Which is expected to be one of most important business in future, logistics’ basic activities is transportation that also includes cargo sector. Firms, serving at this sector are in a competitive environment. For maximizing profit firms are working on creating brand loyalty by means of recent year’s recognized value customer satisfaction. To achieve this and sustain their competitiveness firms need to determine service quality level they offer. Although there are several researches on creating brand loyalty of service quality in general, there are no researches about creating brand loyalty of service quality in logistics activities. This situation required this study.The aim of this research is to explore the effects of service quality in logistics activities on brand loyalty. According to this aim, firstly brand and service quality concepts are reviewed. Then according to the results of the research, it is examined how service quality perceived by customers which offered and how service quality affects brand loyalty.The study participants are customers of PTT Kargo in Tuzla/Istanbul and the data collection method used is questionnaire. (After questionnaires recovered SPSS program used for frequence analysis, reliability & validity analysis, t-tests, anova, regression and logistics regression analysis respectively). It is assessed that the results and findings of the research will be helpful for cargo firms about creating brand loyalty
Logistics Transportation The Concept of Service Brand Loyalty
Geleceğin en önemli iş alanlarından biri olan lojistiğin en temel faaliyetlerinden
birisi kargo sektörünü de kapsayan taşımacılıktır. Bu sektörde hizmet sunan
şirketler rekabetçi bir yarış içerisindedir. Böyle bir ortamda kârlarını maksimize etmeyi
amaçlayan şirketler, günümüzde değeri daha belirgin şekilde anlaşılan müşteri
memnuniyetini sağlayıp marka sadakati yaratmaya çalışmaktadır. Bunu sağlamak ve
rekabet edebilirliklerini sürdürmek için şirketler, sundukları hizmet kalitesi seviyelerini
tespit etmek istemektedir.
Hizmet kalitesinin marka sadakati yaratmasına dair genel kapsamlı birçok
çalışma olmasına rağmen yapılan literatür taramasında spesifik olarak lojistik faaliyetlerde
sunulan hizmet kalitesinin marka sadakati yaratmasına yönelik bir çalışma
bulunmaması nedeniyle bu araştırma yapılmıştır.
Bu araştırmanın amacı lojistik faaliyetlerde sunulan hizmet kalitesinin marka
sadakatine olan etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak çalışmada öncelikle
marka ve hizmet kalitesi kavramları incelenmiş, ardından da araştırma sonuçlarına
göre hizmet kalitesinin müşteriler tarafından nasıl algılandığı ve marka
sadakatini nasıl etkilediği değerlendirilmiştir.
Araştırmanın örneklem kitlesi İstanbul Tuzla ilçesi PTT Kargo’yu kullanan
müşteriler arasından seçilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmış, anket
verileri SPSS paket programı kullanılarak faktör analizi, güvenilirlik analizi, t-testi,
anova, regresyon ve lojistik regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulgu ve sonuçlarının
kargo şirketlerine marka sadakati yaratma açısından faydalı olacağı de-
ğerlendirilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 36 Sayı: 1 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.