BibTex RIS Kaynak Göster

POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ

Yıl 2006, Sayı: 17, 121 - 133, 01.12.2006

Öz

Bir popüler kültür ürünü olan reklam, gündelik yaşam ideolojileri oluşturmaktadır ve reklamı yapılan ürün aracılığı ile de bu ideolojileri tüketmemizi sağlamaktadır ayrıca üretim araçları da öncelikle bireyi, ardından da toplumu reklamlar aracılığı ile belli bazı tutum ve davranışlara uyum sağlamaya itmektedir. Reklam, kitle kültürünün sahip olduğu özellikleri de kullanarak toplumu egemen ideoloji çerçevesinde yeniden üretmeye çalışmaktadır. Kitle iletişim araçları içerisinde en kolay ulaşılabilir olan televizyon, kitle kültürünü üreten kurumlardan biri olarak ilettiği mesajlarla bireyleri yönlendirme gücüne sahiptir. Reklam, bireylerde duygusal boşluk ve eksiklik hissi yaratır ve sunduğu ürünlerle de bunların giderileceğine insanları inandırmak için her yolu dener. Günümüzde insanların daha erdemli bir yaşam adına verdikleri emek ya da yaptıkları üretimle ilgilenmek yerine, daha iyi birer tüketici olmaları için ne yapılması gerektiği üzerine çalışılmaktadır. Elbette bu kapitalist sistemin bir sonucudur. Bu çalışmada bir popüler kültür ürünü olarak adlandırdığımız, Nil Karaibrahimgil’i ve onun şahsında ortaya çıkan farklı kimlikleri ve bu kimliklerle tutundurulmak istenilen ürün ve markaları incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Araman, Sinan. Reklamın Kölesi: Özgürlük. http://www.evrensel.net/01/01/02/medya.html>.
  • Arslan, Ali. Medyanın Birey Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. <http://www.insanbilimleri.com/makaleler/sosyoloji/Medyanin_Birey _Toplum.htm>.
  • Çalışkan, Kutlu. (yayım yılı). Sosyal İhtiyaçlar, Beğenirlilik ve Popüler Kültür.<http://www.isguc.org/sosyal_ihtiyac.php>
  • Günindi-Ersöz, Aysel. Popüler Kültür Ürünlerinden Müzik Videolarının gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri. <http://aile.gov.tr/AileT2/kultur.htm>.
  • Karaahmet, Yiğit. Özgür Kız’dan Çok Briget Jones’a Yakınım. <http://www.milliyet.com.tr/2002/08/14/cumartesi/cum03.html>.
  • Mengü, Seda Çakar (2004). Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Oluşturulan Toplumsal Kimlik. (2004) İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi Yayınları: İstanbul
  • Mutlu, Erol (2005). Kitle İletişim Kuramları. (2005) Ankara: Ütopya Yayınları
  • Oskay,Ünsal (1982). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım. (1982). Ankara: A.Ü.S.B.F. Basın Yayın Yüksek Okulu Basımevi
  • Postman, Neil(1985). Televizyon Öldüren Eğlence. Çev:Osman Akınhay. (1985) İstanbul. Ayrıntı Yayınları
  • Rigel, Nurdoğan (1993). Medya Ninnileri. (1993) İstanbul. Sistem Yayıncılık
  • Rigel, Nurdoğan (1995). Haber Çocuk ve Şiddet. (1995) İstanbul: Der Yayınları
  • Solomon, Michael (2003). Tüketici Krallığının Fethi. (2003) İstanbul. KapitalMedy
  • Sözen, Edibe (1999). Demir Kakesten Plastiğe Kimliklerimiz SekülerleşmeSürecinde Kimliklerin İnşası. (1999) İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Stryker, S. (1968) . Identity Salience and Role Performance. Journal of Marriage and the Family. 4 November: 558-564.
  • Türkoğlu, Nurçay (2004), İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar (2004), İstanbul, Babil Yayınları
  • <http://www.cstgroup.org/images/goc_kirtunc_konusma.html>

Effects of Popular Culture on Identity Formation: “The Case of Free Girl -Nil Karaibrahimgil”

Yıl 2006, Sayı: 17, 121 - 133, 01.12.2006

Öz

Bir popüler kültür ürünü olan reklam, gündelik yaşam ideolojileri oluşturmaktadır ve reklamı yapılan ürün aracılığı ile de bu ideolojileri tüketmemizi sağlamaktadır ayrıca üretim araçları da öncelikle bireyi, ardından da toplumu reklamlar aracılığı ile belli bazı tutum ve davranışlara uyum sağlamaya itmektedir. Reklam, kitle kültürünün sahip olduğu özellikleri de kullanarak toplumu egemen ideoloji çerçevesinde yeniden üretmeye çalışmaktadır. Kitle iletişim araçları içerisinde en kolay ulaşılabilir olan televizyon, kitle kültürünü üreten kurumlardan biri olarak ilettiği mesajlarla bireyleri yönlendirme gücüne sahiptir. Reklam, bireylerde duygusal boşluk ve eksiklik hissi yaratır ve sunduğu ürünlerle de bunların giderileceğine insanları inandırmak için her yolu dener. Günümüzde insanların daha erdemli bir yaşam adına verdikleri emek ya da yaptıkları üretimle ilgilenmek yerine, daha iyi birer tüketici olmaları için ne yapılması gerektiği üzerine çalışılmaktadır. Elbette bu kapitalist sistemin bir sonucudur. Bu çalışmada bir popüler kültür ürünü olarak adlandırdığımız, Nil Karaibrahimgil’i ve onun şahsında ortaya çıkan farklı kimlikleri ve bu kimliklerle tutundurulmak istenilen ürün ve markaları incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Araman, Sinan. Reklamın Kölesi: Özgürlük. http://www.evrensel.net/01/01/02/medya.html>.
  • Arslan, Ali. Medyanın Birey Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. <http://www.insanbilimleri.com/makaleler/sosyoloji/Medyanin_Birey _Toplum.htm>.
  • Çalışkan, Kutlu. (yayım yılı). Sosyal İhtiyaçlar, Beğenirlilik ve Popüler Kültür.<http://www.isguc.org/sosyal_ihtiyac.php>
  • Günindi-Ersöz, Aysel. Popüler Kültür Ürünlerinden Müzik Videolarının gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri. <http://aile.gov.tr/AileT2/kultur.htm>.
  • Karaahmet, Yiğit. Özgür Kız’dan Çok Briget Jones’a Yakınım. <http://www.milliyet.com.tr/2002/08/14/cumartesi/cum03.html>.
  • Mengü, Seda Çakar (2004). Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Oluşturulan Toplumsal Kimlik. (2004) İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi Yayınları: İstanbul
  • Mutlu, Erol (2005). Kitle İletişim Kuramları. (2005) Ankara: Ütopya Yayınları
  • Oskay,Ünsal (1982). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım. (1982). Ankara: A.Ü.S.B.F. Basın Yayın Yüksek Okulu Basımevi
  • Postman, Neil(1985). Televizyon Öldüren Eğlence. Çev:Osman Akınhay. (1985) İstanbul. Ayrıntı Yayınları
  • Rigel, Nurdoğan (1993). Medya Ninnileri. (1993) İstanbul. Sistem Yayıncılık
  • Rigel, Nurdoğan (1995). Haber Çocuk ve Şiddet. (1995) İstanbul: Der Yayınları
  • Solomon, Michael (2003). Tüketici Krallığının Fethi. (2003) İstanbul. KapitalMedy
  • Sözen, Edibe (1999). Demir Kakesten Plastiğe Kimliklerimiz SekülerleşmeSürecinde Kimliklerin İnşası. (1999) İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Stryker, S. (1968) . Identity Salience and Role Performance. Journal of Marriage and the Family. 4 November: 558-564.
  • Türkoğlu, Nurçay (2004), İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar (2004), İstanbul, Babil Yayınları
  • <http://www.cstgroup.org/images/goc_kirtunc_konusma.html>
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA53AE48HC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oya Dinçer Durmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Dinçer Durmuş, O. (2006). POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 121-133.
AMA Dinçer Durmuş O. POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ. İLKE. Aralık 2006;(17):121-133.
Chicago Dinçer Durmuş, Oya. “POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: ‘ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL’ MODELİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 17 (Aralık 2006): 121-33.
EndNote Dinçer Durmuş O (01 Aralık 2006) POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 121–133.
IEEE O. Dinçer Durmuş, “POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: ‘ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL’ MODELİ”, İLKE, sy. 17, ss. 121–133, Aralık 2006.
ISNAD Dinçer Durmuş, Oya. “POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: ‘ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL’ MODELİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 (Aralık 2006), 121-133.
JAMA Dinçer Durmuş O. POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ. İLKE. 2006;:121–133.
MLA Dinçer Durmuş, Oya. “POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: ‘ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL’ MODELİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 17, 2006, ss. 121-33.
Vancouver Dinçer Durmuş O. POPÜLER KÜLTÜRÜN KİMLİK OLUŞUMUNA ETKİLERİ: “ÖZGÜR KIZ-NİL KARAİBRAHİMGİL” MODELİ. İLKE. 2006(17):121-33.