Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation Of Syrian Children’s Education and Integration Problem: Case Study in Kızıltepe

Yıl 2020, , 37 - 60, 28.06.2020
https://doi.org/10.33817/muhakeme.734383

Öz

Migration process is a process that affects children more than adults. Almost half of the refugees who have migrated from Syria are children and the majority of these children are of school age. Since there is an important community in this immigrant community that should be educated , we encounter the educational problem of these children. In this scope the study is aimed at analysing the educational experience and problems faced by the immigrant children who immigrated to Turkey and settled in Kızıltepe district of Mardin province in 2011 following the Syrian civil war, and determining the problematic areas and proposing solutions to their educational issues. Within the scope of this qualitative research, a total of 45 individuals consisting of 20 Syrian secondary school students, 6 parents, 5 teachers, 3 Syrian volunteer trainers (coordinators), 5 educational institution managers, 2 provincial-district national education managers (branch managers) and 4 non-governmental organization managers (2 from the union, 2 from the association) were thoroughly interviewed. When we examine the educational status of the Syrian children who continue their education in Kızıltepe, where we conducted a field study, it is seen that the main problem they face in the school is the language and communication problems. Almost all of the participants stated that children had difficulty in language and communication. In addition to this basic problem, Syrian children have problems in their education, such as difficulty in understanding the lessons, failure in lessons, exclusion and prejudice, and inability to adapt to school culture. Suggestions such as increasing Turkish language courses, implementing different programs and providing expert support to refugee children during the education process have come to the fore in order to solve the problems experienced during the education process. In addition, increasing the guidance activities, focusing on socialization activities and providing in-service training to all staff in the school are among the other suggestions.

Kaynakça

  • AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) (2016). Suriye raporları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/tr/25296/Suriye-Raporlari. Erişim Tarihi: 26.07.2019.
  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek lisans tezi.
  • Akan, Y. ve Arslan, İ. (2008). Göç ekonomisi: Türkiye üzerine bir uygulama. Ankara: Ekin Yayınevi, 21-25.
  • Amman. M. T. ve Altındiş, E. (2019). İstanbul’ da Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Türk Vatandaşlığına İlişkin Görüşleri. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (5). 9, 1-20.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin uyumu ve gelecek beklentileri. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek lisans tezi.
  • Boston, H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskan Sorunu, Göç araştırmaları Dergisi. 4(2), 33-88.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar ötesi umutlar. Ankara: Sabev Yayınları, 5-6
  • Castles, S. ve Miller, M. (2008). Göçler çağı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 39.
  • Dinçer, Ö. (2012). Oyunun kuralı değişmemeli. Dünya bülteni. http://www.dunyabulteni.net/servisler/haberYazdir/221066/haber. Erişim Tarihi: 20.06.2019.
  • Ekici, S. ve Tuncel G. (2015). Göç ve İnsan, Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir. (Çev. Nilgün Çelebi). Ankara: Anı yayıncılık.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2019). Göç istatistikleri. https://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim Tarihi: 10.10.2019.
  • Güllüpınar, F. (2019). “Göç ve Türkiye’de göçün sosyolojiz analizi,” Göç ve Sağlık (Ed. Y. Pekşen), Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları, 18-28.
  • International Organization for Migration-IOM (2018). World migration report, Geneva: The UN Migration Agency Press.
  • Kultas, E. (2017). Türkiye’de Bulunan Eğitim Çağındaki Suriyeli Mültecilerin Eğitim Sorunu: Van ili Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kutlu, Z. (2015), “Bekleme Odasından Oturma Odasına: Suriyeli Mültecilere Yönelik Çalışmalar Yürüten Sivil Toplum Kuruluşlarına Dair Kısa Bir Değerlendirme”, Anadolu Kültür & Açık Toplum Vakfı, Ocak-Nisan.
  • Orhan, O. ve S. Şenyücel (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri, İstanbul: ORSAM & TESEV Raporu, No 195. https://www.tesev.org.tr/wp-content/uploads/rapor_Suriyeli_Siginmacilarin_Turkiyeye_Etkileri.pdf.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. The Journal of Academic Social Science, Yıl.4, Sayı.37, 76-110.
  • Palabıyık, A. ve Koç, Y. (2011). “Zorunlu Göç ve Fakirliğin Diğer Adı: Mülteciliğin Dünyada ve Türkiye’deki Gelişimi (2004-2007)” International Conference on Eurasian Economies, SESSION 5B: Büyüme ve Gelişme I, 325-334.
  • Seydi, Ali R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31, 267-305. Sirkeci, İ. (2017). “Bir Güvensizlik Ülkesi Olarak Türkiye’nin Mültecileri: Suriyeliler ve Türk Mülteciler”, Göç Dergisi, 4 (1), 21-40.
  • Taşcı, F. (2009). Bir Sosyal Politika Sorunu Olarak Göç. Kamu-İş. 10(4), 177-204. UNHCR (The UN Refugee Agency) (2015). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler: Sık Sorulan Sorular. http://www.unhcr.org/. Erişim Tarihi: 23.12.2018.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Güllüpınar, F. (2019). “Cihanbeyli ve Kulu’dan Avrupa’ya göçlerin sosyolojik ve tarihsel analizi: Kuşaklar üzerinden bir değerlendirme”, (Ed. Alaattin Aköz vd.) Geçmişten günümüze göç: Konya kitabı. Konya: Konya Ticaret Odası Yayınları, 63-89.

Suriyeli Çocukların Eğitim ve Uyum Sorunlarının Değerlendirilmesi: Kızıltepe Örneği

Yıl 2020, , 37 - 60, 28.06.2020
https://doi.org/10.33817/muhakeme.734383

Öz

Göç süreci yetişkinlere kıyasla çocukları çok daha fazla etkileyen bir süreçtir. Suriye’den göç eden mültecilerin yarısına yakını çocuk ve bu çocukların da büyük çoğunluğu okul çağındadır. Göç eden bu kitlenin içerisinde eğitim görmesi gereken önemli bir kitlenin olması sebebiyle karşımıza bu çocukların eğitim sorunu çıkmaktadır. Bu kapsamda bu çalışma da 2011 yılında Suriye’de yaşanan iç savaş sonrasında Türkiye’ye göç edip Mardin ilinin Kızıltepe ilçesine yerleşen eğitim çağındaki göçmen çocuklarının eğitim sürecindeki deneyimlerini ve eğitim sorunlarını analiz edip, sorun alanlarını tespit ederek yaşadıkları sorunlara çözüm önerileri sunmayı hedeflemiştir. Nitel yöntemle yapılan bu araştırma kapsamında, 20 Suriyeli Ortaöğretim öğrencisi, 6 veli, 5 öğretmen, 3 Suriyeli gönüllü eğitici (Koordinatör), 5 eğitim kurumu yöneticisi, 2 il-ilçe milli eğitim yöneticisi (Şube Müdürü) ve 4 (2 Sendika, 2 dernek) sivil toplum örgütü yöneticisi olmak üzere 45 kişi ile derinlemesine görüşme yapılmıştır. Saha çalışmasını gerçekleştirdiğimiz Kızıltepe’de eğitimine devam eden Suriyeli çocukların eğitim durumlarını incelediğimizde okulda yaşadıkları temel sıkıntının dil ve buna bağlı olarak iletişim sorunu olduğu görülmektedir. Katılımcıların neredeyse tamamı çocukların dil ve buna bağlı olarak iletişim sıkıntısı yaşadığını ifade etmiştir. Bu temel sorunun yanında Suriyeli çocuklar eğitimleri sürecinde, dersleri anlamada güçlük, buna bağlı olarak derslerde başarısızlık, dışlanma ve önyargılara maruz kalma, okul kültürüne uyum sağlayamama gibi pek çok konuda sıkıntı yaşamaktadırlar. Eğitim sürecinde yaşanan sorunların çözümüne yönelik olarak, Türkçe dil kurslarının artırılması, farklı programların uygulanması ve eğitimleri sürecinde mülteci çocuklara uzman desteğinin verilmesi gibi öneriler ön plana çıkmıştır. Ayrıca rehberlik çalışmalarını artırılması, sosyalleşme çalışmalarına ağırlık verilmesi ve okuldaki tüm personele hizmet içi eğitimin verilmesi diğer öneriler arasındadır.

Kaynakça

  • AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) (2016). Suriye raporları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/tr/25296/Suriye-Raporlari. Erişim Tarihi: 26.07.2019.
  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek lisans tezi.
  • Akan, Y. ve Arslan, İ. (2008). Göç ekonomisi: Türkiye üzerine bir uygulama. Ankara: Ekin Yayınevi, 21-25.
  • Amman. M. T. ve Altındiş, E. (2019). İstanbul’ da Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Türk Vatandaşlığına İlişkin Görüşleri. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (5). 9, 1-20.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin uyumu ve gelecek beklentileri. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek lisans tezi.
  • Boston, H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskan Sorunu, Göç araştırmaları Dergisi. 4(2), 33-88.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar ötesi umutlar. Ankara: Sabev Yayınları, 5-6
  • Castles, S. ve Miller, M. (2008). Göçler çağı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 39.
  • Dinçer, Ö. (2012). Oyunun kuralı değişmemeli. Dünya bülteni. http://www.dunyabulteni.net/servisler/haberYazdir/221066/haber. Erişim Tarihi: 20.06.2019.
  • Ekici, S. ve Tuncel G. (2015). Göç ve İnsan, Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir. (Çev. Nilgün Çelebi). Ankara: Anı yayıncılık.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2019). Göç istatistikleri. https://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim Tarihi: 10.10.2019.
  • Güllüpınar, F. (2019). “Göç ve Türkiye’de göçün sosyolojiz analizi,” Göç ve Sağlık (Ed. Y. Pekşen), Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları, 18-28.
  • International Organization for Migration-IOM (2018). World migration report, Geneva: The UN Migration Agency Press.
  • Kultas, E. (2017). Türkiye’de Bulunan Eğitim Çağındaki Suriyeli Mültecilerin Eğitim Sorunu: Van ili Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kutlu, Z. (2015), “Bekleme Odasından Oturma Odasına: Suriyeli Mültecilere Yönelik Çalışmalar Yürüten Sivil Toplum Kuruluşlarına Dair Kısa Bir Değerlendirme”, Anadolu Kültür & Açık Toplum Vakfı, Ocak-Nisan.
  • Orhan, O. ve S. Şenyücel (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri, İstanbul: ORSAM & TESEV Raporu, No 195. https://www.tesev.org.tr/wp-content/uploads/rapor_Suriyeli_Siginmacilarin_Turkiyeye_Etkileri.pdf.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. The Journal of Academic Social Science, Yıl.4, Sayı.37, 76-110.
  • Palabıyık, A. ve Koç, Y. (2011). “Zorunlu Göç ve Fakirliğin Diğer Adı: Mülteciliğin Dünyada ve Türkiye’deki Gelişimi (2004-2007)” International Conference on Eurasian Economies, SESSION 5B: Büyüme ve Gelişme I, 325-334.
  • Seydi, Ali R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31, 267-305. Sirkeci, İ. (2017). “Bir Güvensizlik Ülkesi Olarak Türkiye’nin Mültecileri: Suriyeliler ve Türk Mülteciler”, Göç Dergisi, 4 (1), 21-40.
  • Taşcı, F. (2009). Bir Sosyal Politika Sorunu Olarak Göç. Kamu-İş. 10(4), 177-204. UNHCR (The UN Refugee Agency) (2015). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler: Sık Sorulan Sorular. http://www.unhcr.org/. Erişim Tarihi: 23.12.2018.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Güllüpınar, F. (2019). “Cihanbeyli ve Kulu’dan Avrupa’ya göçlerin sosyolojik ve tarihsel analizi: Kuşaklar üzerinden bir değerlendirme”, (Ed. Alaattin Aköz vd.) Geçmişten günümüze göç: Konya kitabı. Konya: Konya Ticaret Odası Yayınları, 63-89.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdurrahman Abay Bu kişi benim

Fuat Güllüpınar

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 17 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Abay, A., & Güllüpınar, F. (2020). Suriyeli Çocukların Eğitim ve Uyum Sorunlarının Değerlendirilmesi: Kızıltepe Örneği. Muhakeme Dergisi, 3(1), 37-60. https://doi.org/10.33817/muhakeme.734383

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295