Araştırma, ortaöğretimde hafızlık eğitimi alan öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumlarını ve tekno-dindarlığa yönelik görüşlerini belirlemek; bu tutumların program türü, cinsiyet, sınıf düzeyi ve yerleşim yerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Veri toplama sürecinde ortaöğretim öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla genel tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında hafızlık proje okullarında öğrenim gören toplam 271 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Yurdugül ve Aşkar tarafından hazırlanan “Öğrencilerin Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği (ÖTYT)” ve Torun tarafından hazırlanan “Tekno-Dindarlık Ölçeği (TDÖ)” kullanılmıştır. Araştırma verileri dijital ortamda toplanmış ve bilgisayar ortamında çözümlenerek yorumlanmıştır. Verilerin analizinde dağılımın normalliğini test etmek maksadıyla Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmıştır. Yapılan normallik testine bakıldığında verilerin bütün analizler açısından normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Dağılımın normal olması sebebiyle örneklemin karşılaştırılmasında bağımsız gruplara t testi, ikiden fazla olan örneklemin karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi tercih edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak örgün eğitimle birlikte hafızlık projesinde öğrenim gören öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumları ile sınıf düzeyi ve cinsiyet arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<.0.05). Ancak sınıf düzeyi ve cinsiyet bağımsız değişkenleri bağlamında tekno-dindarlığa dair anlamlı bir fark tespit edilememiştir. (p<0.05). Diğer yandan gerek teknolojiye yönelik tutum gerek tekno-dindarlık bağlamında yerleşim yeri ve program türü açısından da anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p<0.05).
Çalışmanın yapılmasında Sakarya Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Kurulu tarafından 08/12/2022 tarih ve 197555 sayılı kararı ile etik açıdan bir sakınca olmadığı belirtilmiştir. Etik kurulu onayı ek dosyalara eklenmiştir.
The research aims to determine attitudes towards technology and images of techno-religiosity in the field of memorization education in secondary education; It was conducted to determine whether these attitudes differ according to program type, gender, grade level and location. In the data collection process, a general screening (survey) model was used to use secondary school students' attitudes towards technology. The study was conducted with a total of 271 students studying in memorization project schools in the 2022-2023 academic year. "Students' Attitude Scale (ÖTYT)" prepared by Yurdugül and Aşkar and "Techno-Religiosity Scale (TDS)" prepared by Torun were used as data collection tools. Research data were collected digitally and analyzed and interpreted in computer environment. In the analysis of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was started to test the normality of the current situation. It was observed that the data of the normality test showed a normal distribution in terms of all analyses. In order to ensure that the distribution was normal, t-test was used for independent groups, and one-way analysis of variance was preferred to ensure that the distribution was more than two. As a result of the research, a significant difference was detected between the attitudes towards technology of those who were interested in the memorization project along with formal education and their grade levels and gender (p <.0.05). However, no significant difference could be detected in the behavior of variables independent of grade level and gender regarding techno-religiosity. (p<0.05). On the other hand, no significant difference could be detected in terms of technological attitude, techno-religiosity, location and program (p <0.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Sosyolojisi, Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |