Bu makalede bir süredir devam eden “muhafazakâr sanat” tartışmasının belkemi-ğini oluşturduğu düşünülen muhafazakârlık-sanat ilişkisi Ekrem Hakkı Ayverdi ve Sâmiha Ayverdi’nin fikir ve görüşleri üzerinden incelenmektedir. Amaç tartışmayı muhafazakâr sanat olur/olmaz çerçevesinden çıkarıp belli bir düşünce gele-neği içerisinde ele almak ve sentezci muhafazakâr anlayışın bahis konusu tartışma bağlamında günümüze bakan yönlerini ortaya çıkarmaktır. Ayverdi ekolünde muhafazakârlık ve sanat ilişkisi birbirleriyle adeta iç içe geçmiş medeniyet olgusu, tarih bilinci, mekân algısı, mazi ve gelenek kavramlarıyla analiz edilmektedir. Türkiye’de sanat ve estetik alanlardaki geri kalmışlığı, bir üslup, bir medeniyet kaybetmiş olma durumunu samimiyetle ve komplekse düşmeden itiraf eden Ayverdiler, mazi ile barışıp yeniden bağ kurarak ve geleneği yeni bir kalıba döküp bugünden geleceğe aktarılacak bir terkibe ulaşarak bu bunalımlı halden çıkılabileceğini muştuluyorlardı. Ayverdiler’de diriliş beklentisiyle umut aşılayan görüşleri incelemek, günümüzdeki tartışmanın hem arka planını oluşturmak hem de benzer bir iyimser tablo sunabilmek açısından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 9 Sayı: 33-34 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi