Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullarda Afet Tahliye Planı Hazırlama: Kaynaşlı Örneği

Yıl 2023, , 94 - 104, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1391587

Öz

Doğal afetlerin etkileri dünya genelinde hızla artmaktadır. Tarih boyunca yaşanan afetler insanlara önemli zararlar verme potansiyeline sahiptir ve bu nedenle korkulan olaylar arasında yer almaktadır. Nüfus artışıyla birlikte kentleşme hızla artarken, plansız ve düzensiz yapılaşma da artmakta, bu durum afetlerin toplumları etkileme olasılığını daha da artırmaktadır. Bu etkiler sonucunda kurumlar daha kırılgan hale gelmekte ve kayıplar büyümektedir. 21. yüzyılda afet risklerinin azaltılması ve krizlerin önlenmesi için çeşitli çalışmalar yapılmakta ve yeni yaklaşımlar geliştirilmektedir. Bu yaklaşımların başında afetlerin yol açtığı zararları en aza indirmeye yönelik stratejiler gelmektedir. Bu stratejilerin hayata geçirilebilmesi için afetler meydana gelmeden önce alınması gereken önlemlerin bilinmesi ve uygulanması gerekmektedir. Afet öncesi planlama ve hazırlık çalışmaları bu bağlamda büyük önem taşımaktadır. Gelecek nesillerin yetiştirildiği eğitim kurumlarında afetlere karşı zarar görebilirliği azaltmak için bazı önlemler alınmalıdır. Bu çalışmada afete hazırlık çalışmalarını artırmak ve olası kayıpları azaltmak için ilkokul, ortaokul ve lise tahliye planları oluşturulmuştur. Çalışma öncesi ve sonrası arasındaki zaman farkı göz önünde bulundurulduğunda çalışmanın verimliliği ortaya çıkmaktadır. Eğitim kurumlarında tahliye konusunda yapılan çalışmaların ve eğitim sonuçlarının yetersizliği düşünüldüğünde bu çalışmanın alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aşıkoğlu Ş., G. (2009). Kentsel Afet Risklerine Yönelik Zarar Azaltma Stratejilerinin Geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, Şehir Planlama Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Avcı, S. Kaplan, B. ve Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik Bölümündeki Öğrencilerin Afet Konusundaki Bilgi ve Bilinç Düzeyleri. Dirençlilik Dergisi 4(1), 89-101.
  • Ertürkmen, C. (2006). Afet Yönetimi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Ve Siyaset Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • https://www.afad.gov.tr Afete Hazır Okul Projesi. (Erişim 08.06.2023).
  • Kaynaşlı Kaymakamlığı; http://www.kaynasli.gov.tr/jeolojik-yapi (15.06.2023)
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 5, numara 1.
  • Özmen, B. (2006). Eğitim İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP) 1 Kurumları İçin Afet ve Acil Durum Yönetimi Planlama Rehberi.
  • Sabah, L. Bayraktar, H. (2020). Düzce Merkez ve İlçelerinin Deprem Senaryolarına Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Düzce Üniversitesi, Bilim ve Teknoloji Dergisi 8, 1695- 1705.
  • Şengül, H. , Küçükşen, M. (2019). Afet Yönetimi Eğitimi Niçin Gerekli?. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLVI, 2019/1, 193-211.
  • Tekin, U. ve Kılıç, M. (2010). Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması, Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2, s.111-129, Ankara.

Disaster Evacuation Plan Preparation In Schools: The Case Of Kaynaşlı

Yıl 2023, , 94 - 104, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1391587

Öz

The effects of natural disasters are rapidly increasing worldwide. Disasters experienced throughout history have the potential to cause significant damage to people and are, therefore, among the feared events. As urbanization increases rapidly with population growth, unplanned and irregular construction also increases, which increases the possibility of disasters affecting societies more. As a result of these effects, organizations become more fragile, and losses grow. In the 21st century, various studies and new approaches are being developed to reduce disaster risks and prevent crises. At the beginning of these approaches, there are strategies to minimize the damages caused by disasters. The measures to be taken before disasters occur must be known and implemented to implement these strategies. Predisaster planning and preparation activities are of great importance in this context. In educational institutions where future generations are raised, some measures should be taken to reduce vulnerability to disasters. This study created primary, secondary, and high school evacuation plans to increase disaster preparedness studies and reduce possible losses. When the time difference between before and after the study is considered, the efficiency of the study is revealed. Considering the insufficiency of the studies on evacuation in educational institutions and the training results, this study is thought to contribute to the field.

Kaynakça

  • Aşıkoğlu Ş., G. (2009). Kentsel Afet Risklerine Yönelik Zarar Azaltma Stratejilerinin Geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, Şehir Planlama Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Avcı, S. Kaplan, B. ve Ortabağ, T. (2020). Hemşirelik Bölümündeki Öğrencilerin Afet Konusundaki Bilgi ve Bilinç Düzeyleri. Dirençlilik Dergisi 4(1), 89-101.
  • Ertürkmen, C. (2006). Afet Yönetimi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Ve Siyaset Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • https://www.afad.gov.tr Afete Hazır Okul Projesi. (Erişim 08.06.2023).
  • Kaynaşlı Kaymakamlığı; http://www.kaynasli.gov.tr/jeolojik-yapi (15.06.2023)
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 5, numara 1.
  • Özmen, B. (2006). Eğitim İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP) 1 Kurumları İçin Afet ve Acil Durum Yönetimi Planlama Rehberi.
  • Sabah, L. Bayraktar, H. (2020). Düzce Merkez ve İlçelerinin Deprem Senaryolarına Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Düzce Üniversitesi, Bilim ve Teknoloji Dergisi 8, 1695- 1705.
  • Şengül, H. , Küçükşen, M. (2019). Afet Yönetimi Eğitimi Niçin Gerekli?. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLVI, 2019/1, 193-211.
  • Tekin, U. ve Kılıç, M. (2010). Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması, Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2, s.111-129, Ankara.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Kuru 0000-0002-2889-2720

Nevra Kazancı 0000-0002-9525-1755

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2023
Kabul Tarihi 9 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kuru, A., & Kazancı, N. (2023). Okullarda Afet Tahliye Planı Hazırlama: Kaynaşlı Örneği. Muhakeme Journal, 6(2), 94-104. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1391587

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295