İşletme sahipleri tarafından yatırılan sermaye ile
işletmecilik faaliyetleri, bu faaliyetler sonucunda ise işletme varlıkları
yaratılmaktadır. İşletme varlıkları denilince ilk olarak, somut olarak
gözlemlenebilen ve değeri piyasalarda ölçülebilen, maddi varlıklar akla
gelmektedir. Küreselleşme ile sertleşen rekabet koşullarına ayak uydurabilmek
için, uzmanlaşma, bilgi, teknolojik üstünlük, patent ve marka hakları gibi
finansal tablolarda görünmeyen ve daha çok soyut biçimde olan, entellektüel varlıklara ihtiyaç artmıştır.
Dolayısı ile şirketlerin finansal tablolara yansıtılamayan fakat artık
yadsınamayacak büyüklüğe ulaşan değerlerinin temelini de bu varlıklar
oluşturmaya başlamıştır. Entelektüel varlıkların öneminin artması, işletmenin
değerine yaptığı katkıyı da arttırmaktadır. Bugün bir şirketin değeri sadece
bilançoda görünen net varlıklarının piyasa değeri ile ölçülemeyecek durumdadır.
Diğer taraftan entelektüel varlıklar, tıpkı somut varlıkları gibi, işletmelerin
kar yaratma potansiyelini etkileyecektir. Bu potansiyeli ortaya koyabilmek
adına, çalışmada, entellektüel sermaye ile firma karlılığı arasındaki ilişki araştırılmaktadır.
Entelektüel varlıkların, Borsa İstanbul'da işlem gören holdingler için kar
yaratma potansiyeli incelenmektedir. Bu amaç ile holdinglerin 2016 yılına ait
finansal verilerinden faydalanılmaktadır.
Entelektüel Sermaye Maddi Olmayan Duran Varlıklar Entelektüel Varlıklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |