Meeting the financing needs of individuals with sensitivity toward interest has become increasingly difficult within a financial system that disregards such concerns. The primary aim of this study is to examine in depth the reasons why individuals refrain from choosing either the conventional banking or participation banking systems to meet their financing needs, as well as the financing strategies they adopt in response to these preferences. Furthermore, the study seeks to identify the challenges and obstacles encountered by actors who embrace these alternative financing approaches throughout the process. In this research, the qualitative method of face-to-face interviews was employed. A total of 20 participants were asked pre-prepared questions, and with their consent, voice recordings were transcribed and analyzed. Criterion sampling was used to determine the inclusion criteria for participants. The criterion for inclusion in the interviews was that participants had not obtained loans from either conventional or participation banks. Additionally, the snowball sampling method was employed by requesting one participant to refer others. The findings highlight the weakening of trust-based debt relationships and participants’ criticisms of participation banks. Criticism directed at interest-sensitive individuals from their social environment also emerges as a significant finding. Ultimately, it was observed that individuals with sensitivity toward interest demonstrated common attitudes shaped by notions of blessing (barakah), inner peace, and religious beliefs. The findings further reveal that people who are sensitive to interest avoid it primarily due to religious motivations, often turning instead to qard al-hasan (benevolent loans) as an alternative. For those without borrowing opportunities, postponed needs and the social pressure surrounding them became a means of trial.
Islamic Economics Interest Sensitivity Conventional Banks Interest-Free Financing Debt-Credit Relationships
Faiz hassasiyeti taşıyan insanların finansman ihtiyaçlarını karşılamak, faiz hassasiyetini yok sayan bir finansman sistemi içinde giderek zorlaşmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, bireylerin finansman ihtiyaçlarını karşılamak üzere konvansiyonel bankacılık ve katılım bankacılığı sistemlerini tercih etmeyiş nedenlerini ve bu tercihlerine karşılık izledikleri finansman stratejilerini derinlemesine incelemektir. Ayrıca, bu alternatif finansman yaklaşımlarını benimseyen aktörlerin süreç içerisinde karşılaştıkları zorlukların ve engellerin tespit edilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak 20 katılımcıya önceden hazırlanmış sorular sorulmuş ve izinleri doğrultusunda ses kayıtları deşifre edilerek analiz yapılmıştır. Ölçüt örnekleme ile katılımcıların dâhil edilme kriteri belirlenmiştir. Bu araştırmada katılımcıların görüşmeye dâhil edilme kriteri, konvansiyonel ve katılım bankalarından kredi almamış olmaları olarak belirlenmiştir. Kartopu örneklem yöntemi kullanılarak bağlantı kurulan bir kişinin başka kişilere yönlendirmesi istenmiştir. Elde edilen bulgularda giderek zayıflayan güvene dayalı borç ilişkileri ve kişilerin katılım bankalarına dair eleştirileri göze çarpmaktadır. Faiz hassasiyetine sahip kişilerin çevrelerinden aldıkları eleştiriler de önemli bulgular arasındadır. Sonuç olarak faiz hassasiyetine sahip bireylerin bereket, içsel huzur, dinî inançlar çerçevesinde ortak tutum sergilediği gözlemlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular bize faize karşı duyarlı olan insanların dinî motivasyonlarını ön plana çıkararak faizden kaçındıklarını ve alternatif olarak karz-ı hasene yöneldiklerini göstermektedir. Borçlanma imkânı olmayan insanların ise almayı erteledikleri ihtiyaçları ve çevrenin baskısı onlar için bir imtihan vesilesi olmuştur.
İslam İktisadı Faiz Hassasiyeti Konvansiyonel Bankalar Faiz Dışı Finansman Borç Alacak İlişkileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.