BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama

Yıl 2006, Sayı: 16, - , 01.12.2006

Öz

Bu çalışmada okuma güçlüğü yaşayan ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kelime tanıma ve okuma becerilerinin gelişimine yönelik olarak multi-sensori yaklaşımlardan Fernald tekniğinin etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2004-2005 öğretim yılının güz döneminde Ankara ili Kalecik ilçesi Gölköy İlköğretim Okulu 5. sınıfında okuyan ve okuma güçlüğü yaşadığı belirlenen on öğrenci arasından seçilen tek öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Öğrencinin uygulama öncesi okumaya karşı beceri yatkınlığını belirlemek için kişisel değerlendirme formu hazırlanmıştır. Bunun yanında okuma başarısını belirlemek için öğrenciye iki alt sınıf düzeyine ait bir okuma metni verilmiştir. Bu ön uygulama sonucunda öğrencinin okuma bakımından endişe düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin okuma becerisini iyileştirmek amacıyla belirlenen süre boyunca multi-sensori yaklaşımlarından Fernald tekniğinin temel prensip ve ilkelerinden yararlanılarak uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama sonucunda öğrencinin okuma düzeyinin endişe basamağından öğretimsel düzeye doğru geliştiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Abbott, Robert D., Virginia W. Berninger, and Thomson, Jennifer B. Language Phenotype Scıentıfıc Studıes Of Readıng, 5(1), 59–106, Language Phenotype for Reading and Writing Disability: A Family Approach, University of Washington, 2001.
  • Akyol, Hayati. Türkçe Đlkokuma Yazma Öğretimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2001.
  • Barth, K. Zur Prophylaxe von Lese-Rechtschreibstörungen: Zeitliche Varbeitungprozesse und ihr Zusammenhang mit Phonologischer Bewusstheit und der Entwiklung Von lese-rechtschreibkomptenz. Üniversiteat Dortmund, Fachbereich Sondererziehung und Rehabilitason, Dortmond, 1999.
  • Biemiller, A. ve Siegel, L. S. A. Longitudal Study of the Effects of the Bridge Reading Program for Chıldren At Risk For Reading Failure. Learning Disability Quarterly, 1997.
  • Brügelmann, H. und Balhorn, H. Das Gehirn, sein Alfabet und andere Geschichten. Faude, Konstanz, 1990. Çelenk, Süleyman. Đlkokuma-Yazma Programı ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, 2003.
  • Ekwall, E. E. ve Shanker, J. L. Diagnosis and remediation of the disabled reader. (Third edition). Allyn and Bacon, Inc., 1988.
  • Guyer, Barbara Priddy and Sabatino, David. The Effectiveness of a Multisensory Alphabetic Phonetic Approach With College Students Who Are Learning Disabled, Journal of Learning Disabilities, Volume 22, Number 7, 1989.
  • Joshi Malatesha, Dahlgren Mary and Boulware, Gooden Regina. Teaching Reading in an Inner City School through a Multisensory Teaching Approach, Annals of Dyslexia, Vol. 52, 2002.
  • Karlin, Robert. Teaching Elementary Rading Principles and Strategies, Queens College of The City University of New York, 1971.
  • Karpf, P. A. Grundmuster der Sprachentwiklung und Ihre Möglichen Abweichung. Sprachströgungen Bei Kindern, Retzhof, Graz, 1992.
  • Miccinati, Jeannette. The Fernald Technique: Modifications Increase the Probability of Success, Journal of Learning Disabilities, Volume 12, Number 3, 1979.
  • Razon, Norma. Okuma Bozuklukları ve Nedenleri. Đstanbul:Pedagoji Dergisi, Sayı:1, 1980.
  • Royer James M. and Sinatra, Gale M. A Cognitive Theoretical Approach to Reading Diagnostics, Plenum Publishing Corporation, 1994.
  • Şenol, Musa. Okuma-Yazma Öğretiminin Tasviri Bibliyografyası, Afyon Kocatepe Üniversitesi. SBE Yüksek lisans tezi, 1999.
  • Ünüvar, Perihan ve Çelik, Kazım. Đlkokuma – Yazma Öğretimi, Modül 5, Burdur, 1999.
  • Yılmaz, Bülent. Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Etki Eden Faktörler: Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü, 1993.
  • http:/gouchercenter.edu/rvirgillio/teaching_comprehension_strategies

A Study on Word Recognition Abilities’ Development of Students with Reading Difficulty

Yıl 2006, Sayı: 16, - , 01.12.2006

Öz

In this study, effect of Fernald Technique, which is one of the multi-sensorial approaches, was studied on the word recognition and reading abilities of 5th year preliminary school students experiencing reading difficulty. The study was performed in the fall semester of 2004-2005 educational year, on a single student who is among ten 5th year students having reading difficulty at Golkoy Preliminary School in Kalecik Town, Ankara. A personal evaluation form was prepared to determine the reading ability of the student prior to the study. Furthermore, a reading text at a level of two-year younger students was given to the student in order to determine the student’s reading performance. As a result of this pre-application, the student was determined to be at an apprehension state in terms of reading ability. For a fixed period of time, the study was performed to improve the reading ability of the student by using the basic principles of Fernald Technique, which is one of the multi-sensorial approaches. At the end of the study, it was observed that the reading level of the student improved from the apprehension state toward the educational state.

Kaynakça

  • Abbott, Robert D., Virginia W. Berninger, and Thomson, Jennifer B. Language Phenotype Scıentıfıc Studıes Of Readıng, 5(1), 59–106, Language Phenotype for Reading and Writing Disability: A Family Approach, University of Washington, 2001.
  • Akyol, Hayati. Türkçe Đlkokuma Yazma Öğretimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2001.
  • Barth, K. Zur Prophylaxe von Lese-Rechtschreibstörungen: Zeitliche Varbeitungprozesse und ihr Zusammenhang mit Phonologischer Bewusstheit und der Entwiklung Von lese-rechtschreibkomptenz. Üniversiteat Dortmund, Fachbereich Sondererziehung und Rehabilitason, Dortmond, 1999.
  • Biemiller, A. ve Siegel, L. S. A. Longitudal Study of the Effects of the Bridge Reading Program for Chıldren At Risk For Reading Failure. Learning Disability Quarterly, 1997.
  • Brügelmann, H. und Balhorn, H. Das Gehirn, sein Alfabet und andere Geschichten. Faude, Konstanz, 1990. Çelenk, Süleyman. Đlkokuma-Yazma Programı ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, 2003.
  • Ekwall, E. E. ve Shanker, J. L. Diagnosis and remediation of the disabled reader. (Third edition). Allyn and Bacon, Inc., 1988.
  • Guyer, Barbara Priddy and Sabatino, David. The Effectiveness of a Multisensory Alphabetic Phonetic Approach With College Students Who Are Learning Disabled, Journal of Learning Disabilities, Volume 22, Number 7, 1989.
  • Joshi Malatesha, Dahlgren Mary and Boulware, Gooden Regina. Teaching Reading in an Inner City School through a Multisensory Teaching Approach, Annals of Dyslexia, Vol. 52, 2002.
  • Karlin, Robert. Teaching Elementary Rading Principles and Strategies, Queens College of The City University of New York, 1971.
  • Karpf, P. A. Grundmuster der Sprachentwiklung und Ihre Möglichen Abweichung. Sprachströgungen Bei Kindern, Retzhof, Graz, 1992.
  • Miccinati, Jeannette. The Fernald Technique: Modifications Increase the Probability of Success, Journal of Learning Disabilities, Volume 12, Number 3, 1979.
  • Razon, Norma. Okuma Bozuklukları ve Nedenleri. Đstanbul:Pedagoji Dergisi, Sayı:1, 1980.
  • Royer James M. and Sinatra, Gale M. A Cognitive Theoretical Approach to Reading Diagnostics, Plenum Publishing Corporation, 1994.
  • Şenol, Musa. Okuma-Yazma Öğretiminin Tasviri Bibliyografyası, Afyon Kocatepe Üniversitesi. SBE Yüksek lisans tezi, 1999.
  • Ünüvar, Perihan ve Çelik, Kazım. Đlkokuma – Yazma Öğretimi, Modül 5, Burdur, 1999.
  • Yılmaz, Bülent. Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Etki Eden Faktörler: Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü, 1993.
  • http:/gouchercenter.edu/rvirgillio/teaching_comprehension_strategies
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA53CF65ZA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

SELAMİ Yangın Bu kişi benim

SABRİ Sidekli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yangın, S., & Sidekli, S. (2006). Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16).
AMA Yangın S, Sidekli S. Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama. İLKE. Aralık 2006;(16).
Chicago Yangın, SELAMİ, ve SABRİ Sidekli. “Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 16 (Aralık 2006).
EndNote Yangın S, Sidekli S (01 Aralık 2006) Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16
IEEE S. Yangın ve S. Sidekli, “Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama”, İLKE, sy. 16, Aralık 2006.
ISNAD Yangın, SELAMİ - Sidekli, SABRİ. “Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16 (Aralık 2006).
JAMA Yangın S, Sidekli S. Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama. İLKE. 2006.
MLA Yangın, SELAMİ ve SABRİ Sidekli. “Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 16, 2006.
Vancouver Yangın S, Sidekli S. Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin Kelime Tanıma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Uygulama. İLKE. 2006(16).