Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Sayı: 23, 176 - 200, 01.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Adepoju, T. L., & Akinwumi, F. S. (2001). Location of secondary schools as a factor in determining academic performance of students. Ibadan Journal of Educational Studies, 1(2), 410-420.
  • Ayık, A., & Şayir, G. (2014). Okul müdürlerin öğretimsel liderlik davranışları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 253-279.
  • Akca, M. (2020). Girişimcilikten girişimci liderliğe. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 6(2), 80-89.
  • Akcakoca, A., & Bilgin, K. U. (2016). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve öğretmen performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-23.
  • Aksel, N., & Elma, C. (2018). Ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1252-1268.
  • Allen, N., Grigsby, B., & Peters, M. L. (2015). Does leadership matter? Examining the relationship among transformational leadership, school climate, and student achievement. International Journal of Educational Leadership Preparation, 10(2), 1-22.
  • Aslan, M., & Bakır, A. A. (2015). Okullarda paylaşılan liderlik ve örgütsel bağlılık etkileşimi: Nitel bir çalışma. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 1(2), 1-30.
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European Industrial Training 14(5), 21-27.
  • Berkovich, I., & Eyal, O. (2019). School leaders’ emotional support of teachers through emotional transformation: Qualitative insights into the maintenance of teachers’ occupational identity. Leadership and Policy in Schools, 1-15.
  • Black, G. L. (2010). Correlational analysis of servant leadership and school climate. Journal of Catholic Education, 13(4), 437-466. doi: 10.15365/joce.1304032013
  • Bogler, R. (2001). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683. doi: 10.1177/00131610121969460
  • Brown, L., & Iyengar, S. (2008). Parenting styles: The impact on student achievement. Marriage & Family Review, 43(1-2), 14-38. doi: 10.1080/01494920802010140
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 349-363.
  • Cansoy, R., & Parlar, H. (2018). Examining the relationship between school principals’ instructional leadership behaviours, teacher self-efficacy, and collective teacher efficacy. International Journal of Educational Management, 32(4), 550-567. doi: 10.1108/IJEM-04-2017-0089
  • Cantaş, C., & Kavas, E. (2015). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütlerine duydukları güvenin motivasyonları üzerindeki etkileri: Afyonkarahisar ili uygulaması. Journal of International SocialResearch, 8(41), 920-932.
  • Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(1), 73-112.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1987). Toward a behavioural theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, 12(4), 637-647. doi: 10.5465/amr.1987.4306715
  • Conger, J. A., &Kanungo, R. N. (1988). Charismatic Leadership: The Elusive Factor in Organizational Effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1994). Charismatic leadership in organizations: Perceived behavioural attributes and their measurement. Journal of Organizational Behaviour, 15(5), 439-452. doi: 10.1002/job.4030150508
  • Creswell, J.W. & Creswell, J. D. (2018). Research Design. (5th edition). London: Sage Publications.
  • Cruickshank, V. (2017). The influence of school leadership on student outcomes. Open Journal of Social Sciences, 5(9), 115-123. doi: 10.4236/jss.2017.59009.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendirilmesinde müdürün rolleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 0-0.
  • Çetin, Ş., Korkmaz, M., & Çakmakçı, C. (2012). Dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik ile liderüye etkileşiminin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 7-36.
  • Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q., ... & Kington, A. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes. Final report.
  • deMarrais, K. (2014). Qualitative interview studies: Learning through experience. In
  • K. deMarrais & S.D. Lapan (Eds.). Foundations for Research (p. 51-68). Mahvvah, NJ: Erlbaum.
  • Demir, S. (2019). Okul yöneticisi motivasyonel dilinin lider-üye etkileşimindeki rolü üzerine yapısal eşitlik modellemesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 431-456.
  • Demirbilek, N. (2018). Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Dumay, X., & Galand, B. (2012). The multilevel impact of transformational leadership on teacher commitment: Cognitive and motivational pathways. British Educational Research Journal, 38(5), 703-729. doi: 10.1080/01411926.2011.577889
  • Durnalı, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranış düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 401-430. doi: 10.30831/akukeg.449484
  • Easen, P., & Bolden, D. (2005). Location, location, location: what do league tables really tell us about primary schools?. Education 3-13, 33(3), 49-55. doi: 10.1080/03004270585200341
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: selfdetermination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), 256-275. doi.org/10.1108/09578231111129055
  • Finnigan, K. S. (2010). Principal leadership and teacher motivation under high-stakes accountability policies. Leadership and Policy in Schools, 9(2), 161-189. doi: 10.1080/15700760903216174
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational Research. White Plains, NY: Longman Publishers.
  • Gallagher, S. (2012). What Is Phenomenology? London: Palgrave Macmillan.
  • Gerras, S. J., Clark, M., Allen, C., Keegan, T., Meinhart, R., Wong, L., ... & Reed, G. (2010). Strategic Leadership Primer. Carlisle Barracks: Army War College.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (2. Baskı). (Çev. Ali Ersoy-Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenleaf, R. K. (1979). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Business Horizons, 22(3), 91-92.
  • Greenwald, R., Hedges, L. V., & Laine, R. D. (1996). The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396. doi: 10.3102/00346543066003361
  • Griffith, J. (1999). The school leadership/school climate relation: Identification of school configurations associated with change in principals. Educational Administration Quarterly, 35(2), 267-291. doi: 10.1177/00131619921968545
  • Gronn, P. (1996). From transactions to transformations: a new world order in the study of leadership?. Educational Management & Administration, 24(1), 7-30. doi: 10.1177/0263211X96241002
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement. The Elementary School Journal, 96(5), 527-549.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behaviour of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Handford, V., & Leithwood, K. (2013). Why teachers trust school leaders. Journal of Educational Administration, 51(2), 194-212. doi: 10.1108/09578231311304706
  • Harris, A. (2005). Distributed leadership. In Brent Davies (Ed.), The Essentials of School Leadership (160-172). London: Paul Chapman Publishing.
  • Hara, S. R., & Burke, D. J. (1998). Parent involvement: The key to improved student achievement. School Community Journal, 8(2), 9-19.
  • Hanushek, E. A. (1996). School resources and student performance. IN Gary Burtless (Ed.), Does Money Matter? The Effect of School Resources on Student Achievement and Adult Success (43-73). Washington, D.C.: The Brookings Institution.
  • Hanushek, E. A. (2006). School resources. Handbook of the Economics of Education, 2, 865-908. doi: 10.1016/S1574-0692(06)02014-9
  • Harris, A., & Goodall, J. (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning. Educational research, 50(3), 277-289. doi: 10.1080/00131880802309424
  • Heck, R. H., & Hallinger, P. (2009). Assessing the contribution of distributed leadership to school improvement and growth in math achievement. American Educational Research Journal, 46(3), 659-689. doi: 10.3102/0002831209340042
  • Heck, R. H., & Hallinger, P. (2010). Collaborative leadership effects on school improvement: Integrating unidirectional-and reciprocal-effects models. The Elementary School Journal, 111(2), 226-252.
  • Houser, J. (2016). Nursing Research: Reading, Using and Creating Evidence. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
  • Ireland, R. D., & Hitt, M. A. (1999). Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21st century: The role of strategic leadership. Academy of Management Perspectives, 13(1), 43-57. doi: 10.5465/ame.1999.1567311
  • İşginöz, R., & Bülbül, T. (2012). Okulda diyalog: Okul yönetiminin rolü. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 125-146.
  • Kara, E. (2018). Örgütlerde stratejik liderliğin önemi üzerine bir araştırma. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 4(9), 423-436.
  • Keller, T. (1999). Images of the familiar: Individual differences and implicit leadership theories. The Leadership Quarterly, 10(4), 589-607. doi: 10.1016/S1048-9843(99)00033-8
  • Kelley, R. C., Thornton, B., & Daugherty, R. (2005). Relationships between measures of leadership and school climate. Educatıon-Indıanapolıs Then Chula Vısta, 126(1), 1-7.
  • Koçak, S., & Özdemir, M. (2019). Examining teachers’ opinions on social justice leadership. Journal of Human Sciences, 16(4), 1164-1179. doi: 10.14687/jhs.v16i4.5871
  • Korkmaz, M. (2005). Duyguların ve liderlik stillerinin öğretmenlerin performansı üzerinde etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 401-422.
  • Köybaşı, F., Beycioğlu, K., Uğurlu, C. T., & Özer, N. (2017). Müdürlerin okul liderliği davranışları: Öğretimsel destek, ilişki ve açıklık düzeyleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 781-808.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222. doi: 10.5014/ajot.45.3.214
  • Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Leadership style and organizational learning: The mediate effect of school vision. Journal of Educational administration, 48(1), 7-30. doi: 10.1108/09578231011015395
  • Kurt, B. (2013). İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmen motivasyonuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Leithwood, K. (1994). Leadership for school restructuring. Educational Administration Quarterly, 30(4), 498-518. doi: 10.1177/0013161X94030004006
  • Ling, S., & Ling, M. (2012). The influence of transformational leadership on teacher commitment towards organization, teaching profession, and student learning in secondary schools in Miri, Sarawak, Malaysia. Educare, 4(2), 155-178. doi: 10.2121/edu-ijes.v4i2.254
  • Liu, S., & Hallinger, P. (2018a). Principal instructional leadership, teacher self-efficacy, and teacher professional learning in China: Testing a mediated-effects model. Educational Administration Quarterly, 54(4), 501-528. doi: 10.1177/0013161X18769048
  • Liu, S., & Hallinger, P. (2018b). Teacher development in rural China: how ineffective school leadership fails to make a difference. International Journal of Leadership in Education, 21(6), 633- 650. doi: 10.1080/13603124.2017.1294266
  • Mast, M. S., Jonas, K., Cronauer, C. K., & Darioly, A. (2012). On the importance of the superior's interpersonal sensitivity for good leadership. Journal of Applied Social Psychology, 42(5), 1043- 1068. doi: 10.1111/j.1559-1816.2011.00852.x
  • McCarley, T. A., Peters, M. L., & Decman, J. M. (2016). Transformational leadership related to school climate: A multi-level analysis. Educational Management Administration & Leadership, 44(2), 322-342. doi: 10.1177/1741143214549966
  • McMillan, J.H. (2000). Educational Research: Fundamentals for The Consumer. USA: Longman. Meriam, S.B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded Form. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mulford, B. (2013). Successful school leadership for improved student outcomes: capacity building and synergy. International Journal of Educational Leadership and Management, 1(1), 7-32. doi: 10.4471/ijelm.2013.01
  • Ninković, S. R., & Knežević Florić, O. Č. (2018). Transformational school leadership and teacher self-efficacy as predictors of perceived collective teacher efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 49-64. doi: 10.1177/1741143216665842
  • Nir, A. E., & Hameiri, L. (2014). School principals’ leadership style and school outcomes. Journal of Educational Administration, 52(2), 210-227. doi: 10.1108/JEA-01-2013-0007
  • Normianti, H., Aslamiah, A., & Suhaimi, S. (2019). Relationship of transformational leaders of principal, teacher motivation, teacher organization commitments with performance of primary school teachers in Labuan Amas Selatan, Indonesia. European Journal of Education Studies, 5(11), 123-141. doi: 10.46827/ejes.v0i0.2308
  • OECD. (2005). School factors related to quality and equity: Results from PISA 2000. Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Özdemir, M. (2017). Sosyal adalet liderliği, okula yönelik tutum ve okul bağlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 267-281. doi: 10.15390/EB.2017.6281
  • Özdemir, M., & Demircioğlu, E. (2015). Distributed leadership and contract relations: Evidence from Turkish high schools. Educational Management Administration & Leadership, 43(6), 918-938. doi: 10.1177/1741143214543207
  • Özdemir, M., & Pektaş, V. (2017). Sosyal adalet liderliği ve okul akademik iyimserliği ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 576-601. doi: 10.12984/egeefd.328458
  • Özdemir, M., & Pektaş, V.(2020) Conger-Kanungo karizmatik liderlik ölçeğinin türk kültürüne uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 2-18.
  • Özdemir, M., & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 323-348.
  • Özdemir, M. (2018). Liderlik yönelimi ve politik beceri arasındaki ilişkinin okul müdürlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 116-134. doi: 10.12984/egeefd.347616
  • Özer, N., & Çağlayan, Z. A. (2016). Öğretmenlerin müdürlerine duydukları güven ve kronizm algıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 16-27.
  • Özgenel, M., & Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18.
  • Paşa, Ö., & Negiş Işık, A. (2017). Öğretmenlerin okul müdürüne güven düzeyleri ve okul müdürü tarafından sergilenen etik liderlik davranışlarının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(60), 134-144.
  • Robinson, V. (2007). The impact of leadership on student outcomes: Making sense of the evidence. Australian Council for Educational Research Archive, 11-16.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). School leadership and student achievement: The mediating effects of teacher beliefs. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 798-822. doi: 10.2307/20054196
  • Shernoff, E. S., Mehta, T. G., Atkins, M. S., Torf, R., & Spencer, J. (2011). A qualitative study of the sources and impact of stress among urban teachers. School Mental Health, 3(2), 59-69. doi: 10.1007/s12310-011-9051-z
  • Silins, H. C., Mulford, W. R., & Zarins, S. (2002). Organizational learning and school change. Educational Administration Quarterly, 38(5), 613-642. Doi: 10.1177/0013161X02239641
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-43.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tahaoğlu, F., & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(2), 274-298.
  • Tek, B. A. (2014). An investigation of the relationship between school leadership, teacher job satisfaction, and student achievement. (Doctoral Dissertation). Retrieved from https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer
  • Yeşilyurt, R. (2015). Okul müdürlerinin etkileşimci liderlik stilleri ile öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıldız, T., & Aykanat, Z. (2016). Karizmatik liderlik ve örgütsel yenilikçilik ilişkisi üzerine bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 198-228.
  • Yılmaz, A., & Ceylan, Ç. B. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 277-394.
  • Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. CA: Sage publications.

Experiences of Teachers Regarding School Leadership: A Case Study

Yıl 2021, Sayı: 23, 176 - 200, 01.06.2021

Öz

School administrators’ leadership affects how much schools reach their goals besides teachers. Literature review shows many studies addressing school leaders’ impact on teachers. However, there are few studies on how teachers perceive administrators’ leadership and how this affects their psychological world. This study aims at exploring how teachers perceive their experiences with school leaders. A case study design was adopted in this study, whose study group included 16 public school teachers in 2020-2021 academic year. The data were analysed via content analysis. The results show participants’ views on their experiences regarding administrators’ leadership fall under six themes; vision, environmental analysis, unconventional behaviour, personal risk, sensitivity and institutionalization. Teachers’ opinions on their experiences about administrators’ leadership fall under three themes; feelings towards school administrator, colleagues and students. Lastly, teachers’ opinions about the effects of experiences and perceptions
regarding administrator’s leadership fall under three themes; task, school-context and adaptation performance.

Kaynakça

  • Adepoju, T. L., & Akinwumi, F. S. (2001). Location of secondary schools as a factor in determining academic performance of students. Ibadan Journal of Educational Studies, 1(2), 410-420.
  • Ayık, A., & Şayir, G. (2014). Okul müdürlerin öğretimsel liderlik davranışları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 253-279.
  • Akca, M. (2020). Girişimcilikten girişimci liderliğe. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 6(2), 80-89.
  • Akcakoca, A., & Bilgin, K. U. (2016). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve öğretmen performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-23.
  • Aksel, N., & Elma, C. (2018). Ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1252-1268.
  • Allen, N., Grigsby, B., & Peters, M. L. (2015). Does leadership matter? Examining the relationship among transformational leadership, school climate, and student achievement. International Journal of Educational Leadership Preparation, 10(2), 1-22.
  • Aslan, M., & Bakır, A. A. (2015). Okullarda paylaşılan liderlik ve örgütsel bağlılık etkileşimi: Nitel bir çalışma. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 1(2), 1-30.
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European Industrial Training 14(5), 21-27.
  • Berkovich, I., & Eyal, O. (2019). School leaders’ emotional support of teachers through emotional transformation: Qualitative insights into the maintenance of teachers’ occupational identity. Leadership and Policy in Schools, 1-15.
  • Black, G. L. (2010). Correlational analysis of servant leadership and school climate. Journal of Catholic Education, 13(4), 437-466. doi: 10.15365/joce.1304032013
  • Bogler, R. (2001). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683. doi: 10.1177/00131610121969460
  • Brown, L., & Iyengar, S. (2008). Parenting styles: The impact on student achievement. Marriage & Family Review, 43(1-2), 14-38. doi: 10.1080/01494920802010140
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 349-363.
  • Cansoy, R., & Parlar, H. (2018). Examining the relationship between school principals’ instructional leadership behaviours, teacher self-efficacy, and collective teacher efficacy. International Journal of Educational Management, 32(4), 550-567. doi: 10.1108/IJEM-04-2017-0089
  • Cantaş, C., & Kavas, E. (2015). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütlerine duydukları güvenin motivasyonları üzerindeki etkileri: Afyonkarahisar ili uygulaması. Journal of International SocialResearch, 8(41), 920-932.
  • Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(1), 73-112.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1987). Toward a behavioural theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, 12(4), 637-647. doi: 10.5465/amr.1987.4306715
  • Conger, J. A., &Kanungo, R. N. (1988). Charismatic Leadership: The Elusive Factor in Organizational Effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1994). Charismatic leadership in organizations: Perceived behavioural attributes and their measurement. Journal of Organizational Behaviour, 15(5), 439-452. doi: 10.1002/job.4030150508
  • Creswell, J.W. & Creswell, J. D. (2018). Research Design. (5th edition). London: Sage Publications.
  • Cruickshank, V. (2017). The influence of school leadership on student outcomes. Open Journal of Social Sciences, 5(9), 115-123. doi: 10.4236/jss.2017.59009.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendirilmesinde müdürün rolleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 0-0.
  • Çetin, Ş., Korkmaz, M., & Çakmakçı, C. (2012). Dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik ile liderüye etkileşiminin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 7-36.
  • Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q., ... & Kington, A. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes. Final report.
  • deMarrais, K. (2014). Qualitative interview studies: Learning through experience. In
  • K. deMarrais & S.D. Lapan (Eds.). Foundations for Research (p. 51-68). Mahvvah, NJ: Erlbaum.
  • Demir, S. (2019). Okul yöneticisi motivasyonel dilinin lider-üye etkileşimindeki rolü üzerine yapısal eşitlik modellemesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 431-456.
  • Demirbilek, N. (2018). Okul müdürlerinin kayırmacı davranışlarının öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile müdüre güvene etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Dumay, X., & Galand, B. (2012). The multilevel impact of transformational leadership on teacher commitment: Cognitive and motivational pathways. British Educational Research Journal, 38(5), 703-729. doi: 10.1080/01411926.2011.577889
  • Durnalı, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranış düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 401-430. doi: 10.30831/akukeg.449484
  • Easen, P., & Bolden, D. (2005). Location, location, location: what do league tables really tell us about primary schools?. Education 3-13, 33(3), 49-55. doi: 10.1080/03004270585200341
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: selfdetermination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), 256-275. doi.org/10.1108/09578231111129055
  • Finnigan, K. S. (2010). Principal leadership and teacher motivation under high-stakes accountability policies. Leadership and Policy in Schools, 9(2), 161-189. doi: 10.1080/15700760903216174
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational Research. White Plains, NY: Longman Publishers.
  • Gallagher, S. (2012). What Is Phenomenology? London: Palgrave Macmillan.
  • Gerras, S. J., Clark, M., Allen, C., Keegan, T., Meinhart, R., Wong, L., ... & Reed, G. (2010). Strategic Leadership Primer. Carlisle Barracks: Army War College.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (2. Baskı). (Çev. Ali Ersoy-Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenleaf, R. K. (1979). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Business Horizons, 22(3), 91-92.
  • Greenwald, R., Hedges, L. V., & Laine, R. D. (1996). The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396. doi: 10.3102/00346543066003361
  • Griffith, J. (1999). The school leadership/school climate relation: Identification of school configurations associated with change in principals. Educational Administration Quarterly, 35(2), 267-291. doi: 10.1177/00131619921968545
  • Gronn, P. (1996). From transactions to transformations: a new world order in the study of leadership?. Educational Management & Administration, 24(1), 7-30. doi: 10.1177/0263211X96241002
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement. The Elementary School Journal, 96(5), 527-549.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behaviour of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Handford, V., & Leithwood, K. (2013). Why teachers trust school leaders. Journal of Educational Administration, 51(2), 194-212. doi: 10.1108/09578231311304706
  • Harris, A. (2005). Distributed leadership. In Brent Davies (Ed.), The Essentials of School Leadership (160-172). London: Paul Chapman Publishing.
  • Hara, S. R., & Burke, D. J. (1998). Parent involvement: The key to improved student achievement. School Community Journal, 8(2), 9-19.
  • Hanushek, E. A. (1996). School resources and student performance. IN Gary Burtless (Ed.), Does Money Matter? The Effect of School Resources on Student Achievement and Adult Success (43-73). Washington, D.C.: The Brookings Institution.
  • Hanushek, E. A. (2006). School resources. Handbook of the Economics of Education, 2, 865-908. doi: 10.1016/S1574-0692(06)02014-9
  • Harris, A., & Goodall, J. (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning. Educational research, 50(3), 277-289. doi: 10.1080/00131880802309424
  • Heck, R. H., & Hallinger, P. (2009). Assessing the contribution of distributed leadership to school improvement and growth in math achievement. American Educational Research Journal, 46(3), 659-689. doi: 10.3102/0002831209340042
  • Heck, R. H., & Hallinger, P. (2010). Collaborative leadership effects on school improvement: Integrating unidirectional-and reciprocal-effects models. The Elementary School Journal, 111(2), 226-252.
  • Houser, J. (2016). Nursing Research: Reading, Using and Creating Evidence. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
  • Ireland, R. D., & Hitt, M. A. (1999). Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21st century: The role of strategic leadership. Academy of Management Perspectives, 13(1), 43-57. doi: 10.5465/ame.1999.1567311
  • İşginöz, R., & Bülbül, T. (2012). Okulda diyalog: Okul yönetiminin rolü. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 125-146.
  • Kara, E. (2018). Örgütlerde stratejik liderliğin önemi üzerine bir araştırma. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 4(9), 423-436.
  • Keller, T. (1999). Images of the familiar: Individual differences and implicit leadership theories. The Leadership Quarterly, 10(4), 589-607. doi: 10.1016/S1048-9843(99)00033-8
  • Kelley, R. C., Thornton, B., & Daugherty, R. (2005). Relationships between measures of leadership and school climate. Educatıon-Indıanapolıs Then Chula Vısta, 126(1), 1-7.
  • Koçak, S., & Özdemir, M. (2019). Examining teachers’ opinions on social justice leadership. Journal of Human Sciences, 16(4), 1164-1179. doi: 10.14687/jhs.v16i4.5871
  • Korkmaz, M. (2005). Duyguların ve liderlik stillerinin öğretmenlerin performansı üzerinde etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 401-422.
  • Köybaşı, F., Beycioğlu, K., Uğurlu, C. T., & Özer, N. (2017). Müdürlerin okul liderliği davranışları: Öğretimsel destek, ilişki ve açıklık düzeyleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 781-808.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222. doi: 10.5014/ajot.45.3.214
  • Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Leadership style and organizational learning: The mediate effect of school vision. Journal of Educational administration, 48(1), 7-30. doi: 10.1108/09578231011015395
  • Kurt, B. (2013). İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmen motivasyonuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Leithwood, K. (1994). Leadership for school restructuring. Educational Administration Quarterly, 30(4), 498-518. doi: 10.1177/0013161X94030004006
  • Ling, S., & Ling, M. (2012). The influence of transformational leadership on teacher commitment towards organization, teaching profession, and student learning in secondary schools in Miri, Sarawak, Malaysia. Educare, 4(2), 155-178. doi: 10.2121/edu-ijes.v4i2.254
  • Liu, S., & Hallinger, P. (2018a). Principal instructional leadership, teacher self-efficacy, and teacher professional learning in China: Testing a mediated-effects model. Educational Administration Quarterly, 54(4), 501-528. doi: 10.1177/0013161X18769048
  • Liu, S., & Hallinger, P. (2018b). Teacher development in rural China: how ineffective school leadership fails to make a difference. International Journal of Leadership in Education, 21(6), 633- 650. doi: 10.1080/13603124.2017.1294266
  • Mast, M. S., Jonas, K., Cronauer, C. K., & Darioly, A. (2012). On the importance of the superior's interpersonal sensitivity for good leadership. Journal of Applied Social Psychology, 42(5), 1043- 1068. doi: 10.1111/j.1559-1816.2011.00852.x
  • McCarley, T. A., Peters, M. L., & Decman, J. M. (2016). Transformational leadership related to school climate: A multi-level analysis. Educational Management Administration & Leadership, 44(2), 322-342. doi: 10.1177/1741143214549966
  • McMillan, J.H. (2000). Educational Research: Fundamentals for The Consumer. USA: Longman. Meriam, S.B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded Form. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mulford, B. (2013). Successful school leadership for improved student outcomes: capacity building and synergy. International Journal of Educational Leadership and Management, 1(1), 7-32. doi: 10.4471/ijelm.2013.01
  • Ninković, S. R., & Knežević Florić, O. Č. (2018). Transformational school leadership and teacher self-efficacy as predictors of perceived collective teacher efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 49-64. doi: 10.1177/1741143216665842
  • Nir, A. E., & Hameiri, L. (2014). School principals’ leadership style and school outcomes. Journal of Educational Administration, 52(2), 210-227. doi: 10.1108/JEA-01-2013-0007
  • Normianti, H., Aslamiah, A., & Suhaimi, S. (2019). Relationship of transformational leaders of principal, teacher motivation, teacher organization commitments with performance of primary school teachers in Labuan Amas Selatan, Indonesia. European Journal of Education Studies, 5(11), 123-141. doi: 10.46827/ejes.v0i0.2308
  • OECD. (2005). School factors related to quality and equity: Results from PISA 2000. Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Özdemir, M. (2017). Sosyal adalet liderliği, okula yönelik tutum ve okul bağlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 267-281. doi: 10.15390/EB.2017.6281
  • Özdemir, M., & Demircioğlu, E. (2015). Distributed leadership and contract relations: Evidence from Turkish high schools. Educational Management Administration & Leadership, 43(6), 918-938. doi: 10.1177/1741143214543207
  • Özdemir, M., & Pektaş, V. (2017). Sosyal adalet liderliği ve okul akademik iyimserliği ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 576-601. doi: 10.12984/egeefd.328458
  • Özdemir, M., & Pektaş, V.(2020) Conger-Kanungo karizmatik liderlik ölçeğinin türk kültürüne uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 2-18.
  • Özdemir, M., & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 323-348.
  • Özdemir, M. (2018). Liderlik yönelimi ve politik beceri arasındaki ilişkinin okul müdürlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 116-134. doi: 10.12984/egeefd.347616
  • Özer, N., & Çağlayan, Z. A. (2016). Öğretmenlerin müdürlerine duydukları güven ve kronizm algıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 16-27.
  • Özgenel, M., & Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18.
  • Paşa, Ö., & Negiş Işık, A. (2017). Öğretmenlerin okul müdürüne güven düzeyleri ve okul müdürü tarafından sergilenen etik liderlik davranışlarının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(60), 134-144.
  • Robinson, V. (2007). The impact of leadership on student outcomes: Making sense of the evidence. Australian Council for Educational Research Archive, 11-16.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). School leadership and student achievement: The mediating effects of teacher beliefs. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 798-822. doi: 10.2307/20054196
  • Shernoff, E. S., Mehta, T. G., Atkins, M. S., Torf, R., & Spencer, J. (2011). A qualitative study of the sources and impact of stress among urban teachers. School Mental Health, 3(2), 59-69. doi: 10.1007/s12310-011-9051-z
  • Silins, H. C., Mulford, W. R., & Zarins, S. (2002). Organizational learning and school change. Educational Administration Quarterly, 38(5), 613-642. Doi: 10.1177/0013161X02239641
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-43.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tahaoğlu, F., & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(2), 274-298.
  • Tek, B. A. (2014). An investigation of the relationship between school leadership, teacher job satisfaction, and student achievement. (Doctoral Dissertation). Retrieved from https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer
  • Yeşilyurt, R. (2015). Okul müdürlerinin etkileşimci liderlik stilleri ile öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıldız, T., & Aykanat, Z. (2016). Karizmatik liderlik ve örgütsel yenilikçilik ilişkisi üzerine bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(2), 198-228.
  • Yılmaz, A., & Ceylan, Ç. B. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 277-394.
  • Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. CA: Sage publications.
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Özdemir Bu kişi benim 0000-0002-1166-6831

Sakine Sincer 0000-0001-8929-3652

Erken Görünüm Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Özdemir, M., & Sincer, S. (2021). Experiences of Teachers Regarding School Leadership: A Case Study. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 176-200.