Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role Of Leisure Time Activities In The Socialization Of Disabled Individuals

Yıl 2023, , 68 - 76, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1394227

Öz

The existence of disabled individuals in the world is an undeniable fact. It is necessary to address the problems that affect the quality of life of disabled individuals. Disabled individuals need to be visible, the importance of their living standards must be understood and improved through discussion. In this study, factors affecting the socialization processes of disabled individuals are addressed. The purpose of this study is the importance of the role of leisure time activities in the socialization of disabled individuals. Participation rates of disabled individuals in leisure time activities are directly related to socialization processes and are important in improving the quality of life of disabled individuals. In this context, there is a need for research on the participation of disabled individuals in leisure time activities.

Kaynakça

  • Afacan, M.I. (2023). Engellilik ve Spor Sosyolojisi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(1): 1112-1122).
  • Arı, Ç., Akgül, B.M. (2022). Boş Zaman Doyumu Ve Mental İyi Oluş: Engelli Sporcuların Ailelerine Yönelik Bir Araştırma, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(2): 303-319.
  • Arslan, S. (2011). Serbest Zaman Kullanımı: Sıradan Serbest Zaman Etkinlikleri ve Sistemli Serbest Zaman Etkinlikleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2).
  • Artar, T.M., Ergenekon, Y. (2020). Gelişimsel Yetersizliği Olan Yetişkinler İçin İhmal Edilen Bir Zaman Dilimi: Serbest Zaman, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1): 171-192.
  • Akyıldız, M. (2015). Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Elektronik Boş Zaman Aktivitelerinin Psikososyal Etkilerine Yönelik Bir Proje, III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, 5-7 Kasım 2015, Eskişehir. 71-76.
  • Akyürek, G., Bumin, G. (2015). Poliomyelit Sekeli Olan Bireylerde Serbest Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Katılımlarına Etkisi, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 15(1):52-63.
  • Akyürek, G. (2011). Engelli Kişilerin Toplumsal Katılımlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Badia, M, Orgaz, M.B., Verdugo, M.A., Ullan, M.A., Martinez, M.M. (2011). Personal Factors And Perceived Barriers To Participation İn Leisure Activities For Young And Adults With Developmental Disabilities, Research in Developmental Disabilities, 32: 2055–2063.
  • Burcu E. (2015). Türkiye'de Yeni Bir Alan: 'Engellilik Sosyolojisi' Ve Gelişimi. Sosyoloji Konferansları, 0(52), 319-341.
  • Demirci, İ., Tekin, A., Kaçmaz, İ., Kılıç, M., Ataçocuğu, M., ve Kocabıyık, İ. (2006). Rekreasyonel Su Egzersizlerinin Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Fiziksel ve Sosyal Gelişimlerine Etkisi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, s. 295.
  • Duman, A.N., Doğanay, G. (2017). Toplumsal Dışlanma Pratikleri Üzerinden Trabzon’da Engelli Kadınlar, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 20 (2):1-48.
  • DSÖ (Dünya Sağlık Örgütü). (2011). Dünya Engellilik Raporu. Erişim Adresi: https://www.engellilerkonfederasyonu.org.tr
  • EYDER (Engelsiz Yaşama Derneği) 2023, Türkiye’de ve Dünya’da Engelliler. Erişim Adresi: https://ey-der.com/
  • Fişekçioğlu, İ.B. ve Özsarı, A., (2017). Leisure Time Management and the Attitudes of Disabled Athletes, International Journal of Science Culture and Sport, 5(4):302-318.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Karataş, K. (2001). Engellilerin Topluma Kazandırılması, Ufkun Ötesi Aylık Dergisi, 5(29):10-19.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013), Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Etkinliklerine Katılımlarındaki Sosyolojik Etkenler ve Yapısal Kısıtlamalar, Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), ss. 220-227.
  • Kılıç, M. (2016). Gençlik Şiddet ve Serbest Zaman. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Kılıç, M. (2019a). Leisure Time Deprivation, Modern Leisure Studies,1(1):1-12.
  • Kılıç, M. (2019b), Suç ve Eğlence, Psiko Sosyal Yönleriyle Eğlence(iç), s:227-249, (Edt. Metin Kılıç), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, M. (2020). Sapkın Serbest Zaman, Modern Leisure Studies, 2(1):1-10.
  • Koca, C. (2010). Engelsiz Şehir Planlaması Bilgilendirme Raporu. Dünya Engelliler Vakfı. İstanbul.
  • Koçak, F. (2017). Leısure Constraınts And Facılıtators: Perspectıves From Turkey, European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(10): 32-47.
  • Meşe, İ. (2014). Engelliliği Açıklayan Sosyal Model Nedir?, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14:79-92.
  • Nazlı, A. (2012). “Öteki Beden”: Bir Ötekilik Biçimi Olarak Engelli Beden Ve Engellilik, Sosyoloji Dergisi, 27:17-32.
  • Say, C. (2013). İşitme Engellilerde Spor Eğitimi Ve Serbest Zaman Aktivite Doyumu (İstanbul İli Örneği), Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı (Yüksek lisans tezi)
  • Şentürk, Ü. (2018). Yaşlılık Sosyolojisi: Yaşlılığın Toplumsal Yörüngeleri. Bursa: Dora Yayınları.
  • Tonak, H.A., Kitiş, A. (2014). Çalışan Üst Ekstremite Problemli Özürlülerin Aktivite Düzeyi, Serbest Zaman ve Toplumsal Katılım Düzeylerinin İncelenmesi, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 2(3): 113-119
  • Varış, Y.A., Hekim, M.M. (2017). Özel Gereksinimli Bireyler ve Müzik Eğitimi, Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3): 29-42.

Engelli Bireylerin Sosyalleşmesinde Serbest Zaman Aktivitelerinin Rolü

Yıl 2023, , 68 - 76, 26.12.2023
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1394227

Öz

Dünya üzerinde engelli bireylerin varlığı yadsınamaz bir gerçek olmakla birlikte engelli bireylerin yaşam kalitelerine etki eden sorunları ele almak gerekmektedir. Engelli bireylerin görünür olması, yaşam standartlarının öneminin kavranması ve tartışılarak geliştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada engelli bireylerin sosyalleşme süreçlerine etki eden faktörlere değinilmektedir. Bu çalışmanın amacını engelli bireylerin sosyalleşmesinde serbest zaman aktivitelerinin rolünün önemi oluşturmaktadır. Engelli bireylerin serbest zaman aktivitelerine katılım oranları sosyalleşme süreçleriyle doğrudan ilişkili ve engelli bireylerin yaşam kalitelerini artırma noktasında önem taşımaktadır. Bu bağlamda engelli bireylerin serbest zaman aktivitelerine katılımları üzerine gerçekleştirilecek araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır.

Kaynakça

  • Afacan, M.I. (2023). Engellilik ve Spor Sosyolojisi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(1): 1112-1122).
  • Arı, Ç., Akgül, B.M. (2022). Boş Zaman Doyumu Ve Mental İyi Oluş: Engelli Sporcuların Ailelerine Yönelik Bir Araştırma, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(2): 303-319.
  • Arslan, S. (2011). Serbest Zaman Kullanımı: Sıradan Serbest Zaman Etkinlikleri ve Sistemli Serbest Zaman Etkinlikleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2).
  • Artar, T.M., Ergenekon, Y. (2020). Gelişimsel Yetersizliği Olan Yetişkinler İçin İhmal Edilen Bir Zaman Dilimi: Serbest Zaman, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1): 171-192.
  • Akyıldız, M. (2015). Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Elektronik Boş Zaman Aktivitelerinin Psikososyal Etkilerine Yönelik Bir Proje, III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, 5-7 Kasım 2015, Eskişehir. 71-76.
  • Akyürek, G., Bumin, G. (2015). Poliomyelit Sekeli Olan Bireylerde Serbest Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Katılımlarına Etkisi, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 15(1):52-63.
  • Akyürek, G. (2011). Engelli Kişilerin Toplumsal Katılımlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Badia, M, Orgaz, M.B., Verdugo, M.A., Ullan, M.A., Martinez, M.M. (2011). Personal Factors And Perceived Barriers To Participation İn Leisure Activities For Young And Adults With Developmental Disabilities, Research in Developmental Disabilities, 32: 2055–2063.
  • Burcu E. (2015). Türkiye'de Yeni Bir Alan: 'Engellilik Sosyolojisi' Ve Gelişimi. Sosyoloji Konferansları, 0(52), 319-341.
  • Demirci, İ., Tekin, A., Kaçmaz, İ., Kılıç, M., Ataçocuğu, M., ve Kocabıyık, İ. (2006). Rekreasyonel Su Egzersizlerinin Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocukların Fiziksel ve Sosyal Gelişimlerine Etkisi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, s. 295.
  • Duman, A.N., Doğanay, G. (2017). Toplumsal Dışlanma Pratikleri Üzerinden Trabzon’da Engelli Kadınlar, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 20 (2):1-48.
  • DSÖ (Dünya Sağlık Örgütü). (2011). Dünya Engellilik Raporu. Erişim Adresi: https://www.engellilerkonfederasyonu.org.tr
  • EYDER (Engelsiz Yaşama Derneği) 2023, Türkiye’de ve Dünya’da Engelliler. Erişim Adresi: https://ey-der.com/
  • Fişekçioğlu, İ.B. ve Özsarı, A., (2017). Leisure Time Management and the Attitudes of Disabled Athletes, International Journal of Science Culture and Sport, 5(4):302-318.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Karataş, K. (2001). Engellilerin Topluma Kazandırılması, Ufkun Ötesi Aylık Dergisi, 5(29):10-19.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013), Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Etkinliklerine Katılımlarındaki Sosyolojik Etkenler ve Yapısal Kısıtlamalar, Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), ss. 220-227.
  • Kılıç, M. (2016). Gençlik Şiddet ve Serbest Zaman. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Kılıç, M. (2019a). Leisure Time Deprivation, Modern Leisure Studies,1(1):1-12.
  • Kılıç, M. (2019b), Suç ve Eğlence, Psiko Sosyal Yönleriyle Eğlence(iç), s:227-249, (Edt. Metin Kılıç), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, M. (2020). Sapkın Serbest Zaman, Modern Leisure Studies, 2(1):1-10.
  • Koca, C. (2010). Engelsiz Şehir Planlaması Bilgilendirme Raporu. Dünya Engelliler Vakfı. İstanbul.
  • Koçak, F. (2017). Leısure Constraınts And Facılıtators: Perspectıves From Turkey, European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(10): 32-47.
  • Meşe, İ. (2014). Engelliliği Açıklayan Sosyal Model Nedir?, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14:79-92.
  • Nazlı, A. (2012). “Öteki Beden”: Bir Ötekilik Biçimi Olarak Engelli Beden Ve Engellilik, Sosyoloji Dergisi, 27:17-32.
  • Say, C. (2013). İşitme Engellilerde Spor Eğitimi Ve Serbest Zaman Aktivite Doyumu (İstanbul İli Örneği), Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı (Yüksek lisans tezi)
  • Şentürk, Ü. (2018). Yaşlılık Sosyolojisi: Yaşlılığın Toplumsal Yörüngeleri. Bursa: Dora Yayınları.
  • Tonak, H.A., Kitiş, A. (2014). Çalışan Üst Ekstremite Problemli Özürlülerin Aktivite Düzeyi, Serbest Zaman ve Toplumsal Katılım Düzeylerinin İncelenmesi, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 2(3): 113-119
  • Varış, Y.A., Hekim, M.M. (2017). Özel Gereksinimli Bireyler ve Müzik Eğitimi, Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3): 29-42.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Boş Zaman Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Coşkun 0000-0003-1316-6993

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2023
Kabul Tarihi 18 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Coşkun, Ş. (2023). Engelli Bireylerin Sosyalleşmesinde Serbest Zaman Aktivitelerinin Rolü. Muhakeme Journal, 6(2), 68-76. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1394227

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295