Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özlem Şimşek’in Neriman Hanım Serisinin Michel Foucault’nun “Benlik Teknolojileri” Kavramı Etrafında Analizi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 18, 27.06.2023

Öz

Bu makale, fotoğraf ve video sanatçısı Özlem Şimşek’in “Neriman Hanım/Sanatçının Performatif Bir Kurgu Olarak Portresi” çalışmasının Michel Foucault'nun “benlik teknolojileri” kavramı etrafında değerlendirilmesine odaklanır. Şimşek, Neriman Hanım serisinde ürettiği performatif çalışmalarla, Erken Cumhuriyet Dönemi yazınının önemli eserlerinden Peyami Safa’nın 1931 tarihinde yayımlanan Fatih-Harbiye romanının ana kadın karakteri Neriman Hanım’ı oyuncu ve avangart bir kadın sanatçı olarak yeniden kurgular. Dönemin edebiyatçılarının üstlendiği sorumluluk bilinci ile halkı eğitmek için yazılmış bu roman, Batılılaşma sürecindeki bir ülkenin kimliğini kaybetme endişesini bir kadının seçimi üzerinden işler. Şimşek ise Neriman Hanım’ı, mektupları ve albümü ile deneysel film ve fotoğraf çalışmalarından oluşan kurgusal bir arşiv üreterek dönemin kültürel ve politik ortamında kendi öznelliğini kurmaya çalışan sanatçı bir kadın karakter olarak yeniden tasarlar. Bu metinde Michel Foucault’nun, bireyin etik bir özne olarak kendini inşa edebilmesi için işaret ettiği “benlik teknolojileri” ve “sanat eseri olarak yaşam” kavramları etrafında Şimşek’in Neriman Hanım serisi incelenmiştir.

Destekleyen Kurum

Derstekleyen bir kurum yoktur.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2013). Kimlikli bedenler; sanat, kimlik, cinsiyet. Sel Yayıncılık.
  • Foucault, M., & Gutman, H. & P. H. Hutton (2001). Kendini bilmek, (G. Ç. Güven, Çev.). Om Yayınevi.
  • Foucault, M. (2014). Bir özgürlük pratiği olarak kendilik kaygısı etiği. Özne ve iktidar (I. Ergüden-O. Akınhay, Çev.), ss. 221-247. Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2014). Etiğin Soybilimi Üzerine: Sürmekte Olan Çalışmaya İlişkin Bir Değerlendirme. Özne ve İktidar (I. Ergüden-O. Akınhay, Çev.), ss. 193-220. Ayrıntı Yayınları.
  • Gürbilek, N. (2014). Kör ayna kayıp şark-edebiyat ve endişe. Metis Yayınları.
  • Latimer, T.T. (2016). Equivocal gender: Dada/surrealism and sexual politics between the wars, D. Hopkins (Ed.), A companion to Dada and surrealism (pp. 352-365). Wiley-Blackwell.
  • Moran, B. (2016). Türk romanına eleştirel bir bakış. İletişim Yayınları.
  • Safa, P. (2021). Fatih-Harbiye. Ötüken Neşriyat.
  • Sancar, S. (2013). Türk modernleşmesinin cinsiyeti: Erkekler devlet, kadınlar aile kurar. İletişim Yayınları.
  • Şimşek, Ö. (2022). Neriman Hanım/Sanatçının bir kurgu olarak portresi sergi kataloğu. Vision Art Platform Yayını.
  • Şimşek, Ö. (2023, Ekim 21-22). Bir heterotopya örneği olarak kurgusal bir avangart sanatçının arşivi. Bir İletişim Aracı Olarak Mekân Kongresi [Tam Metin]. https://www.topkapi.edu.tr/resources/files/kutuphane/kongrekitap01022023.pdf
  • Times of Türkiye. (2022, Haziran 22). Bize Sanattan Bahset- Özlem Şimşek, https://www.youtube.com/watch?v=e6s1aoOVOaE
  • TRT 2 (2020, Mart 6). İzler Suretler 2. Bölüm, https://www.trt2.com.tr/sanat/izler-ve-suretler/ozlem-simsek-or-izler-suretler-or-2-bolum-1315151
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fotoğraf
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Şimşek 0000-0002-3656-8680

Erken Görünüm Tarihi 26 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, Ö. (2023). Özlem Şimşek’in Neriman Hanım Serisinin Michel Foucault’nun “Benlik Teknolojileri” Kavramı Etrafında Analizi. Marmara Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 1-18.