Otoyol katılımlarındaki trafik sıkışıklığı genellikle bu gibi birleşim bölgelerinde akım yukarı ve akım aşağı yönde eşit olmayan şerit sayıları nedeniyle meydana gelmektedir. Katılım kolu bu düzensizliğin ana nedenidir ve etkisini açığa çıkarmak için makroskopik akım parametreleri kullanılarak farklı geometrik özelliklerdeki üç otoyol birleşimi bu çalışmada incelenmiştir. Her katılımda, akım aşağı yön kapasite akımına ulaştığında, katılım ve anayol üzerindeki akımlar belirlenmiştir. Tıkanıklığın başlangıcı tespit edilerek kapasite ile ilişkilendirilmek üzere ‘katılım oranı’ terimi katılım hacmi ile anayol ve katılım kolunun toplam hacmi arasındaki oran olarak tanımlanmıştır. Toplam akım yukarı hacmi ile katılım oranı terimi arasında ters orantılı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak, katılımda bir şerit azalan ve akım aşağı yönde üç şeridi bulunan otoyol birleşimi en az etkilenen, akım aşağı yönde dört şeridi bulunan ve katılımda iki şerit azalan otoyol birleşimi ise en çok etkilenen geometri olarak ortaya çıkmıştır. İlki için katılım oranında 0,01’lik artış toplam akım yukarı hacmini 20 bo/sa/şrt azaltırken, ikinci için aynı oranda artış 26 bo/sa/şrt azalmaya neden olmaktadır. Katılım oranı teriminin, otoyol birleşim kapasitelerinin belirlenmesinde ve kapasite akımını oluşturan katılım hacmi ile akım yukarı hacminin ilişkilendirilmesinde yararlı bir araç olabileceği görülmektedir.
otoyol katılımı katılım akımı akım yukarı hacim akım aşağı kapasite
freeway merge on-ramp flow upstream flow downstream capacity
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |