In today's business environment, existence of enterprises depends on prediction about the extent of environmental change and development on competitive edge techniques that provide them advantages. In this context, consumer demand and production of new designs to meet their needs and to be available at affordable prices according to market stands out. Design is a view of the product or product parts. The new design concept in production; thinking, planning, design and implementation comes up as a result of the decision-making processes with a more accurate representation of the uncertain status of state transformation. This condition can lead to differentiation of people's consumption habits and technological developments changing rapidly contribute to the production process. The purpose of the study is to contribute to the debate process and to examine competitive advantage in terms of differentiation in product design for the furniture industry. For this purpose, a study was conducted on furniture enterprises operating in Ankara and the role of the variation in product design has been uncovered in terms of product performance, market share and competitive advantage.According to the findings of the research resulting reached important conclusions about competitive advantages of furniture enterprises operating in Ankara that differentiate them based on variations in product designs and recommendations within the framework of what needs to be done. In addition, the location of modern production and consumption habits of the design for the furniture enterprises as a competitive tool has demonstrated significant results within the scope of how to use.The research is regarded important to emphasize that the issue of the competitive differentiation in terms of product design in the furniture industry. The research is expected to practice in these areas and will contribute to future studies.
Competition Competitive Edge Product Design Furniture Industry
İşletmelerin günümüz iş ortamında ayakta
kalabilmeleri; çevresel değişimleri olabildiği ölçüde öngörebilmesine ve
kendilerine rekabetçi üstünlükler sağlayacak teknikler geliştirmelerine bağlı
bulunmaktadır. Bu kapsamda tüketici istek ve ihtiyaçlarını karşılayacak yeni
tasarımların üretilmesi ve pazara uygun fiyatlarla sunulması konusu öne
çıkmaktadır. Tasarım, ürün ya da
ürün parçasının bir görünümü olup,
üretimde yeni bir tasarım anlayışı ise; düşünme, planlama, karar verme ve
uygulama süreçleri sonucunda tasarımın, belirsiz bir durumdan daha kesin bir
duruma dönüşümünün temsil edilmesiyle ortaya çıkmaktadır. Bu durum, insanların
tüketim alışkanlıklarının farklılaşmasına ve hızlı bir biçimde değişen
teknolojik gelişmeler, üretim süreçlerine katkıda bulunmaktadır. Çalışmanın
amacı; söz konusu tartışma sürecine katkı sağlamak, rekabet üstünlüğü
bakımından ürün tasarımındaki farklılaşmayı mobilya endüstrisi açısından
incelemektir. Bu amaçla, Ankara’da faaliyet gösteren mobilya işletmeleri
üzerinde bir çalışma yapılmış ve ürün tasarımındaki farklılaşmanın; ürün
performansı, pazar payı ve rekabet üstünlüğü açısından rolü ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayanılarak;
Ankara’da faaliyet gösteren mobilya işletmelerinin rekabet üstünlüklerinin,
ürün tasarımlarındaki farklılaşmalarına dayalı olduğu konusunda önemli
sonuçlara ulaşılmış ve neler yapılması gerektiği çerçevesinde öneriler
getirilmeye çalışılmıştır. Ayrıca, tasarımın modern üretim ve tüketim
modellerindeki yeri, mobilya işletmelerinin rekabet aracı olarak tasarımı nasıl
kullanacakları kapsamında önemli sonuçlar ortaya koymuştur. Araştırma,
ürün tasarımındaki farklılaşmanın mobilya endüstrisi açısından rekabet
üstünlüğü sağlayacağı konusuna vurgu yapması bakımından önemli görülmektedir.
Araştırmanın söz konusu alandaki uygulamalara ve yapılacak araştırmalara katkı
sağlayacağı beklenmektedir.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2 |