Sosyo-ekonomik bağlamın ve tarihsel bir sürecin ürünü olan müzik, ontolojisi gereği zamana, mekâna ve zihinlere rahatlıkla sızar. Müziğin sosyolojik bir bakışla ele alınmasıyla, mevcut toplumsal gerçeklik parçaları ile ilişkisi ortaya çıkartılabilir. Böylece müzik üzerinden yapılan bir eleştiri, toplum ile kurulan ilişkinin incelenmesinde son derece önemli verilere ulaşılmasını sağlayabilir. Bu bağlamda araştırmada, Fransız yazar Édouard Louis’nin Babamı Kim Öldürdü (Qui a tué mon père) adlı romanında geçen müziksel bağlantılar üzerinden toplumsal gerçeklik parçalarını incelemek amaçlanmıştır. Ayrıca metnin sahnelendiğini de belirtmek gerekir. Romandan türeyen bir tiyatro yapıtı olarak Babamı Kim Öldürdü’de müzikle ilgili göstergelerin oyunun anlam dünyasına katkılarını sorgulamak ve oyunu sahneleyen Moda Sahnesi’nin yorumu hakkında bilgi vermek hedeflenmiştir. Bu doğrultuda çalışmada, yapıtta müziğe yapılan referanslar Julia Kristeva’nın göstergebilimsel çözümlemeler alanına kazandırdığı “metinlerarasılık” kavramı ışığında incelenmiştir.
Tiyatro-Müzik İlişkisi Metinlerarasılık Göstergebilim Kültür Endüstrisi Toplumsal Eleştiri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 24 |