The Enlightenment caused profound changes and transformations in the social, political, and cultural
structures of Western Europe. Rooted in principles such as rationalism, individualism, and
secularism, Enlightenment philosophy fostered individual-centered shifts across many spheres of
life and laid the intellectual foundation of modern Western civilization. However, it simultaneously
marginalized concepts such as religion, the Church, and metaphysical thought, and significantly
disregarded spiritual values. This intellectual paradigm, which came to shape European civilization,
has been the subject of critical scrutiny on various fronts, including serious criticism by Said Nursî.
In his Risale-i Nur Külliyatı (Collection of the Epistles of Light), Nursî distinguished between material
progress and spiritual civilization, critically engaging with the conception of civilization promoted by
Europe and disseminated globally.
This study explores the social consequences of Enlightenment principles through a historical and
sociological lens, and contextualizes Said Nursî’s critiques. Employing a qualitative methodology, it
analyzes key texts by Nursî including Lem’alar (Flashes), Mektubat (Letters), and Hutbe-i Şamiye
(The Damascus Sermon), alongside relevant academic literature, using hermeneutic and content
analysis methods. In doing so, the study offers an interdisciplinary perspective to illuminate
Said Nursî Enlightenment European Civilization Morality Secularism
Aydınlanma, Batı Avrupa’nın sosyal, siyasal ve kültürel yapılarında derin değişimlere ve dönüşümlere yol
açmıştır. Rasyonalizm, bireycilik ve sekülarizm gibi ilkelere dayanan Aydınlanma felsefesi, yaşamın birçok
alanında birey merkezli kaymalara zemin hazırlamış ve modern Batı medeniyetinin entelektüel temelini
oluşturmuştur. Ancak bu süreçte din, kilise ve metafizik düşünce gibi kavramlar aynı anda marjinalleştirilmiş,
manevi değerler büyük ölçüde göz ardı edilmiştir. Avrupa medeniyetini şekillendiren bu entelektüel
paradigma, Said Nursî’nin ciddi eleştirileri de dâhil olmak üzere birçok açıdan sorgulamalara konu olmuştur.
Nursî, Risale-i Nur Külliyatı’nda maddi ilerleme ile manevi medeniyet arasında bir ayrım yapmış, Avrupa
tarafından ortaya konulan ve küresel ölçekte yayılan medeniyet anlayışıyla eleştirel biçimde hesaplaşmıştır.
Bu çalışma, Aydınlanma ilkelerinin toplumsal sonuçlarını tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısıyla incelemekte
ve Said Nursî’nin eleştirilerini bu bağlamda ele almaktadır. Nitel bir metodoloji kullanılarak Nursî’nin
Lem’alar, Mektubat ve Hutbe-i Şamiye gibi temel eserleri, ilgili akademik literatürle birlikte hermenötik ve
içerik analizi yöntemleriyle analiz edilmektedir. Böylece çalışma, Aydınlanma temelli Avrupa medeniyeti
ile maneviyat kavramı arasındaki gerilimi aydınlatmak üzere disiplinler arası bir perspektif sunmaktadır
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Aile Sosyolojisi |
| Bölüm | Derkenar Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 69 - Aile |
Muhafazakar Düşünce Dergisi