BibTex RIS Kaynak Göster

ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR

Yıl 2010, Sayı: 24, 121 - 128, 01.12.2010

Öz

Ana dilinin etkinlik alanları, anlama ve anlatma becerileri üzerine kuruludur. Ana dilinin işlek ve güzel kullanımı; anlama becerileri, okuma ve dinleme, anlatma becerileri, konuşma ve yazma eğitimlerinin etkili olarak gerçekleştirilmesiyle mümkündür. Ana dilinin dört dil becerisi öğretilirken, dil bilgisi kuralları bunlar içerisinde eritilerek verilmelidir. Ana dilinin etkinlik alanlarının işlevselleştirildiği eğitim-öğretim biçiminde, öğrencilerin kelime hazinelerinin arttığı, düşünce ve yorum yeteneklerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Dil öğretimi öğrencilerde dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi becerileri geliştirmeyi amaçlar. Bu sebeple, ana dili dersleri bilgi dersi olmaktan çok, beceri ve alışkanlık kazandırma dersidir. Dil becerilerini geliştirmede çoklu ortam sağlamak, görsel malzemelerden, teknolojiden, diğer araç ve gereçlerden yararlanmak oldukça faydalıdır. Böylece dil öğretimi, bilgi aktarmacılığından kurtarılıp, öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini etkili olarak kullanabilecekleri, işlevsel hâle dönüştürülmüş olacaktır.

Kaynakça

  • ADALI, Oya. (1983). "Anadili Olarak Türkçe Öğretimi Üstüne", Türk Dili, S. 379, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan. (2003). Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan. (2003). Yabancı Dil Öğretimi, Ankara.
  • KARAKOYUNLU, (2002). "Öğretim Dilinde Türkçe", Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Uluslar arası Bilgi Şöleni, Bildiriler, Ankara.
  • KAVCAR, Cahit, Ferhan OĞUZKAN. (1987). Türkçe Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara.
  • KAVCAR, Cahit. (1988). Türkçe Öğretiminde Dramatizasyon Yöntemi, Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • KILIÇ, Abdurahman, Serdal SEVEN. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara.
  • MEB. (1986). Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Klavuzu, Ankara.
  • ÖZ, Feyzi. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • ÖZBAY Murat. (2003). Türkçe Öğretimi Bibliyografyası, Ankara.
  • SABAN, Ahmet. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitimi, Ankara.
  • SEVER, Sedat. (1997). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara.
  • SEVER, Sedat, Ferhan OĞUZKAN, Cahit KAVCAR. (1997). Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • SEVER, Sedat. (2002). "Öğretim Dili Olarak Türkçenin Sorunları ve Öğretme- Öğrenme Sürecindeki Etkili Yaklaşımlar", Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Uluslar arası Bilgi Şöleni, Bildiriler, Ankara.
  • YALÇIN, Alemdar. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri, Yeni Yaklaşımlar, Ankara.
  • YANGIN, Banu. (2001). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme, Öğretmen El Kitabı, Ankara (MEB).
  • YEMENİCİ, Alev. (2002). "Beyin Araştırmaları Işığında Eğitim", Popüler Bilim, Eylül Sayısı.
  • YILDIZ, Cemal. (2003). Ana Dili Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar ve Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • YILMAZ, Hasan. (2001). Bu Kitabı Lütfen Okur musun Öğretmenim, Konya.
  • TEZCAN, Nuran. (1983). “Yüksek Öğretimde Anadili Öğretimi”, Türk Dili, S. 379, Ankara.

New Approaches to the Teaching of Mother Tongue

Yıl 2010, Sayı: 24, 121 - 128, 01.12.2010

Öz

Activity areas of the mother tongue are based on the skills of explaining and understanding. Effective and aesthetic use of the mother tongue is possible through the effective realization of comprehension skills, reading and listening skills, explanation skills, and speaking and writing education. While teaching the activity areas, that is, the above-mentioned four skills, grammar rules should be given through smooth integration with these four skills. In a teachinglearning approach where activity areas of the mother tongue were operationalized, it was observed that the vocabulary reservoir of the students was enhanced and their thinking and criticizing abilities were developed. Language teaching aims to improve various and integrated skills such as listening, speaking, reading and writing. Hence, mother tongue teaching courses should be courses aiming to instill skills and habits in students rather than courses aiming to transfer information. It is of great importance to capitalize on multimedia, visual materials, technology, and various other tools and devices while improving language skills. In this way, language teaching was made more functional to help students use their comprehension and explanation skills rather than only internalize the information.

Kaynakça

  • ADALI, Oya. (1983). "Anadili Olarak Türkçe Öğretimi Üstüne", Türk Dili, S. 379, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan. (2003). Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan. (2003). Yabancı Dil Öğretimi, Ankara.
  • KARAKOYUNLU, (2002). "Öğretim Dilinde Türkçe", Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Uluslar arası Bilgi Şöleni, Bildiriler, Ankara.
  • KAVCAR, Cahit, Ferhan OĞUZKAN. (1987). Türkçe Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara.
  • KAVCAR, Cahit. (1988). Türkçe Öğretiminde Dramatizasyon Yöntemi, Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • KILIÇ, Abdurahman, Serdal SEVEN. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara.
  • MEB. (1986). Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Klavuzu, Ankara.
  • ÖZ, Feyzi. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • ÖZBAY Murat. (2003). Türkçe Öğretimi Bibliyografyası, Ankara.
  • SABAN, Ahmet. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitimi, Ankara.
  • SEVER, Sedat. (1997). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara.
  • SEVER, Sedat, Ferhan OĞUZKAN, Cahit KAVCAR. (1997). Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • SEVER, Sedat. (2002). "Öğretim Dili Olarak Türkçenin Sorunları ve Öğretme- Öğrenme Sürecindeki Etkili Yaklaşımlar", Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Uluslar arası Bilgi Şöleni, Bildiriler, Ankara.
  • YALÇIN, Alemdar. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri, Yeni Yaklaşımlar, Ankara.
  • YANGIN, Banu. (2001). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme, Öğretmen El Kitabı, Ankara (MEB).
  • YEMENİCİ, Alev. (2002). "Beyin Araştırmaları Işığında Eğitim", Popüler Bilim, Eylül Sayısı.
  • YILDIZ, Cemal. (2003). Ana Dili Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar ve Türkçe Öğretimi, Ankara.
  • YILMAZ, Hasan. (2001). Bu Kitabı Lütfen Okur musun Öğretmenim, Konya.
  • TEZCAN, Nuran. (1983). “Yüksek Öğretimde Anadili Öğretimi”, Türk Dili, S. 379, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA52UN94PH
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün AÇIK Önkaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Önkaş, N. A. (2010). ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(24), 121-128.
AMA Önkaş NA. ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR. İLKE. Aralık 2010;(24):121-128.
Chicago Önkaş, Nilgün AÇIK. “ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 24 (Aralık 2010): 121-28.
EndNote Önkaş NA (01 Aralık 2010) ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24 121–128.
IEEE N. A. Önkaş, “ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR”, İLKE, sy. 24, ss. 121–128, Aralık 2010.
ISNAD Önkaş, Nilgün AÇIK. “ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24 (Aralık 2010), 121-128.
JAMA Önkaş NA. ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR. İLKE. 2010;:121–128.
MLA Önkaş, Nilgün AÇIK. “ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 24, 2010, ss. 121-8.
Vancouver Önkaş NA. ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE YENİ YAKLAŞIMLAR. İLKE. 2010(24):121-8.