Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergen Bireylerin Fiziksel Aktifliğe Bakışları İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki: Sultangazi Örneği

Yıl 2024, , 83 - 91, 30.06.2024
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1490125

Öz

Bu çalışmada İstanbul ili Sultangazi ilçesinde eğitim gören ergenlerin fiziksel aktif olmaya ilişkin düşünceleri ile yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi değerlendirilme amaçlanmaktadır. Ayrıca çalışmada öğrencilerin cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarıları ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiye de bakılmıştır. Yaşam doyumu her kuşakta önemli bir konudur. Ancak gençlik öncesi geçiş döneminde ayrıca önem arz etmektedir. Ergenlik çağı hem çocukluktan hem de yetişkinlikten ayrılabilen, belirli zorluklar ve fırsatlar sunan ayrı bir gelişim aşamasıdır. Ergenlik bir sağlık ve refah dönemi olabilse de kendini keşfetme ve bağımsızlığın ortaya çıkmasıyla ilgili özel hassasiyetlerin başlamasıyla bu dönemde zihinsel sağlık bozuklukları ve riskli davranışlarla ilişkili yüksek oranlarda hastalık ve ölüm oranlarının arttığı bilinmektedir. Son yıllarda ergenlerin problemleri önemli bir çalışma alanı haline gelmiştir. Bu çalışmada ergenlerin psikolojik iyi oluşları üzerinde etkili olan bazı faktörler çalışılmıştır. Bu çerçevede belirlenen okullardan 473 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri, demografik özellikler, öğrencilerin fiziksel aktifliğe ilişkin görüşlerini soran üç soru ve yaşam doyumu ölçeğinden oluşan anket kullanılarak tarama yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırmada katılımcıların yaşam doyumları ortanın biraz altında tespit edilmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktiviteye ilişkin görüşleri ile yaşam doyumları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğrencilerin cinsiyet, akademik başarı ve sınıf düzeyleri ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Akademik başarı ve yaşam memnuniyeti arasında pozitif ve anlamlı bir korelasyon saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre katılımcıların ders başarıları arttıkça yaşam doyumları da arttığı tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul raporu alınmıştır.

Kaynakça

  • Antaramian, S. P., Huebner, E. S., & Valois, R. F. (2008). Adolescent life satisfaction. Applied Psychology: An International Review, 57(Suppl 1), 112–126.
  • Ávila-García, M.; Baena-Ogalla, N.; Huertas-Delgado, F.J.; Tercedor, P.; Villa-González, E. The relationship between physical activity levels, cardiorespiratory fitness and academic achievement school-age children from southern Spain. Sustainability 2020, 12, 3459.
  • Azpiazu Izaguirre, L., Fernández, A. R., & Palacios, E. G. (2021). Adolescent Life Satisfaction Explained by Social Support, Emotion Regulation, and Resilience. Frontiers in psychology, 12, 694183. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.694183.
  • Başer-Seker, G. (2009). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ve yasam doyumlarının incelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Blascovich, J., & Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem. In: Robinson, J., Shaver, P., Wrightsman, L.(Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes (pp. 115–160). San Diego, CA: Academic Press.
  • Bostan M. (2021). Ergenlerde Yaşam Doyumu Akademik Öz Yeterlilik Ve Ebeveyn Kabul Reddi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüksek Lisans tezi.
  • Chmelík, F., Frömel, K., Groffik, D., & Mitáš, J. (2023). Physical activity and life satisfaction among adolescents before and during the COVID-19 pandemic. Acta psychologica, 241, 104081. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104081].
  • Çam, Z., ve Artar, M. (2014). Ergenlikte yaşam doyumu: okul türleri bağlamında bir inceleme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 23-46.
  • Çelebi, G. Y., ve Çelebi, B. (2018). Lise öğrencilerinin yaşam doyumu düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erciyes Journal of Education, 2(2), 1-15.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • Ercan, H. (2019). Ergenlerde yaşam doyumunun demografik değişkenler, ebeveyn tutumları ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 501-516.
  • Feng, B., Xu, K., & Zhou, P. (2022). Association between vigorous physical activity and life satisfaction in adolescents. Frontiers in public health, 10, 944620. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.944620.
  • Geven, C. (2022). Investigation of the relationship between university students' recreation awareness and higher education life satisfaction levels. Master's thesis. Bartın University, Graduate Education Institute, Department of Physical Education and Sports, Bartın.
  • Goldbeck, L., Schmitz, T. G., Besier, T., Herschbach, P., & Henrich, G. (2007). Life satisfaction decreases during adolescence. Quality of Life Research, 16, 969-979.
  • Moksnes, U. K., & Espnes, G. A. (2013). Self-esteem and life satisfaction in adolescents gender and age as potential moderators. Quality of Life Research, 22, 2921-2928.
  • Okuyama, J., Seto, S., Fukuda, Y., Funakoshi, S., Amae, S., Onobe, J., & Imamura, F. (2021). Mental health and physical activity among children and adolescents during the COVID-19 pandemic. The Tohoku journal of experimental medicine, 253(3), 203-215.
  • Taştan, H. Ş., & Alkan, A. D. (2023). Investigation of the Relation Between Sports Awareness and Life Satisfactions of Young Generations. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 5(2), 311-327.
  • World Health Organization. (2018). Adolescent mental health in the European Region: Factsheet for World Mental Health Day 2018. Retrieved July 31, 2020.
  • Vanhelst, J., Béghin, L., Duhamel, A., De Henauw, S., Ruiz, J. R., Kafatos, A., Manios, Y., Widhalm, K., Mauro, B., Sjöström, M., & Gottrand, F. (2018). Physical activity awareness of European adolescents: The HELENA study. Journal of sports sciences, 36(5), 558–564. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1323116.

The Relationship Between Adolescents' Views On Physical Activity And Their Life Satisfaction: Sultangazi Example

Yıl 2024, , 83 - 91, 30.06.2024
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1490125

Öz

This study aims to evaluate the relationship between the thoughts about being physically active and life satisfaction of adolescents studying in the Sultangazi district of Istanbul. In addition, the study also examined the relationship between students' gender, grade level, academic achievement and life satisfaction. Life satisfaction is an important issue in every generation. However, it is also important during the transition period before youth. Adolescence is a distinct developmental stage that can be distinguished from both childhood and adulthood and presents specific challenges and opportunities. In recent years, adolescents' problems have become an important field of study. In this study, some factors affecting the psychological well-being of adolescents were studied. Within this framework, 473 students from the selected schools were included in the study. Research data was obtained by scanning method using a survey consisting of demographic characteristics, three questions asking students' opinions about physical activity, and a life satisfaction scale.

Kaynakça

  • Antaramian, S. P., Huebner, E. S., & Valois, R. F. (2008). Adolescent life satisfaction. Applied Psychology: An International Review, 57(Suppl 1), 112–126.
  • Ávila-García, M.; Baena-Ogalla, N.; Huertas-Delgado, F.J.; Tercedor, P.; Villa-González, E. The relationship between physical activity levels, cardiorespiratory fitness and academic achievement school-age children from southern Spain. Sustainability 2020, 12, 3459.
  • Azpiazu Izaguirre, L., Fernández, A. R., & Palacios, E. G. (2021). Adolescent Life Satisfaction Explained by Social Support, Emotion Regulation, and Resilience. Frontiers in psychology, 12, 694183. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.694183.
  • Başer-Seker, G. (2009). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ve yasam doyumlarının incelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Blascovich, J., & Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem. In: Robinson, J., Shaver, P., Wrightsman, L.(Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes (pp. 115–160). San Diego, CA: Academic Press.
  • Bostan M. (2021). Ergenlerde Yaşam Doyumu Akademik Öz Yeterlilik Ve Ebeveyn Kabul Reddi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüksek Lisans tezi.
  • Chmelík, F., Frömel, K., Groffik, D., & Mitáš, J. (2023). Physical activity and life satisfaction among adolescents before and during the COVID-19 pandemic. Acta psychologica, 241, 104081. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104081].
  • Çam, Z., ve Artar, M. (2014). Ergenlikte yaşam doyumu: okul türleri bağlamında bir inceleme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 23-46.
  • Çelebi, G. Y., ve Çelebi, B. (2018). Lise öğrencilerinin yaşam doyumu düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erciyes Journal of Education, 2(2), 1-15.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • Ercan, H. (2019). Ergenlerde yaşam doyumunun demografik değişkenler, ebeveyn tutumları ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 501-516.
  • Feng, B., Xu, K., & Zhou, P. (2022). Association between vigorous physical activity and life satisfaction in adolescents. Frontiers in public health, 10, 944620. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.944620.
  • Geven, C. (2022). Investigation of the relationship between university students' recreation awareness and higher education life satisfaction levels. Master's thesis. Bartın University, Graduate Education Institute, Department of Physical Education and Sports, Bartın.
  • Goldbeck, L., Schmitz, T. G., Besier, T., Herschbach, P., & Henrich, G. (2007). Life satisfaction decreases during adolescence. Quality of Life Research, 16, 969-979.
  • Moksnes, U. K., & Espnes, G. A. (2013). Self-esteem and life satisfaction in adolescents gender and age as potential moderators. Quality of Life Research, 22, 2921-2928.
  • Okuyama, J., Seto, S., Fukuda, Y., Funakoshi, S., Amae, S., Onobe, J., & Imamura, F. (2021). Mental health and physical activity among children and adolescents during the COVID-19 pandemic. The Tohoku journal of experimental medicine, 253(3), 203-215.
  • Taştan, H. Ş., & Alkan, A. D. (2023). Investigation of the Relation Between Sports Awareness and Life Satisfactions of Young Generations. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 5(2), 311-327.
  • World Health Organization. (2018). Adolescent mental health in the European Region: Factsheet for World Mental Health Day 2018. Retrieved July 31, 2020.
  • Vanhelst, J., Béghin, L., Duhamel, A., De Henauw, S., Ruiz, J. R., Kafatos, A., Manios, Y., Widhalm, K., Mauro, B., Sjöström, M., & Gottrand, F. (2018). Physical activity awareness of European adolescents: The HELENA study. Journal of sports sciences, 36(5), 558–564. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1323116.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamza Kurtkapan 0000-0001-9815-7337

Gamze Ertürk Uzunoğlu 0000-0002-5038-9005

Mehmet Dağ 0009-0002-0503-1845

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kurtkapan, H., Ertürk Uzunoğlu, G., & Dağ, M. (2024). Ergen Bireylerin Fiziksel Aktifliğe Bakışları İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki: Sultangazi Örneği. Muhakeme Journal, 7(1), 83-91. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1490125

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295