Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 16 - 28, 30.06.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı; boks milli takımlarında çeşitli dönemlerde yer almış sporcuların özgüven

düzeylerinin araştırılmasıdır. Bu çalışmada sporculara uygulanacak olan Özgüven Ölçeği ve başarı

algısı envanteri sayesinde, Boks Milli Takımlarında çeşitli dönemlerde yer almış elit boksörlerin,

spor yaşamlarındaki başarılarında psikolojik becerilerden özgüvenin performanlarına yaptığı katkıyı

ölçmektir. Bu araştırmada farklı demografik özelliklere sahip milli boksörlerin özgüven düzeyleri

ölçülmüş ve başarı algıları ile karşılaştırılmıştır.

Araştırmamızda boks milli takımında yer almış elit sporcuların özgüven düzeyleri ve başarı algıları

belirlenerek karşılaştırmalar yapılmıştır. Sportif Özgüven Ölçeği’nden elde edilen puanlar ile Başarı

Algısı Envanterinden elde edilen puanlar arasındaki ilişki Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi

ile test edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0 istatistik paket programı kullanılmıştır.

Verilerin analizinde yaş, eğitim düzeyi ve gelir düzeyi değişkenleri için non-parametrik testlerden

Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır.

Araştırma sonucunda boksörlerin yaş, gelir düzeyi ve eğitim düzeyine göre özgüven düzeylerinde

anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Fakat Başarı Algısı Envanterinin Görev Yönelimi Alt

Boyutunda elit sporcuların eğitim düzeyleri sıra ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı

bulunmuştur. Analizlerin sonucunda eğitim düzeyi üniversite olan elit sporcuların, ilkokul ve liseden

mezun elit sporculara göre daha olumlu tutuma sahip oldukları söylenebilir. Yine araştırmada elit

sporcuların Başarı Algısı Envanterinin Ego Yönelimi Alt Boyutunda elit sporcuların gelir düzeyleri

sıra ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Analizlerin sonucunda gelir

düzeyi 1501-3000 TL arasında olan elit sporcuların, gelir düzeyi 0-1500 TL ve 3001-4500 TL olan elit

sporculara göre daha olumlu tutuma sahip oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). İnsan Yaşamında Özgüven Kavramı. Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları.
  • Akın, A. (2007, 7 2). Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 167-176.
  • Aksu, A. (2016, 13 2). Farklı Klasmanlardaki Futbol Hakemlerinin Karar Verme Stilleri ve Özgüven Düzeylerinin İncelenmesi. s. 107-118.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Başarı Motivasyonu ile Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Atkinson, & Birtch. (1975). Motivation and Personality. Atkinson and Raynor.
  • Bandura, A. (1997). The Exercise of Control. New York: Freeman and Company.
  • Başoğlu, S. (2007). Sınav Kaygısı ile Özgüven Arasındaki Erinlik Döneminde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Buscaglia, L. (1987). Kişilik. (N. Ebcioğlu, Çev.) Ankara: İnkılap Kitabevi.
  • Eysenck , H., & Wilson, G. (1996). Kişiliğinizi Tanıyın (2 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Fişek, K. (1998). Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Dünya’da ve Türkiye’de Spor Yönetimi (2 b.). Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Gün, E. (2006). Spor Yapanlarda ve Spor Yapmayan Ergenlerde Benlik Saygısı. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı.
  • Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimişne Etkisi (Aksaray İli Örneği). Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvel, H., Kayatekin , M., Acarbay, & Özgönül, H. (1996, 2 3). Genç Erkek Sporcularda Vücut Yağ Oranı ile Fiziksel Kapasite Arasındaki İlişki. Performas Dergisi, 118.
  • Hambley , K. (1997). Özgüven. (B. Bıçakçı , Çev.) İstanbul: Rota Yayınları.
  • Humpreys , T. (2002). Çocuk Eğitiminin Anahtarı: Özgüven (4 b.). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Kocaarslan, B. (2009). Genel Müzik Eğitimi Alan İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutum, Müzikal Özgüven ve Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koruç, P. (1999). Türk Sporcularına İlişkin Performans Profili ve Yapı Geçerliliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi .
  • Kurtuldu, P. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Özgüven Düzeyleri ile Liderlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi .
  • Kuter , T., & Öztürk , F. (1997). Antrenör ve Sporcu El Kitabı. Bursa: Bursa Gazetecilik ve Yayıncılık A. Matbaası.
  • Lindenfield , G. (1997). Assert Yourself (2 b.).
  • Martens, R. (1976). Competition in Need of a Theory in D.M Landers (Ed). Social Problems in Athletics. University of Illionis Press.
  • Mickay, M., & Fanning , P. (2005). Özgüven. (F. Altay , Çev.) Ankara: Arkadaş Yayınları. Murray H, A. (1938). Exploration of Personality.
  • Sayar, K. (2003). Söz Ola Gençlik Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi. İstanbul: Erkam Matbaası.
  • Sevim , Y. (1997). Antreman Bilgisi (2 b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Soner, O. (2004). Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekin, M., Taşğın, Ö., & Baydil, B. (2009, 3 17). Çeşitli Değişkenlere Göre Taekwando Hakemlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, s. 1001-1012.
  • Tiryaki, Ş. (1991, 2 2). Sportif Performans ile Edward Kişisel Tercih Envanterleri Verilerinin İlişkisi . Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , s. 32-37.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramları ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yıldız, D. (2002). Türk Spor Tarihi . İstanbul : Ser Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 16 - 28, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). İnsan Yaşamında Özgüven Kavramı. Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları.
  • Akın, A. (2007, 7 2). Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 167-176.
  • Aksu, A. (2016, 13 2). Farklı Klasmanlardaki Futbol Hakemlerinin Karar Verme Stilleri ve Özgüven Düzeylerinin İncelenmesi. s. 107-118.
  • Aktop, A. (2002). Spora Özgü Başarı Motivasyonu ile Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Atkinson, & Birtch. (1975). Motivation and Personality. Atkinson and Raynor.
  • Bandura, A. (1997). The Exercise of Control. New York: Freeman and Company.
  • Başoğlu, S. (2007). Sınav Kaygısı ile Özgüven Arasındaki Erinlik Döneminde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Buscaglia, L. (1987). Kişilik. (N. Ebcioğlu, Çev.) Ankara: İnkılap Kitabevi.
  • Eysenck , H., & Wilson, G. (1996). Kişiliğinizi Tanıyın (2 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Fişek, K. (1998). Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Dünya’da ve Türkiye’de Spor Yönetimi (2 b.). Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Gün, E. (2006). Spor Yapanlarda ve Spor Yapmayan Ergenlerde Benlik Saygısı. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı.
  • Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimişne Etkisi (Aksaray İli Örneği). Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvel, H., Kayatekin , M., Acarbay, & Özgönül, H. (1996, 2 3). Genç Erkek Sporcularda Vücut Yağ Oranı ile Fiziksel Kapasite Arasındaki İlişki. Performas Dergisi, 118.
  • Hambley , K. (1997). Özgüven. (B. Bıçakçı , Çev.) İstanbul: Rota Yayınları.
  • Humpreys , T. (2002). Çocuk Eğitiminin Anahtarı: Özgüven (4 b.). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Kocaarslan, B. (2009). Genel Müzik Eğitimi Alan İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutum, Müzikal Özgüven ve Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koruç, P. (1999). Türk Sporcularına İlişkin Performans Profili ve Yapı Geçerliliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi .
  • Kurtuldu, P. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Özgüven Düzeyleri ile Liderlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi .
  • Kuter , T., & Öztürk , F. (1997). Antrenör ve Sporcu El Kitabı. Bursa: Bursa Gazetecilik ve Yayıncılık A. Matbaası.
  • Lindenfield , G. (1997). Assert Yourself (2 b.).
  • Martens, R. (1976). Competition in Need of a Theory in D.M Landers (Ed). Social Problems in Athletics. University of Illionis Press.
  • Mickay, M., & Fanning , P. (2005). Özgüven. (F. Altay , Çev.) Ankara: Arkadaş Yayınları. Murray H, A. (1938). Exploration of Personality.
  • Sayar, K. (2003). Söz Ola Gençlik Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi. İstanbul: Erkam Matbaası.
  • Sevim , Y. (1997). Antreman Bilgisi (2 b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Soner, O. (2004). Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekin, M., Taşğın, Ö., & Baydil, B. (2009, 3 17). Çeşitli Değişkenlere Göre Taekwando Hakemlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, s. 1001-1012.
  • Tiryaki, Ş. (1991, 2 2). Sportif Performans ile Edward Kişisel Tercih Envanterleri Verilerinin İlişkisi . Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , s. 32-37.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramları ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yıldız, D. (2002). Türk Spor Tarihi . İstanbul : Ser Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Denizcan Gökkaya Bu kişi benim

Turgay Biçer

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökkaya, D., & Biçer, T. (2017). Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 16-28.
AMA Gökkaya D, Biçer T. Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. Haziran 2017;2(1):16-28.
Chicago Gökkaya, Denizcan, ve Turgay Biçer. “Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2017): 16-28.
EndNote Gökkaya D, Biçer T (01 Haziran 2017) Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2 1 16–28.
IEEE D. Gökkaya ve T. Biçer, “Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği”, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 16–28, 2017.
ISNAD Gökkaya, Denizcan - Biçer, Turgay. “Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2/1 (Haziran 2017), 16-28.
JAMA Gökkaya D, Biçer T. Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2017;2:16–28.
MLA Gökkaya, Denizcan ve Turgay Biçer. “Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2017, ss. 16-28.
Vancouver Gökkaya D, Biçer T. Psikolojik Beceri Kıstası Olarak Özgüvenin, Elit Sporcuların Performansına Katkısı; Boks Milli Takımı Örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2017;2(1):16-28.