Osmanlı Devleti’nin yaklaşık iki yüz yıllık bir geleneği olan huzur dersleri, resmi olarak 1759’da başlamış ve 1924 yılına kadar devam etmiştir. Önemli bir kültürel faaliyet olan bu dersler, Ramazan ayında sarayda padişahın huzurunda dönemin meşhur bilginleri tarafından sekiz oturum şeklinde Kâdı Beyzâvî tefsirinin münazaralı biçimde müzakeresiyle gerçekleşmiştir. Bu derslerin muhtevası tahlil edildiğinde ve derslere ilişkin daha kapsamlı düşünüldüğünde bu derslerde sadece tefsir konularına veya dinî içerikli mevzulara değil aynı zamanda Osmanlı siyasal ve toplumsal meselelerine de temas edildiği anlaşılmaktadır. Nitekim dersleri icra eden âlimler, ilgili Kur’an âyetleri ve hadisler ışığında derslerde, yeri geldiği ölçüde devlet ve toplum yapısı ile ilgili efkâr ve nazariyatlarını belirtip, dönemlerinin siyasî ve sosyal sorunlarına değinmişlerdir. Bu anlamda bu çalışmada huzur derslerinin kapsamı ve sistematiği ile ilgili kısa bir bilgi verilmesinin ardından söz konusu dönemde bu derslerde ne gibi konulara değinildiği ve bunların toplumsal ve siyasal açıdan tahlilini içeren genel bir bakış çizilmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 23 |