With the advancement of technology, global boundaries are disappearing, albeit intangibly, if not physically. Individuals in two different parts of the world can easily communicate with each other thanks to developing technology and conduct transactions through advanced logistics processes. One of these methods is known as e-export. E-export, in addition to traditional exports, has become increasingly popular in recent years and has shown a significant increase. In this context, this study aims to evaluate e-export platforms in light of the impact of digitalization on global trade. Using the VIKOR analysis method, this study examined four different e-export platforms based on eight different key criteria. The findings revealed that Amazon had the lowest total deviation value and was identified as the most advantageous e-export platform. Amazon was followed by Ttendyol, Etsy, and Alibaba, respectively. The Amazon e-export platform stands out with its robust logistics structure and broad market reach. Based on the findings, it is anticipated that the study will contribute to the academic literature on e-export platform selection.
Teknolojinin gelişmesiyle, dünya üzerindeki sınırların fiziksel olmasa da soyut anlamda kalktığı görülmektedir. Dünyanın iki farklı bölgesindeki birey, gelişen teknoloji sayesinde birbirleri ile kolayca iletişim kurabilmekte ve gelişen lojistik süreçlerle alışveriş yapabilmektedirler. Bu yöntemlerden biri de E-ihracat olarak bilinmektedir. E- ihracat, klasik ihracatın yanında son yıllarda daha fazla kullanılmaya başlanmış ve kayda değer bir artış göstermiştir. Bu kapsamda bu çalışmada dijitalleşmenin küresel ticaret üzerindeki etkileri doğrultusunda e –ihracat platformlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. VIKOR analiz yönteminin kullanıldığı bu çalışmada 8 farklı temel kriter üzerinden 4 farklı e-ihracat platformu incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, Amazon en düşük toplam sapma değerine sahip olmuş ve en avantajlı e- ihracat platformu olarak belirlenmiştir. Amazonu sırasıyla Ttendyol, Etsy ve Alibaba takip etmiştir. Amazon e- ihracat platformunun güçlü lojistik yapısı ve geniş bir Pazar erişimi ile ön plana çıktığı söylenebilir. Çalışmanın e-ihracat platformunun tercihine yönelik akademik literatüre katkı sağlayacağı elde edilen bulgular doğrultusunda ön görülmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İşletme |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |