BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Ağlar: Türkiye’de Facebook ve Twitter Kullanıcı Profilleri

Yıl 2012, Sayı: 5, 7 - 28, 01.04.2012

Öz

70’li yıllarda başlayan ve 80’li yıllarda daha da hızlanan bilişim ve elektronik alanındaki gelişmeler, 90’lı yıllarla beraber İnternet’in de sosyal hayata girmesiyle farklı bir boyut kazanmıştır. İnsanlar arasındaki fiziksel sınırların ve zaman algısının sanal olarak da olsa ortadan kaldırılmaya çalışması toplumsal, kültürel ve ekonomik değişikliklere sebep olmuştur. Bu değişiklikler paralelinde gelişen en önemli farklılıklardan ve yeniliklerden biri bilginin yer değiştirmesi ve yayılması alanında gerçekleşmiştir. İletişim alanına yeni ve çok hızlı bir etken olarak katılan İnternet’in de güçlü etkisiyle bilgi toplumu kavramı ortaya çıkmıştır. Bilginin kendi öz değeri dışında daha geniş kitleye ve daha hızlı bir şekilde yayılıyor olması ile bu sürecin doğrudan kullanıcılar tarafından gerçekleştirilmesi bilgi kavramına yeni değerler ve açılımlar kazandırmıştır. Türkiye’de İnternet kullanıcılarının dünya geneline paralel olarak farklı ihtiyaçlarla İnternet’i kullandıkları bilinmektedir ve bu konuda araştırmalar yapılmaktadır. Çevrimiçi sosyal paylaşım ortamlarının günlük hayata dahil olması ve önemli bir yere sahip olmaya başlamasıyla İnternet kullanım şekillerinde farklılıklar oluşmaya başlamıştır ve oluşan yeni çevrimiçi ortam kullanımı bu çalışmanın ana konusudur. İnternet kullanımı ile sosyal ağların kullanımı arasında belirgin bir ilişki olduğu görülmektedir. Cep telefonu ve tablet gibi taşınabilir cihazların yaygınlaşması ile birlikte insanların mekan ve zaman engeli olmadan çevrimiçi sosyal paylaşım ağlarına bağlanabilmeleri de kolaylaşmıştır ve buna paralel olarak da artmıştır. Bu çalışmada amaçlanan da sosyal ağların yapısının ortaya konulması ve Türkiye’deki sosyal ağ kullanıcılarının en popüler iki sosyal ağ olan Facebook ve Twitter odaklı incelenmesidir. Belirlenen hedefler çerçevesinde öncelikle mevcut araştırmaların sonuçlarından yararlanılmış ve sonrasında odaklanılan kullanıcı kitlesine çevrimiçi bir anket çalışması hazırlanmış ve uygulanmıştır. Ankete 219 kişi katılmıştır. Anketin analiz sonuçlarına göre Türkiye’de Facebook ve Twitter kullanıcı profilleri arasındaki ilişkiler incelenmiş ve bu çalışmada yer verilmiştir. Belirlenen ilişkiler ile Facebook ve Twitter’ın kullanıcı yapıları çerçevesinde mevcut durum ve ileriye yönelik saptamalar yapılmış, bu saptamaların sosyal medya temelinde alana sağlayacağı katkılar üzerinde durulmuştur

Kaynakça

  • Acquisti, A., ve Gross, R., (2005) . Information Revelation and Privacy in Online Social Networks. Proceedings of the 2005 ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society. (s. 74).
  • Alexa, (2012). http://www.alexa.com/topsites adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 18 Ocak 2012)
  • Boyd, D. M., ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1). http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd. ellison.html adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 18 Aralık 2011)
  • Checkfacebook, (2011). http://www.checkfacebook.com/ adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Kasım 2011)
  • Clarke, A. C. (revised edition, 1973). “Hazards of Prophecy: The Failure of Imagination” in Profiles of the Future.
  • Cosenza, V. (2011). World Map of Social Networks. http://vincos.it/world-map-of-social- networks/ adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 24 Aralık 2011)
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı, (2011). Bilgi Toplumu İstatistikleri (s. 14)( DPT Yayın No: 2826). http://www.dpt.gov.tr/DocObjects/View/12808/Bilgi_ Toplumu_Istatistikleri_2011.pdf adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 3 Ocak 2012)
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Ulusu, Y., ve Kılıç, B. (2010). facebook’tayız, Sosyal paylaşım ağlarının bireylere ve işletmelere yönelik incelmesi: Facebook üzerine bir araştırma (ss. 22, 24, 41, 45). İstanbul: Beta.
  • Facebook, (2011). http://www.facebook.com/press/info.php?statistics adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Aralık 2011)
  • Fang, I.E. (1997). A History of Mass Communication Six Information Revolutions. USA: Focal Press.
  • Goetteke, R., ve Christiana, J., (2007). Privacy and Online Social Networking Websites. Computer Science 199r: Special Topics in Computer Science Computation and Society: Privacy and Technology. (s. 10). http://www.eecs.harvard.edu/cs199r/fp/RichJoe.pdf adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Aralık 2011)
  • Google, (2012). Google Arama Trendleri. http://www.google.com/insights/search/?hl=tr#geo= TR&date=1%2F2011%2012m&cmpt=q adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 10 Ocak 2012)
  • Grusec, J.E., Hastings, P.D. (2007). Introduction:Definition and Overview. Joan E. Grusec ve Paul D. Hastıngs (Ed.), Handbook of Socialization Theory and Research. (s. 2). New York, NY: Guilford Press.
Yıl 2012, Sayı: 5, 7 - 28, 01.04.2012

Öz

Starting in the 70s and being accelerated during the 80s, the progress in the field of informatics and electronics has reach to another level in the 90s with the penetration of Internet into the daily and the social life. Though virtually, the attempts to eliminate the physical boundaries and perception of time have caused social, cultural and economical alterations. Parallel to these alterations, one of the major changes and innovations has been in the context of relocation and the distribution of information. With the strong effect of Internet as the new and fast spreading factor in communication, the concept of information society has emerged. Aside from its core value, fast diffusion of the information to bigger masses and the direct involvement of the users into this process have brought in new values and dimensions into the concept of information Paralel to the global majority, it is known and studied that the the users in Turkey have been
using Internet to find answers to their various needs. The inclusion of online social network into
the daily life and its increased importance have created differences in uses of Internet and the
main topic of this research is the use of these online social platforms. It appears that there is an
emphasized connection between the use of Internet and the use of social networks. With the
spread of mobile devices such as smart phones and tablets, users have been connecting into the
social networks more easily and therefore rapidly. The main aim of this research is to investigate
the structure of social networks by focusing on the two most popular social networks in Turkey;
Facebook and Twitter. Within the frame of the research, the previous literature has been scanned
and based on the evaluation of the literature review, a survey has been prepared and conducted on a focus group. The survey has been conducted on 219 people and its results have been
evaluated. The connection and the interaction between the Facebook and Twitter user profiles
have been analysed and the results are shown within this paper. By the stated relations within
Facebook’s and Twitters user structures, determinations has been made on current situation and
intended for future and based on social media the contributions of those determinations to the
field has been emphasized.

Kaynakça

  • Acquisti, A., ve Gross, R., (2005) . Information Revelation and Privacy in Online Social Networks. Proceedings of the 2005 ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society. (s. 74).
  • Alexa, (2012). http://www.alexa.com/topsites adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 18 Ocak 2012)
  • Boyd, D. M., ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1). http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd. ellison.html adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 18 Aralık 2011)
  • Checkfacebook, (2011). http://www.checkfacebook.com/ adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Kasım 2011)
  • Clarke, A. C. (revised edition, 1973). “Hazards of Prophecy: The Failure of Imagination” in Profiles of the Future.
  • Cosenza, V. (2011). World Map of Social Networks. http://vincos.it/world-map-of-social- networks/ adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 24 Aralık 2011)
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı, (2011). Bilgi Toplumu İstatistikleri (s. 14)( DPT Yayın No: 2826). http://www.dpt.gov.tr/DocObjects/View/12808/Bilgi_ Toplumu_Istatistikleri_2011.pdf adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 3 Ocak 2012)
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Ulusu, Y., ve Kılıç, B. (2010). facebook’tayız, Sosyal paylaşım ağlarının bireylere ve işletmelere yönelik incelmesi: Facebook üzerine bir araştırma (ss. 22, 24, 41, 45). İstanbul: Beta.
  • Facebook, (2011). http://www.facebook.com/press/info.php?statistics adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Aralık 2011)
  • Fang, I.E. (1997). A History of Mass Communication Six Information Revolutions. USA: Focal Press.
  • Goetteke, R., ve Christiana, J., (2007). Privacy and Online Social Networking Websites. Computer Science 199r: Special Topics in Computer Science Computation and Society: Privacy and Technology. (s. 10). http://www.eecs.harvard.edu/cs199r/fp/RichJoe.pdf adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 20 Aralık 2011)
  • Google, (2012). Google Arama Trendleri. http://www.google.com/insights/search/?hl=tr#geo= TR&date=1%2F2011%2012m&cmpt=q adresinden alınmıştır. (Erişim tarihi 10 Ocak 2012)
  • Grusec, J.E., Hastings, P.D. (2007). Introduction:Definition and Overview. Joan E. Grusec ve Paul D. Hastıngs (Ed.), Handbook of Socialization Theory and Research. (s. 2). New York, NY: Guilford Press.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Salih Akkemik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Akkemik, S. (2012). Sosyal Ağlar: Türkiye’de Facebook ve Twitter Kullanıcı Profilleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler(5), 7-28.