Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GNOSTIK DÜŞÜNCE KURUMSAL YAPILARA KARŞI: YENI KOLONYALIZMIN SOFISTIK SILAHI

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 49, 119 - 144, 15.12.2016

Öz

Gnostik düşünceler ve bu düşüncelere dayalı teşkilatlanmalar öznel ve ezoterik yapılarıyla toplumsal sağduyuya ve açıklığa dayalı kurumsal rasyonalitenin karşıtı bir konumda yer almaktadırlar. Hıristiyanlığın ve İslâm’ın kurumsal olarak yapılanmalarında bu karşıtlık nedeni ile açığa çıkan fikri, ilmi ve politik mücadeleler etkin olmuştur. Günümüz dünyasında ise gnostik düşüncelerin artan popülaritesine ve ezoterik teşkilatlanmaların yeni sömürgeci politikalar tarafından bir amaç olarak kullanılmasına tanık olmaktayız. Modern dini ve seküler kurumsallıkların ve aidiyetlerin çözünerek bir dünya devleti ve evrensel komüne geçilme çabası dünyayı doğrudan tehdit eden bir seviyeye ulaşmıştır. İslâm dünyasına ait modernleşme süreçlerinin gnostik komplolarla manipüle edilmek istenmesinin son örneğini ise 15 Temmuz’da Türkiye’de yaşanan darbe girişiminde görmek mümkündür.

Kaynakça

  • BIÇAK, Ayhan (2009). Türk Düşüncesi I: Kökenler, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • CORBIN, Henry (1998). The Voyage and The Messenger: Iran and Philosophy, Berkeley: North Atlantic Books.
  • DARAUL, Arkon (1961). A History of Secret Societies, New York: The Citadel Press.
  • DURALI, Şaban, Teoman (2015), Çağdaş Küresel Medeniyet: Çağdaş Küreselleştirilen İngiliz- Yahudi Medeniyeti Anlamı-Gelişimi ve Konumu, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • GARAUDY, Roger (2011). İlahi Mesajlar Toprağı Filistin, çev; Cemal Aydın, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı.
  • GÜRSAN, Turgut (2008). Dünya’nın Gizli Tarihi: Antik Çağlardan Günümüze I-20. Yüzyıldan Günümüze II, İstanbul: Pegasus.
  • HOTAM, Yotam (2013). Modern Gnosis and Zionism:The Crisis of Culture, Life Philosophy and Jewish national thought, trs; Awner Greenberg, New York: Routhledge.
  • HUDSON, Wayne (1989). “Postmodernity and Contemporary Social Thought”, Politics and Social Theory, ed; Peter Lassman, New York: Routhledge.
  • IZUTSU,Toshihiko (2000). İslam Düşüncesinde İman Kavramı, çev; Selahaddin Ayaz, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • İMAM-I AZAM (2013). Fıkhı Ekber: Aliyyül- Kari Şerhi, çev; Yunus Vehbi Yavuz, İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • JOHNSON, Ken (2013). The Gnostic Origins of Calvinism, New York: Createspace Independent Pub.
  • KING,Karen, L. (2005). What is Gnosticism, London: The Belknap Press of Harvard.
  • LANDOWSKY, J. M. Ovitch (1968). Red Syphony, trs; George Knupffer, London: Plain-Speaker Pub.
  • LEWIS, Bernard (2014). “İsmaililer ve Haşhaşiler”, çev; Mustafa Alican, Tarih Okulu Dergisi, Aralık, Yıl:7, Sayı: 20, (471-504).
  • MAJID, Anouar (2007). Call for Heresy: Why Dissent is Vital to Islam and America, Minneapolis: Universty of Minnesota Press.
  • MORRIS, Joe, E. (2008). Revival of The Gnostic Heresy: Fundamentalism, New York: Palkgrave Macmillan.
  • MURAWIECK, Laurent (2008). The Mind of Jihad, New York: Cambridge.
  • PINNINGTON, Judith (2003). Anglicans and Orthodox: Unity and Subversion 1559-1725, Eastbourne: Gracewing.
  • REES, Thomas (1818). The Racovian Catechism: With Notes and Illustrations a Sketch of the History of Unitarianism, London: Longman.
  • ROSZAK, Theodore (1972). Where the Waste Land Ends: Politics and Transcendence in Post- Industrial Societty, New York: Doubleday.
  • SNELLING, John (1987), The Buddhist handbook. A Complete Guide to Buddhist Teaching and Practice. London: Century Paperbacks.
  • THOMAS, Gordon (1989). Journey Into Madness: The True Story of Secret CIA Mind Control and Medical Abuse, New York: Bantam.
  • TUFTS, Whittemore (1868). “The Metropolitan Pulpit: Part II Some Representative Episcopal Purpits”, edt; Allen Lee Basset, The Northern Monthly, Vol;II, November, Newyork, s. 344- 480.
  • VOEGELIN, Eric (1997). Science, Politics and Gnosticism, Washington: Regrery Pub.
  • WASSERMAN, James (2001). The Templars and the Assassins: the Militia of Heaven, Rochester, Vermont: Inner Traditions.
  • WATT, W. Montgomery (2004). İslam Felsefesi ve Kelamı, çev; Süleyman Ateş, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Yeni Devir Gazetesi, 9 Ocak 1981.
  • YILDIZ, Harun (2010). Kendi Kaynakları Işığında Hariciliğin Doğuşu ve Gelişimi, Ankara: Araştırma Yayınları.
  • YOUNKINS, E. Wayne (2002). Capitalism and Commerce: Conceptual Foundations of Free Enterprise, Plymouth: Lexington Books.
  • http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Gnosticism#Gnostic_Cosmology (Erş. Tar. 12.08.2016)
  • http://www.oxfordislamicstudies.com/article/opr/t125/e731 (Erişim Tarihi: 26. 08. 2016)
  • http://www.newadvent.org/cathen/13797b.htm
  • http://www.risaleinurenstitusu.org/index.asp?Section=Kulliyat&Book=EmirdagLahikasi &Page=46
  • http://www.risaleinurenstitusu.org/index.asp?Section=Kulliyat&Book=EmirdagLahikasi& Page=259
  • https://gnosticteachings.org/scriptures/gnostic-scriptures/331-the-gospel-according-tomary- magdalene.html (Erş. Tarihleri. 10.10.2016)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Said Kurşunluoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Kurşunluoğlu, M. S. (2016). GNOSTIK DÜŞÜNCE KURUMSAL YAPILARA KARŞI: YENI KOLONYALIZMIN SOFISTIK SILAHI. Muhafazakar Düşünce Dergisi, 13(49), 119-144.

Muhafazakar Düşünce Dergisi