.8%) expressed the misapprehension that there ports would be abused. The knowledge scores ranged between 3-19 with an average of 10.64±3.57 points. The mean knowledge score was 10.93±3.58 in men and 10.32±3.55 in women not displaying a statistically significant difference (p=0.192). The knowledge scores of interns with and without training on mental status examination reports were similar (p=0.086). The overall scores were significantly higher in interns who willed to have training on mental status examination reports and the ones who were apprehensive for an abuse (p<0.001 for both). Conclusion: We have detected some knowledge improprieties and deficiencies of the medical interns on MSER. This may have stemmed from the fact that they have not been adequately trained on this issue. That efficient training is provided on mental status examination reports and medical faculty curriculum are reorganized accordingly is of great importance.

Kaynakça

  • Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun. Sayısı:1219 R.G. Tarihi:04.04.1928 R.G. Sayısı:863. https://www.saglik.gov.tr/TR,10385/sayisi121 9--rg-tarihi04041928--rg-sayisi863-tababet-vesuabati-sanatlarinin-tarzi-icrasina-dairkanun.html (Erişim Tarihi:24.09.2019)
  • Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünce, Sağlık Raporları Usul ve Esasları Hakkında Yönerge. 20.10.2020 tarih ve 54567092-010.04-4959 sayılı. https://shgmsgudb.saglik.gov.tr/TR-85392/saglik-raporlari-usul-ve-esaslari-hakkinda-yonerge--ve-hakem-hastane-listeleri.html (Erişim Tarihi:22.01.2022)
  • Noterlik Kanunu Yönetmeliği. http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.5040&MevzuatIliski=0&sourceX mlSearch= (Erişim Tarihi:24.09.2019)
  • Keten HS. Geriatrik Yaş Grubunda Hukuki İşlemlerde Sağlık Raporu Alınması Zorunlu mu? Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care 2020;14(2): 312-315
  • Vural R, Yaman H. Aile Hekimliği ve Bazı Rapor Verme Uygulamaları. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care 2017;11(1): 43-49.
  • Norris DR, Clark MS, Shipley S. The Mental Status Examination. American Family Physician 2016; 94 (8):635-641.
  • Wilber ST, Ondrejka JE. Altered Mental Status and Delirium. Emerg Med Clin N Am 2016; 34: 649-665.
  • Mansoor D, Erten-Lyons D. I Haveto Pay toUsethe Montreal Cognitive Assessment: What Should I Do? Journal of the Academy of Consultation-Liaison Psychiatry 2021:62:253–255.
  • Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. Mini mental state: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975; 12(3):189–98.
  • Güngen C, Ertan T, Eker E, Yaşar R, Engin F. Standardize Mini Mental Test’in Türk Toplumunda Hafif Demans Tanısında Geçerlik ve Güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 2002; 13(4):273-281.
  • Babacan-Yıldız G, Ur-Özçelik E, Kolukısa M, Işık AT, Gürsoy E, Kocaman G et al. Eğitimsizler İçin Modifiye Edilen Mini Mental Testin (MMSE-E) Türk Toplumunda Alzheimer Hastalığı Tanısında Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 2016;27(1):41-46.
  • Han G, Maruta M, Ikeda Y, Ishikawa T, Tanaka H, Koyama A, et al. Relationship between Performance on the Mini-Mental State Examination Sub-Itemsand Activities of Daily Living in Patients with Alzheimer’s Disease. J Clin Med 2020; 9(5):1537.
  • Trivedi D. Cochrane Review Summary: Mini-Mental State Examination (MMSE) for the detection of dementia in clinicallyun evaluated people aged 65 and over in community and primary care populations. Prim Health Care Res Dev 2017; 18(6): 527-528.
  • Mazzi MC, Iavarone A, Russo G, Musella C, Milan G, D’Anna F et al. Mini‑Mental State Examination: new normative values on subjects in Southern Italy. Aging Clinical and Experimental Research volüme 2020; 32: 699–702.
  • Lia H, Jiaa J, Yanga Z. Mini-Mental State Examination in Elderly Chinese: A Population-Based Normative Study. Journal of Alzheimer’s Disease 2016; 53: 487–496.
  • Pinto TCC, Machado L, Bulgacov TM, Rodrigues-Júnior AL, Costa MLG, Ximenes RCC et al. Is the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) screening superior to the Mini-Mental State Examination (MMSE) in the detection of mild cognitive impairment (MCI) and Alzheimer’s Disease (AD) in the elderly? Int Psychogeriatr 2019;31(4):491-504.
  • Finney GR, Minagar A, Heilman KM. Assessment of Mental Status. Neurol Clin 2016; 34: 1-16.
  • Yüksek Sağlık Şurası Kararı (10642 sayı). https://noterlikrehberi.net/rehber/idh_topic479 40.html (Erişim Tarihi:24.09.2019)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Koçtürk 0000-0002-9179-2685

Hamit Sırrı Keten 0000-0003-3711-4397

Ömer Faruk Erkan 0000-0001-5212-6922

Hatice Tuba Akbayram 0000-0002-9777-9596

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Koçtürk F, Keten HS, Erkan ÖF, Akbayram HT. TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AKLİ MELEKE RAPORU KONUSUNDA BİLGİ DÜZEYLERİ. MRR. 2022;5(3):113-22.